11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Q:
    Bijdrager
    Dbakker

Is het wijs om me te verdiepen in Lion Server?

Hoi,

Ik wil graag eens kennismaken met serversoftware.
    Gewoon om te bekijken wat het is en hoe het werkt.
    Mogelijk om daarna thuis een macmini te plaatsen.
    Ik denk dan aan een plekje waarop:
    – m’n websites draaien,
    – ik de mogelijkheid heb om veilig van buitenaf bij mijn bestanden te kunnen
    – centraal mijn mail te ontvangen en te distribueren over m’n andere mac’s/iphones etc..

Vraag:
    1. Gezien mijn wens, loont het de moeite me te verdiepen in Lion Server?
    2. Mocht ik op een later tijdstip afzien van de ‘server functies’, is Lion Server dan ook net zo te configureren/hanteren dat’ie zich weer gedraagt als Lion, of loop ik dan steeds tegen gekke servertrekjes aan?

Alvast bedankt voor jullie reactie
    Douwe-Jan

Bijdrager
    pepijn-paans

punt 1 kan ik je geen antwoord op geven,
    echter punt 2 is zo dat wanneer je Lion heb je het programma Lion server koopt, alle ‘server trekjes’ zijn dan ook binnen dit programma aanwezig wat gewoon draait op Lion, op het moment dat je de server uitschakelt en het programma sluit heb je een computer met Lion waarvan je niet kan zeggen dat het ook als server gediend heeft als je het icoontje niet in je dock zou hebben!

Bijdrager
    Dbakker

Aha, het is dus mogelijk om de server ‘uit’ te zetten.
    Belangrijk is dat ik dan ook echt geen verschil meer wil.

Begrijp ik dan goed dat de serverfunctionaliteit eigenlijk een app is?
    Zijn bijvoorbeeld de apps ‘delen’, ‘afdrukken’ etc. nog gewoon hetzelfde als in Lion?
    Douwe-Jan

Bijdrager
    Sfinxweb

– centraal mijn mail te ontvangen en te distribueren over m’n andere mac’s/iphones etc..

Hou er wel rekening mee dat de mailserver van Lion Server geen externe mail op kan halen.

Als je bijvoorbeeld mail wil ophalen bij je internet provider om zo te verspreiden tussen je devices heb je hiervoor een andere mailserver nodig.

Bijdrager
    Dbakker

Maar beschikt Lion dan wel zelf over de normale ‘Mail’ app?.

Bijdrager
    Sfinxweb

Mail app wel. Mail server niet.

Die zit alleen in de Lion Server versie.

Bijdrager
    Gfive

Je kan lion ook makkelijk omtoveren tot mail/web server.
    Gebruik dan webmin/virtualmin om je instellingen te veranderen.

Bijdrager
    Dbakker

@Sfinxweb: sorry, ik bedoelde of de Mail app ook in Lion Server zit. (Ik draai al een tijdje de normale versie van Lion).

Bijdrager
    Sfinxweb

Ja. Zit er ook in. En nog veel andere leuke dingen:

Bijdrager
    iep

@pepijn-paans: Lion Server is niet bepaald een los programma zoals Safari dat is. Het is zeker niet zo dat je het moet opstarten en ook weer kan afsluiten. Het is gewoon een compleet pakket aan diverse services die op je Lion installatie worden geinstalleerd. Er is wel een beheer app waarmee je de diverse services kunt beheren. Het starten/afsluiten van deze app heeft geen enkel effect op die services. Als je die services wilt stoppen/starten/herstarten dan moet je dat wel via die beheer app of via de commandline doen.

Het voordeel van een UNIX/Linux systeem: het is nogal modulair waardoor je heel makkelijk van een client een server kunt maken. Daar maakt men dan nu ook gretig gebruik van; daarom is het ook zo klein. Je kunt ook zonder aanschaf van dat server pakket de nodige services zelf verkrijgen. Het zijn namelijk voornamelijk standaard UNIX/Linux services. Kun je ook via bijv. macports installeren. Het overgrote voordeel van Lion Server zit ‘m in het totaalplaatje en de beheertools die je erbij krijgt. Het totaalplaatje kun je niet zo los verkrijgen, er zitten wat dingen bij die specifiek voor OS X zijn. De beheertools zijn er alleen maar voor OS X.

Door die modulaire opbouw en het gebruik van veel standaard UNIX/Linux dingen kun je ook zonder specifieke OS X kennis maar wel met specifieke UNIX/Linux kennis alsnog zo’n server opzetten en beheren. Die UNIX/Linux kennis is dan ook een grote aanrader voor wie net wat meer met OS X wil doen zoals het opzetten en beheren van een server. Daardoor voorkom je ook dat je door configuratiefouten ineens op blacklists terecht komt en je provider je internetverbinding afsluit. De beheertool van Lion Server is erg handig omdat het dingen wat simpeler maakt. Dat geldt alleen voor de wat meer oppervlakkige en algemene dingen. Zodra het wat meer de diepte in gaat en het wat geavanceerder/specifieker wordt zul je al snel tegen de UNIX/Linux items aan lopen. Daar heb je dan weer die kennis voor nodig. In OS X scheelt dat gewoon enorm veel.

Mocht je van Lion Server af willen kun je natuurlijk altijd weer een Lion client eroverheen installeren. Het is wel verstandig om client en server strikt gescheiden te houden. Een server moet je dan ook alleen als server gebruiken en een client alleen als client. Als je nou geen extra Mac hebt zou je nu in problemen komen ware het niet dat er ook zoiets bestaat als virtualisatie. Je kunt VirtualBox, Parallels Desktop of VMware Fusion gebruiken. Hiermee maak je een virtuele computer aan waarin je Lion kunt en mag draaien. Die versie kun je dan wel upgraden van client naar server. Deze pakketten stellen je ook in staat om snapshots te maken. Daardoor maak je een kopie van zoals het op dat moment allemaal werkt en eruit ziet. Mocht het mis gaan dan kun je weer terug. Het is een soort van backup. Met een 2e Mac heb je dat niet, zit je al snel aan het terugzetten van een backup of een herinstallatie.

Wat betreft mail ophalen…er zit standaard fetchmail in OS X waarbij de enige reden van bestaan het ophalen van mail van een andere POP/IMAP, etc. mailserver is. Zit ook al in je client versie (open Terminal en tik “man fetchmail” voor de manual)

Bijdrager
    arri

het is nog iets extremer.

bijna alles wat ‘server’ is aan zo’n server, zit allemaal ook gewoon in de reguliere versie van het OS.
    mailserver/mta (postfix), DNS-server, webserver (apache/php), database (mysql..), networking/routing software, firewall — en zelfs (in principe) alle tools voor een streaming audio/video server… (digitizing, segmenting en http-serving)

het verschil is dat in osx server voor het managen van al zulke services, graphische interfaces worden geleverd… wat eigenlijk weer helemaal niet zo ‘server’ is ..;)

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.