26 berichten aan het bekijken - 1 tot 26 (van in totaal 26)
  • Q:
    Bijdrager
    thomasg

Is het verschil tussen 2,0 en 2,4 Ghz 300 euro waard?

Hoi,

Ik ben van plan deze week een macbook aan te schaffen.

Ik gebruik hem vooral zakelijk, wil CS4 goed kunnen draaien, en lekker kunnen multitasken.

Wat raden jullie mij aan? is de 2,4 ghz echt veel sneller en noodzakelijk voor mij? Of heb ik aan 2 ghz voldoende zodat ik 300 euro bespaar..?

Bij voorbaat dank,

Gr. Thomas

Bijdrager
    Koetjesreep

Besparen! en neem wat extra geheugen.

Bijdrager
    Delars

Ik had het zelfde als jij nu hebt voor de aanschaf van mijn macbook. Gewoon besparen. Ik draai vaak dreamweaver, phtoshop, safari, iTunes en skype tegelijk en alles werkte prima.

Bijdrager
    thomasg

ok duidelijk! thanks!

de zwaardere processoren zijn waarschijnlijk meer voor 3D ontwerpen etc. ?

Bijdrager
    iJoost

Ehm… nee, die zijn gewoon wat zwaarder.;-)

Hiervoor waren ze wat lichter en hierna worden ze wat zwaarder. Zo gaat dat…

Moderator
    Rivanov

Toen ik vorig jaar mijn iMac kocht had ik ook de “keuze” uit 2.0 en 2.4Ghz. Maar aangezien de 2.0 maar een 250GB hardeschijf had en de lichtere ATI Radeon 128MB, ben ik uiteindelijk voor de 2.4Ghz gegaan met 320GB hardeschijf en 256MB videokaart.

Die 0,4Ghz merk je echt niet!;)

Bijdrager
    macpro

Niet besparen en gaan voor die 2.4 GHz.
    Je gaat het merken op en duur en je kunt het niet veranderen. Tenzij je een nieuwe Mac koopt.
    Geheugen kun je altijd nog erbij prikken.
    En de applicaties die je draait zijn zwaar genoeg om ervan te kunnen profiteren.

Moderator
    unSOUND

Voor die 300 euro krijg je niet alleen een snellere CPU, je krijgt ook een grotere HD en een verlicht toetsenbord. En met name dat laatste is ideaal, en ga je zeker missen.

Bijdrager
    Koetjesreep

Op mijn pro had ik een verlicht toetsenbord, nu op mijn witte macbook niet meer. Ik mis er eerlijk gezegd niets aan.

Bijdrager
    ctxppc

Welkom Switcher! I recommend you OMT Podcast!

Bijdrager
    Sven van de Scheur

denk erom dat je de 2.4ghz wat meer ongein heeft volgens mij zoals extra geheugen en een superdrive…. kun je in je overweging meenemen….

Bijdrager
    MouseMighty

Tuurlijk! Extra geheugen en Superdrive is “ongein” :? Ik denk dat je zoals Macpro en unSOUND al meldden je beter voor de 2,4Ghz kan gaan, RAM bijprikken kan altijd, CS4 draait gewoon op een zwaardere processor sneller dan op een lichtere. As simple as that (en hoe meer RAM hoe vlotter het gaat/voelt natuurlijk). Als je het geld ervoor heb, doen!

Bijdrager
    Sven van de Scheur

laat ik zeggen dat ik een superdrive, meer geheugen en een krachtigere processor absoluut niet bedoelde te bestempelen als ongein (ikzelf heb een 2.4ghz 2gb ram witte macbook met superdrive :P)

Bijdrager
    trabant

Superdrive hebben ze tegenwoordig allemaal . Bij mij gaan die superdriven allemaal binnen de garantie kapot, maar dat is een ander verhaal.
    Als je naar de kloksnelheid kijkt, is de ene 20% sneller, de ander 17% trager. En de ‘kale prijzen verhouden zich als 4:5. Pak je dan ook de extraatjes mee, lijkt het erop dat je bij de 2,4 GHz iets meer waar voor je geld krijgt.

Bij de Primate Labs Geekbench worden alle macjes (kan even scrollen zijn) qua rekenkracht lekker overzichtelijk op een rijtje gezet, als je dan ook nog de standaard Mac Book op de AppleStore webstek qua schijf en geheugen even gelijk opwaardeert totdat die hetzelfde is uitgerust als de luxere variant kun je een simpel rekensommetje maken bij welke machine je de meeste rekenkracht per euro krijgt.

Al is die methode ook niet helemaal zuiver, want als je het geheugen elders koopt (en dat kan ook al de Apple Premium Reseller zijn) ben je een stuk goedkoper uit dan bij Apple zelf. Al moet je voor extra geheugen niet zomaar bij de eerste de beste computerboer binnenlopen.

Wat je ook in je achterhoofd kun houden is dat je een eventuele AppleCare (verlengde fabrieksgarantie) altijd nog ergens in de loop van het eerste jaar kunt bijkopen. Voor die €250,- koop je vooral gezeur af, mocht je met een defect aan de balie staan. Een nieuw moederbord of scherm is duurder, een ander onderdeel weer flink goedkoper.

Bijdrager
    1984

2.0 Ghz is ruim voldoende, maar de 2.4 GHz is zijn meer prijs wel waard, al heb je dan nog geen FW, dus dan kom je bij de MacBook Pro

Bijdrager
    Pieterr
    ”MouseMighty”

Als je het geld ervoor heb, doen!

Als dat zo is, kun je ook nog de MacBook Pro overwegen (zie filmpje Bright van 1984 en http://gizmodo.com/5063492/macbook-and-macbook-pro-dual-review )

Bijdrager
    thomasg

wat een goed forum dit

bedankt voor alle reacties!

:D

Bijdrager
    Sjoerdje88

Als je de 300 euro toch tot je beschikking hebt, zou ik het wel doen.

Bijdrager
    tommy666

Ik zie niet in waarom, als de TS geen processor intensieve taken doet kan hij dat geld héél wat beter besteden aan een RAM-upgrade. Daar zal hij teminste echt iets van merken.

Bijdrager
    Sjoerdje88

Het RAM upgraden naar 4gb doe je met KTA ook al voor €80. Dus zoals ik al zei, als je het geld tot je beschikking hebt, zou ik het doen!

Moderator
    unSOUND
    ”tommy666″

Ik zie niet in waarom, als de TS geen processor intensieve taken doet kan hij dat geld héél wat beter besteden aan een RAM-upgrade. Daar zal hij teminste echt iets van merken.

Omdat we op de vorige pagina al hebben laten zien dat je voor dat geld niet alleen een snellere CPU krijgt, maar nog meer. Dus wordt het verder kijken dan naar GHz-en alleen.

Bijdrager
    ToMiKoN

Ik heb met dezelfde keuze gezeten. Maar ik heb voor de 2.0 Ghz gekozen. Reden? Ledenvoordeel bij Fnac.

MacBook 2.0 Ghz was € 1199 (ledenvoordeel van 10% = € 120 krediet op je kaart)
    MacBook 2,4 Ghz van € 1499 (geen ledenvoordeel)

Voor mij was de omgerekende prijs voor mijn MacBook dus € 1080. Dus vond ik dit een zeer mooie promo en was de € 420 prijsverschil het niet waard.

Het blijft dus gewoon afwegen prijs / prestaties

Groetjes,
    Tom

Bijdrager
    Sjoerdje88

Heeft de TS zijn keuze al gemaakt?

Bijdrager
    Korneel

Ik heb er lang over getwijfeld maar ik ga de Macbook 2.4GHz bestellen. Uiteindelijk is het een upgrade van 20% van je processor + verlicht toetsenbord voor minder dan 20% extra in prijs. Ik ben van plan om die laptop te gebruiken tot hij kapot is en dan kan die 0.4GHz een verschil maken in de toekomst. Mijn huidige laptop is 4 jaar oud en heeft ook 2GHz. Dat is eigenlijk niet veel meer de dag van vandaag.

Ik heb het RAM uitgebreid tot 4GB en de harde schijf tot 320GB. Sommigen doen die upgrade achteraf maar dan heb je een harde schijf en 2GB RAM gekocht voor niks. Met die 2.4GHz processor is dat eigenlijk een compacte Macbook Pro.

Bijdrager
    syltheboy
    ”Korneel”

Ik heb het RAM uitgebreid tot 4GB en de harde schijf tot 320GB. Sommigen doen die upgrade achteraf maar dan heb je een harde schijf en 2GB RAM gekocht voor niks. Met die 2.4GHz processor is dat eigenlijk een compacte Macbook Pro.

Ja, da’s inderdaad wel handig om het RAM uit te breiden naar 4GB. Ook is een grotere harde schijf altijd handig. Maar ja, zo wordt het natuurlijk wel een dure laptop. Ik heb liever een iMac, maar da’s persoonlijk. Kijk, als ik voor m’n studie een laptop nodig heb dan schaf ik waarschijnlijk de standaard MacBook Unibody aan.

Bijdrager
    macpro
    ”Korneel”

Dat hangt er van af. Als je voorlopig toe kunt met 2 GB en de kleinere harde schijf heb je nu een prima koop.
    En tegen de tijd dat je meer geheugen nodig hebt koop je het dan. Dan zijn de prijzen van die onderdelen inmiddels weer wat lager.
    Maar nogmaals, iedereen moet naar z’n eigen situatie kijken en hoe de machine zal worden gebruikt. Dat bepaalt uiteindelijk wat je moet aanschaffen en wanneer.

En voor de rest: veel plezier ermee, want je hebt iets moois gekocht.

26 berichten aan het bekijken - 1 tot 26 (van in totaal 26)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.