5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Q:
    Bijdrager
    Hessel89

Is het mogelijk om te Booten vanaf een SSD expresscard ??

Hallo mensen,

Ik overweeg al een tijdje om een SSD schijf in mijn Macbook Pro te zetten.. Het probleem is alleen dat SSD schijven relatief erg duur zijn. ( weinig opslag per €,- ) Ook geef ik mijn superdrive liever niet op om daar voor in de plaats een SSD te zetten.
    Nu kom ik dus net op het geniale idee om een expresscard SSD te gebruiken. (wat ben ik toch blij dat ik een 17 inch heb)
    Ik zou dan het OS en programmatuur die ik vaak gebruik op de expresscard zetten en de rest blijft gewoon op de HD staan.

heeft iemand dit al uitgeprobeerd? zoja wat voor ervaring heb je er mee? goed/slecht?

Moderator
    unSOUND

Het probleem is dat die expresscard-SSD’s nogal traag zijn. Dan is opstarten vanaf een gewone HD of zelfs een USB schijf nog sneller.

Bijdrager
    Hessel89

@ unSOUND, heb je daar ervaring mee?

dat zou wel erg jammer zijn. Ik lees ook verschillende artikelen op internet waar mensen zeggen dat de MBP 3 x zo snel boot.

Moderator
    unSOUND

Het hangt heel sterk van de kaart af. De goedkopere hebben wel een hogere leessnelheid, maar een erg lage schijfsnelheid, vaak zelfs maar de helft van een gewone HDD. En de betere zitten in minimaal dezelfde prijsklasse als de SSD’s die jij te duur vind.

En opstart-tijd zegt helemaal niks over de echte snelheid tijdens gebruik. Zoals gezegd kan een machine snel opstarten als de schijf snel is met lezen, maar als hij daadwerkelijk wat moet doen zakt de performance in als een foute cake bij die schijven met een lage schrijfsnelheid.

En het is misschien leuk om met een snel opstartende machine te patsen op verjaardagen of tegen collega’s, maar verder doet het er niet toe. Eenmaal gestart is dat voordeel immers weg, want de rest van de tijd gebruikt OS X zijn cache om te compenseren is is de snelheid van de harde schijf maar zelden de bottleneck. En wat doe je nu echt de hele dag met je machine; gewoon werken, of tellen hoe vaak je hem op kunt starten in een uur ?

Geblokkeerd
    Anoniem

Mmm, ik zou d’r nog wel heil in zien op je applicaties en het OS zelf op de SSD te zetten. Maar dan moet tegelijkertijd wel er voor worden gezorgd dat heel /var toch weer op je interne schijf zit en al je gebruikersdata ook. Dan heb je het voordeel van het snelle laden, zonder het nadeel van langzaam schrijven.

Maar het lijkt mij veel te veel moeite voor een klein beetje winst. En wat nu als die SSD d’r uit wordt getrokken? Ben je je OS en je apps kwijt:)

Vervang dan gewoon de interne drive met een SSD. Of doe het niet en zet er een snellere, stille HD in.

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.