11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Q:

Bijdrager
    Shmoo

Is het veilig om CSS te gebruiken binnen SASS?

Oké ik zit met een dingetje, ik heb de app CodeKit 2 al een hele tijd geleden gekocht eigenlijk vanwege 3 kleine features die ik heel graag op mijn computer wil hebben.

1) Live browser refresh

2) Autoprefixer op CSS

3) Minifying CSS en JS

Deze app kan natuurlijk veel meer stoere dingen die je aan je vriendin kunt laten zien maar voor mij zijn alleen bovenstaande 3 functies handig en belangrijk. Het probleem is alleen dat de echte web developers tegenwoordig allemaal LESS of SASS gebruiken en ik niet waardoor 2 van de 3 functies hierboven niet werken. De app kan dus geen CSS bronbestand door optie 2 en 3 halen en dan wegschrijven als een gecomprimeerd CSS bestand dat gebruikt wordt door de browser. Het kan alleen een SASS bestand door deze opties halen en dan wegschrijven als een gecomprimeerd CSS bestand.

Nu was ik even een paar regels aan het testen wat er zou gebeuren als ik gewoon een SASS bestand zou aanmaken als mijn bronbestand en ipv SASS te tikken, tik ik daar gewoon standaard ruwe CSS in. Als ik dan op CMD + S druk lijkt alles wel gewoon te werken alleen vraag ik mij af of dit mogelijk ooit voor conflicten kan zorgen. Nu test ik dit met ongeveer 10 – 15 regels CSS maar wat als ik straks een site heb met 1800 of 2600 regels CSS.

Kortom zou CSS in een SASS bestand de SASS complier in de weg kunnen zitten, ik denk dan aan Media Queries en al dat soort items.

Bijdrager
    feek

Antwoord is heel simpel,

CSS = LESS
    CSS = SASS

dus CSS is valid LESS en SASS, maar andersom niet. Dus het werk helemaal!

Maar een tip @shmoo “leer” LESS of SASS, want ik kan me niet voorstellen dat je duizenden regels code schrijft zonder meerdere malen een kleur te gebruiken…..
    Nou dan kan je die prima in LESS en SASS as variabele gebuiken.

Ik gebruik Codekit al jaren en zou niet meer zonder kunnen!

Bijdrager
    EagerB0bNerd

Nou dan kan je die prima in LESS en SASS as variabele gebuiken.

Precies. Sowieso loont het om je stylesheets modulair te maken. Zodat het geheel makkelijker te managen is.
    Dingen als browser resets, grid, typografie, formulieren, media queries etc. krijgen hun eigen .less of .sass files.
    Dan maak je een .less of .sass file waarin je al die componenten importeert met @import.
    Codekit maakt er dan één stylesheet van. Wat sneller is dan @import gebruiken in je .css stylesheet(s).

Nog een handige feature van Codekit: hij waarschuwt bij fouten in je code, geeft ook de regel aan waar de fout zit.

Bijdrager
    Koning Frank

SCSS heeft mijn voorkeur boven SASS. Ligt dichter bij css.

Bijdrager
    Shmoo

Ik vind het allemaal niets.. Ik ben ook geen fan van frameworks en al dat soort knoei.:-o

Bijdrager
    feek

Die frameworks kan je ook helemaal links laten liggen hoor… je mag gewoon het Shmoo-framework gebruiken hoor;)

Maar hoe wijzig jij dan een kleur in jouw 2600 regels tellende code…. toch niet met en search and replace hoop ik.

Of een button (en bijbehorende varianten) die overal ineens rounded borders moet krijgen…. bij mij is dat één variabele aanpassen en op save drukken en klaar.

Bijdrager
    Shmoo

Inherit is je vriend als je het goed doet hoef je maar 2 of 3 keer een kleurcode te plaatsen. En buttons of andere elementen geef je gewoon een extra class name.

br = border-right
    bt = border-top
    ml = margin-left

Natuurlijk alleen wanneer zoiets vaker dan 3 keer voorkomt anders zorg je natuurlijk voor unieke opmaak.

En dit is natuurlijk erg leerzaam.
    http://www.testmycss.com
    https://github.com/macbre/analyze-css#read-more

Bijdrager
    Koning Frank

Overigens kan je functie 1 en 2 ook gewoon bereiken als je Grunt JS gebruikt.

Bijdrager
    Shmoo

Klopt maar @shmoo is ook niet zo’n hele grote fan van dit ding.

Ik wil graag dat kleine beetje sexy dat in mij zit behouden.

Ik ben altijd bang dat als je leert met een Terminal werken dat je dan op verjaardagen tegen familie gaat praten en dan zie je hun voorhoofd gewoon verkrampen bij elke zin dat je zegt omdat ze geen idee hebben waar je het over hebt. En jij sudo nanooot maar lekker verder in hun oren.

Bijdrager
    Koning Frank

Sudo nanoot? Geen enkele reden om een tekstverwerker met root privilege op te starten. Je andere argumenten vind ik nogal onzin. Het enige dat je in terminal doet is grunt runnen (je typt letterlijk alleen ‘grunt’ in vanaf je project folder). De rest van grunt stel je in dmv een soort config file in json-formaat.

Bijdrager
    Shmoo

Dat begrijp ik ook wel en dat laatste moet je niet zo serieus nemen..

Maar moet je opletten op dit soort technieken.. Dit kun je aan de meisjes laten zien..

Let op, Coda staat blanco aan, CodeKit uit/vergeten aan te zetten omdat het geen app is waar je lekker in gaat navigeren.

.

Dan gaat deze mattie beginnen met werken en opent hij z’n stylesheet in Coda. Gewoon op de achtergrond gebeurt alle magic door alleen een bestand te openen.

.

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.