5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Q:
    Bijdrager
    QSD

Is er vertraging bij externe SSD met Thunderbolt ?

Mijn 2011 iMac heeft de geest gegeven (videokaart) dus een andere moet er komen.

Ik had vorig jaar nog maar de HDD vervangen door een SSD waardoor de oude mac weer vleugels kreeg.  Omdat ik wacht op de nieuwe design-iMac wil ik nu niet meer het huidige model nieuw kopen.  Ik zoek een refurbished apparaat maar veelal zitten deze met nog een oude HDD, soms FusionDrive als je geluk hebt.  En ik heb nu net een snelle SSD.

Daarom dacht ik om de recente SSD uit mijn kapotte iMac in een case te laten steken met een Thunderbolt aansluiting.

1/ Zou dit nog steeds zorgen voor vertraging tijdens de uitwisseling van de gegevens ?

2/ Kan ik de vervanger rechtstreeks bij opstart naar de externe SSD laten gaan en zijn standaard HDD niet meer laten gebruiken ?

Wat denken jullie hierover ?

Bedankt.

Bijdrager
    Tegenwind

1. Nee, Thunderbolt 1 is al bijna 2x zo snel als SATA, de aansluiting van je SSD. Thunderbolt 3 is maarliefst 6,67x sneller dan SATA.

2. Als je ALT houdt ingedrukt bij het opstarten, kun je de externe schijf kiezen. Ik neem even aan dat de 2011 Mac de meest recente versie macOS draait, High Sierra. Als de doelcomputer hiermee of met een oudere versie is geleverd dan start deze waarschijnlijk gewoon op en hoef je niets te veranderen, anders dan misschien een upgrade naar Mojave of Catalina.

Als de Mac niet opstart kun je eventueel met migratieassistent alles naar de interne schijf overzetten (duurt even) en dan met een programma als Carbon Copy Cloner de hele boel weer ‘terugklonen’ naar de SSD.

Als laatste niet vergeten de externe schijf in te stellen als opstartschijf in Systeemvoorkeuren.

Houd er wel rekening mee dat dit een stuk bewerkelijker is. Als de computer de connectie met de schijf maar even verliest loopt de boel vast.

Je kunt de SSD natuurlijk ook gewoon in de nieuwe iMac (laten) zetten.

Bijdrager
    QSD

@ Tegenwind : bedankt.

Wegens het omslachtig openen van de dichtgelijmde iMacs (shame on you, Apple) zal ik mijn recente SSD uit mijn kapotte iMac in een externe case laten plaatsen en deze als hoofdschijf voor de nieuwe iMac gebruiken, verbonden met een Thunderbolt kabel.

Als ik even doordenk, kan ik dan de ingebouwde antieke HDD dan nog gebruiken voor uitsluitend backups ?  Indien wel, hoe begin ik daaraan ?  Met Time Machine ?

Bijdrager
    Tegenwind

Ik vind het persoonlijk een minder frustrerend karwij dan bij de versie waarbij het scherm met magneten vast zat, die toevalligerwijs aan beide kanten naast de ruimte zitten waar je je schroevendraaier tussen moet steken om de schroeven voor het beeldscherm er in of uit te draaien.. Uit gaat dan nog wel, in ben je ‘m heel vaak kwijt aan de magneten..

Anyways, uiteraard kun je de interne schijf gebruiken voor back-ups. Wel eerst even de schijf formatteren met Schijfhulpprogramma; vervolgens krijg je automatisch de vraag of je deze wilt gebruiken voor Time Machine. Ik ben even niet zeker of Time Machine nu al APFS ondersteunt, mocht dit niet werken dan dus even als HFS+ journaled formatteren.

In veel gevallen raad ik voor backups ook het eerder genoemde Carbon Copy Cloner aan;
    Deze ondersteunt wel APFS, en snapshots, waarmee de schijfindeling overzichtelijk blijft en je ook eenvoudig ruimte kunt vrijmaken door oude backups te ruimen door simpelweg een oude snapshot te verwijderen.

Dat is echter vooral handig wanneer dit een schijf is die periodiek wordt aangesloten en je wat meer controle wilt over het schijfgebruik. Met een interne schijf (of andere schijf die altijd is aangesloten) als backupstation heb je met Time Machine het voordeel dat deze altijd voor je aan het werk is en alle wijzigingen op je systeem  worden bijgehouden. Je kunt dan dus heel eenvoudig terug naar elk gewenst tijdstip.
    Om die reden denk ik dat Time Machine in deze een goede keuze is.

Bijdrager
    QSD

Bedankt Tegenwind, dit is heel leerzaam allemaal.

Deze namiddag ga ik de refurbished 21″ gaan halen en zal ik ook mijn kapotte binnenbrengen om de SSD er te laten uithalen en deze in een case steken met Thunderbolt aansluiting.  Hopelijk krijg ik alles werkend.  Bij problemen zal ik wel even terug contact met je opnemen, als ik mag ?

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.