20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)
  • Q:
    Bijdrager
    maud

Is er nog verschil tussen tif en eps?

Dat vraag ik me nu steeds meer af. Is er nog een echt verschil tussen tif en eps.
    Kan iemand mij daar een zinnig antwoord op geven?

Bijdrager
    QriZ24

een eps bevat postscript informatie > pagina beschrijvingstaal.
    een tiff heeft een lzw-compressie in zich; een non destructieve compressie, maar het blijft compressie
    dus een eps komt beter uit de rip en bevat een hogere kwaliteit door meer beeldinformatie.

Bijdrager
    fozzy

je hebt vector eps, en pixel eps. Vector is uit illustrator, corel draw, en andere ‘vektorprogramma’s.
    Pixel Eps krijg je als je foto’s verwerkt in Photoshop, en andere fotobewerkingsprogramma’s.

Bijdrager
    Roberta
    ”QriZ24″

een eps bevat postscript informatie > pagina beschrijvingstaal.
    een tiff heeft een lzw-compressie in zich; een non destructieve compressie, maar het blijft compressie
    dus een eps komt beter uit de rip en bevat een hogere kwaliteit door meer beeldinformatie.

Bij Illustrator wel, maar bij Photoshop niet. Bij beelden heb ik liever .tif met lzw compressie.

Bijdrager
    maud

Oke deze informatie is mij geheel bekend. En sorry heb er niet bijgezet dat ik het over photoshop bestanden heb.
    Ik heb namelijk sterk het idee dat het tegenwoordig weinig meer uitmaakt of ik mijn bestand als eps of als tif wegschrijf.

Heeft iemand daar misschien toch een andere mening over en misschien een voorbeeld, waarom anders.

Geblokkeerd
    Anoniem

Ik heb me laten vertellen dat een tiff beter omgaat met kleurprofielen.

Daarnaast is het voordeel van tiff dat je het op elke huis-tuin-keuken printer
    kunt printen. Je hebt namelijk geen postscriptprinter nodig voor tiffs, in
    tegenstelling tot eps.

Mvg,
    Joram

Bijdrager
    aerosoul

Ik zou het prefereren als bestanden dan weg worden geschreven als tiff omdat eps toch wel bekend staat als een vector bestand, waardoor er dus verwarring kan ontstaan.

Bijdrager
    Sambo

Ik weet niet precies waar je het voor gaat gebruiken, maar in combinatie met de andere Adobe pakketten is *.PSD wellicht te overwegen?

Bijdrager
    error

Een tiff kan rgb, grijs en fullcolor zijn… maar absoluut niet een duotone. EPS kan dit weer wel (PSD ook).

Adobe geeft sinds CS2 overigens het advies om zowel tiff als eps links te laten liggen en alle illustraties (pixel en vector) op te slaan in de bronformaten .psd (voor pixels) en .ai (voor vectoren). InDesign heeft hier meer lol mee.

Geblokkeerd
    Anoniem

@Error;

Da’s ook mijn ervaring:)
    Vrijstaande beelden, beelden met een blur of andersoort transparanties laat ik
    gewoon in PSD staan. Dat werkt naar mijn ervaring het fijns/best. Ook bestanden
    met extra kanalen laat ik gewoon in PSD staan. Over het algemeen sla ik alleen
    als tiff op als het bestand wat zwaar is, maar eps gebruik ik eigenlijk nooit.

Bijdrager
    error

EPS is eigenlijk een uitstervend bestandsformaat/… ik gebruik het nog alleen voor vectorbestanden indien productiebedrijven nog prepress configuraties hebben uit de vorige eeuw (Illustrator 8/9 en zo).

Bijdrager
    maud

Ja oke, dank je wel voor die reacties.
    Ik ga een voorbeeld geven. Er moet een banner uitgedraaid worden van een foto.
    De foto is geleverd in photoshop tif.
    Volgens mij maakt het niets uit of ik dit nu in tif aanlever of dat ik dit als eps aanlever.

Oke nu jullie weer, graag jullie reacties.

Bijdrager
    SmallMoney

@ Maud

Zoals je misschien leest zijn er vele meningen die discussies opwekken en deze ontwikkeling van technologie blijft persoonlijk. Als je het beste resultaat wilt behalen tijdens drukken adviseer ik je om contact op te nemen met de drukker waar jij je drukwerk uitbesteed. Niet alle drukkers werken met de laatste technologie en dan wil het nogwel eens voorkomen dat CS2 problemen veroorzaakt, met name bij transparantie.

Maar, in het algemeen:
    EPS: bij CMYK pixel-bestanden
    TIFF: bij grijswaarden
    PSD: alleen bij CS2

Tip: Vraag altijd aan je drukker of hij werkt met kleurprofielen, deze worden namelijk vaak niet gebruikt en automatisch verwijderd als het bestand wordt verwerkt.

Er zijn trouwens heel wat draadjes te vinden over dit onderwerp. Succes.

Bijdrager
    SmallMoney
    ”maud”

Ja oke, dank je wel voor die reacties.
    Ik ga een voorbeeld geven. Er moet een banner uitgedraaid worden van een foto.
    De foto is geleverd in photoshop tif.
    Volgens mij maakt het niets uit of ik dit nu in tif aanlever of dat ik dit als eps aanlever.

Oke nu jullie weer, graag jullie reacties.

Vaak werken drukkers die plotten (banners maken) al met een RGB JPG workflow. Informeer daar even naar. Dat geeft vaker een beter en mooier (lees: helderder) resultaat. Met name met de kleuren rood en groen.

Bijdrager
    Sambo

om kort te gaan maakt het geen kwaliteitsverschil of je nu een tif of eps aanlevert in deze context.

Bijdrager
    maud

SmallMonkey, bedankt voor al je info.
    Echter voor mij is dit geheel gesneden koek en weet ik hier zeer veel van.
    Het wekt een discussie op, maar niemand kan er nu echt een goed antwoord op geven.
    Dit is gelijk de reden dat ik deze topic hier neerzet.
    Eigenlijk in de hoop dat er mensen zijn die zich in deze materie al verder verdiept hebben.
    En misschien wel een antwoord kunnen geven.

Hetgene wat ik als voorbeeld heb gegeven is naar een drukker gegaan die niet eens weet wat een profiel is. En zegt dat het slechte resultaat komt doordat het een Photoshop RGB EPS bestand is en geen Photoshop RGB TIF is. (Ik ben door de klant genoodzaakt naar deze drukker te gaan)

Mijn conclusie is gelijk aan die van Sambo, toen ik de topic neerzette.
    Toch ben ik nieuwsgierig naar eventuele informatie die ik in de ontwikkelingen niet heb meegekregen.

Dus mensen ik ben nog steeds beniewd of er mensen zijn met nieuwe info of een duidelijke stelling.
    Smallmonkey bedankt voor het reageren
    :wink:

Bijdrager
    dimelot

Naar mijn idee is er geen verschil van kwaliteit als je het print, maar er is wel een verschil met de preview in je opmaakprogramma. Als je het in Xpress importeerd is het echt een ‘ranzige’ vorvertoning en een tif maakt dat wel helemaal goed. Maar tegenwoordig met Indesign maakt het eigenlijk ook helemaal niet meer uit.
    Dus wat het verschil tegenwoordig is? Ik weet het eigenlijk niet….:(

Bijdrager
    MacBeer

Een EPS kan géén kleurprofiel bevatten… dus een RGB EPS beeld blijft een RGB beeld. Alleen daarom al werk ik met TIFF.
    Echter, nu er Indesign is en formaten als PSD en AI native door dit programma ondersteunt worden is ook TIFF in principe niet meer nodig.

Bijdrager
    QriZ24

Indesign krijgt bij mij ook alleen nog maar native te eten:)

Bijdrager
    dimelot
    ”MacBeer”

Een EPS kan géén kleurprofiel bevatten… dus een RGB EPS beeld blijft een RGB beeld. Alleen daarom al werk ik met TIFF.

Ik weet niet wanneer jij voor het laatst iets hebt bewaard als EPS, maar dat kan wel degelijk in Photoshop… :wink:

20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.