20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)
  • Q:
    Bijdrager
    Ruben

Is er een soort (MS) Explorer voor Mac OS X?

Ik durf het bijna niet te vragen, maar ik zoek een soort van Explorer (Verkenner) voor OS X zoals die in Windows zit. Iets waar ik na mijn switch nooit lekker aan heb kunnen wennen is de Finder er zelfs na 4 jaar Maccen blijf ik het een ellendig iets vinden. Ik verkas nogal vaak bestanden heen en weer en heb dan bijna altijd twee Finder vensters open staan en vind het gewoon niet prettig werken. Ik zoek dus een vervangende ‘navigator’ waarbij ik links de complete ‘tree’ van mijn systeem kan zien en eventueel uitklappen en rechts de bestanden van de folder die ik dan links aanklik, zodat ik ze van daaruit makkelijk kan slepen naar een andere folder in de nog steeds zichtbare boomstructuur aan de linkerkant.

Weet iemand van een soortgelijke tool voor Mac OS X?

Bijdrager
    junkiesxl

http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/13237
    is het programma (Macintosh explorer)

en dit is een patch die em aqua maakt

http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/9443

Kost wel 16 dollar of zoiets…

Bijdrager
    Deskman

Ik denk dat je dat niet moet willen. Niet omdat de explorer daar niet goed in is of omdat het windows is, maar omdat je goed gebruik moet maken van de mogelijkheden die er zijn. Of kijk eens naar alternatieven zoals PathFinder. Daar zit een ‘drop stack’ in, een vakje waar je je bestanden in kunt parkeren om te verhuizen naar elders… Ook dit is even wennen, maar ik ben er inmiddels zo tevreden mee dat ik de finder uit heb staan…

Bijdrager
    linpaws

????????????

In de finder window (panther) zit een view option; icon, list en nou, eh hoe heet ‘t..
    i.i.g. die laatste is wat je zoekt ?
    sleep maar raak zou ik zeggen..
    Of begrijp ik het verkeerd ?
    Of heb je je toolbar uitstaan ?

Bijdrager
    junkiesxl

Path FInder heb ik een tijdje geprobeerd maar kon er niet echt aan wennen, er zitten wel features in die ik graag zou terug zien in de Finder (de terminal altijd vlakbij, de betere info…) maar ik vond het geheel te sloom aanvoelen, en het had niet dat gelikte van de Finder, dus… ben ik teruggegaan naar de Finder.

Bijdrager
    DJP

Onder dos zweerde ik bij Norton Commander, onder Windows zweer ik bij Total commander, bij linux gebruik ik Midnight Commander en op de mac zweer ik bij http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/mac/22608 Disk order.

Gewoon lekker twee panels waarmee je alles heen en weer kan slepen. Deze vorm van bestandsnavigatie is volgens mij het oudst maar het werkt het best. Zou een verplicht onderdeel moeten zijn in elk besturingssysteem.

Bijdrager
    Mac Erger Je Niet

Dat slepen binnen één venster wat Explorer in Windows heeft, met een ‘tree’, is inderdaad handig, maar in feite kan dit met de osx finder ook. Je sleept gewoon de folders waar je vaak van en naar kopieert in de linkerhelft van je venster. vervolgens sleep je al je kopieerwerk op die ‘aliassen’.

@ Deskman: Ik snap ’t voordeel van zo’n ‘drop stack’ niet, is dat in feite een folder waar je data tijdelijk bewaart om later te kopieren/verplaatsen?

Bijdrager
    maceddy

Leve de SpringLoaded folders;)

Gewoon op de map slepen, ff wachten en hij springt open en zo kun je van nivo naar nivo:)
    En de onderliggende mappies gooit ie gelijk weer dicht.

Bijdrager
    Deskman

Het voordeel van een dropstack is dat je er vanaf verschillende locaties verschillende bestanden in kunt parkeren en op volgorde kunt verplaatsen in plaats van heen en weer navigeren. Je verzamelt daar en daarna zoek je de plek op waar je heen wilt. Vooral binnen de mogelijkheden van PF is dat handig. Soms.

Over het algemeen sleep ik niet zo met mappen en bestanden. Ik parkeer veel op de desktop en dat gaat daarna dan naar zijn eindbestemming (vaak de prullenbak). Anders is het helemaal niet bij te houden waar je alles laat (met drie harddisks…)

Bijdrager
    dada1958

Finder zuigt behoorlijk. In Quicksilver zit een ‘Move To’ action waarmee je je bestanden middels toetsenbord-aanslagen kunt verplaatsen. Het is wel even wennen maar ik zou niet meer zonder willen.

Bijdrager
    jeroenimo

Sjonge dat Macintosh explorer is errrrrug traag zeg. ik doe mee met Maceddy sleur en pleur !

Bijdrager
    @GHB

Je kan ook door met de apple toets ingedrukt te houden en dan op de titel te klikken, makkelijk naar een hogere directory.

Ik moet zeggen in mac os x is het beter dan 9=> Bij x heb je nog drie venster die je naast elkaar hebt. (door gebruik te maken van de weergave kolommen)

Het is even wennen, maar het lukt me redelijk. 8)

Ik ben n.l. een recente switcher, nog geen maand…

Bijdrager
    kenmasters

Ik vind de Finder in Panther niet perfect maar wel goed functioneren. Die sidebar is vet handig en als je in kolomweergave werkt dan kun je vrij makkelijk dingen verplaatsen/kopieren. Alternatieven of verbeteringen zijn altijd welkom natuurlijk. Is er geen Midnight Commander voor OSX trouwens?

Bijdrager
    vogel
    ”linpaws”

????????????

In de finder window (panther) zit een view option; icon, list en nou, eh hoe heet ‘t..
    i.i.g. die laatste is wat je zoekt ?
    sleep maar raak zou ik zeggen..
    Of begrijp ik het verkeerd ?
    Of heb je je toolbar uitstaan ?

Dat klopt, maar dan heb je vaak maar twee of drie kolommen met mappen en files en je bent je “tree” kwijt. Dat is echt beter geregeld in Windows. Ik werk bijna altijd met twee finder vensters. Openklappende mapjes heb ik ook nooit te gek gevonden. Gelukkig heeft m’n Macje zat andere voordelen tegenover Windows.

Bijdrager
    Gijs

Ik zie niet zoveel verschil met Windows Explorer als je de Finder in kolomweergave zet. Je kunt het openspringen van mappen kort zetten en met de spatiebalk zelfs onmiddellijk laten openspringen. En dan kun je ook nog twee Findervensters openen als je dat nodig vindt. En als je ‘Pad’ in de knoppenbalk van het Findervester zet, dan heb je ook zoiets als een ‘tree’.
    Openspringende mappen en twee vensters openen kan in Windows Explorer niet eens.

Bijdrager
    3sje

IK maak regelmatig een switch tussen icoonweergave en kolomweergave als ik wa aan het opruimen ben. Als ik even verward ben, dan gebruik ik de aloude truuc om te zien waar ik zit en dat is de appeltjetoets ingedrukt houden en klikken op de titel van de map, onder MacOS X kan je nu inderdaad dit handigheidje ook in de knoppenbalk zetten, maar MacOS 9.x, MacOS 8.x, Systeem 7.x, die hadden dat nog niet;-)

Verder heb ik om mijn computer wat ordelijk te houden op het bureaublad drie mappen, de eerste is de downloadmap, de tweede een map waar ik mijn grootste werk heb zitten (thesis momenteel) en de derde map is genaamd ‘Silly Zone’. In de eerste komen alle downloads automatisch in terecht en met Safari 1.2 (Panther only) bepaal je elke keer waar je iets wilt bewaren, no need for it. Silly Zone is vooral bedoeld voor zowa dingskes die ik niet ergens kan onderplaatsen en die ik misschien even nodig heb en daarna gewist worden of toch ergens een plaatsje vinden. In Panther heb ik dan deze drie ook in de linkerbalk van een findervenster geplaatst.

Nood aan een Windows Explorer alternatief op MacOS heb ik nooit nodig gehad en voel er geen nood aan ook niet. Ik vraag me in feite af waarom je deze net zó graag wil hebben, ben je dan niet een beetje heel veel, quasi constant bezig met het verplaatsen van bestanden? Als je ze eenmaal plaatst staan ze toch goed?

Bijdrager
    vogel
    ”Gijs”

Ik zie niet zoveel verschil met Windows Explorer als je de Finder in kolomweergave zet. Je kunt het openspringen van mappen kort zetten en met de spatiebalk zelfs onmiddellijk laten openspringen. En dan kun je ook nog twee Findervensters openen als je dat nodig vindt. En als je ‘Pad’ in de knoppenbalk van het Findervester zet, dan heb je ook zoiets als een ‘tree’.
    Openspringende mappen en twee vensters openen kan in Windows Explorer niet eens.

Dat met dat pad in die knoppenbalk snap ik niet. Als je de explorer ziet, hou je aan de linkerkant altijd het overzicht van het pad. Bij de finder gaat ie steeds meer naar rechts en dan ben je dat overzicht kwijt. Ik heb het nu over kolomweergave. Als je ‘m als lijst weergeeft, dan houdt ie wel mooi overzicht, maar dan ben je je voorvertoningen weer kwijt en kan je ook niet ff snel een audio file beluisteren. Het liefst zou ik een combi tussen die twee zien, dus lijstweergave om het pad te behouden en rechts een voorvertoningweergave.

Bijdrager
    Gijs

Als je de Finder voor je hebt, ga dan naar Pas Knoppenbalk Aan onder Weergave. Vervolgens sleep je het item Pad naar de knoppenbalk van de Finder en je kunt daar dan steeds zien waar je zit. Je krijgt dat in een lijstje te zien, bijv. Computer> Thuis>Muziek>iTunes>Abba>Waterloo om maar iets te noemen. Met één klik kun je dan ook naar het gewenste niveau hoger springen.

Bijdrager
    @GHB

Als je inderdaad pad sleept naar je knoppenbalk krijg je hetzelfde als je met de apple toets ingedrukt klikt op de vensternaam.

Heel handig.

Bijdrager
    vogel
    ”Gijs”

Als je de Finder voor je hebt, ga dan naar Pas Knoppenbalk Aan onder Weergave. Vervolgens sleep je het item Pad naar de knoppenbalk van de Finder en je kunt daar dan steeds zien waar je zit. Je krijgt dat in een lijstje te zien, bijv. Computer> Thuis>Muziek>iTunes>Abba>Waterloo om maar iets te noemen. Met één klik kun je dan ook naar het gewenste niveau hoger springen.

Hebbes! Het is een mogelijkheid, maar toch blijft dit onnodig ingewikkeld, ietwat doorgeschoten in het mooie grafische Apple werk. Maar dit is wel weer een verbetering.

20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.