9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:
    Bijdrager
    Shmoo

Is er een manier om self-closing voor Mac apps te forceren?

Developers hebben de keuze om hun apps ‘self-closing’ te maken, dus als je het laatste venster wegkilkt dan sluit ook de gehele app af. ( CMD + Q effect )

Dit is erg handig voor hulpprogramma’s en apps die geen primaire taak hebben. Het probleem is alleen dat heel veel developers van handige ‘hulpprogramma’s’ hun apps als essentieel voor jouw gebruik zien, dus blijven ze altijd actief.

Ik begin mij er wel een klein beetje aan te irriteren en zou graag per app kunnen instellen welke apps ‘self-closing’ moeten zijn/worden. Voorvertoning is zo’n waardeloze app die in mijn ogen z’n plaats niet kent op de computer. Je download een PDF van het internet, opent deze, sluit ‘m af en gooit ‘m daarna in de prullenmand terwijl je Voorvertoning app daarna altijd open + leeg en actief achteraan op je Dock actief staan. 1Password doet precies hetzelfde sinds versie 7. Dit zijn apps die je maar heel even gebruikt en zouden daarna gewoon weer afgesloten kunnen worden maar je moet steeds zelfs CMD + Q doen om dit te realiseren.

Bijdrager
    GoeieDag

Programma’s als Preview afsluiten? Waarom?

Bijdrager
    TheBigZ
    Bijdrager
    Shmoo

Zoiets komt wel in de buurt van wat ik zoek ja. Alleen ben ik bang dat dit niet heel erg update-proof is. Stel een app of macOS zou updaten, herstarten dan kunnen die .plist bestandjes nog wel eens overschreven worden, niet?

Bijdrager
    feek

RedQuits schijnt het te doen….  Volgens dit draadje op Reddit werkt de app ook onder Mojave.

Bijdrager
    Shmoo

Have you ever tried to close an application with its red button and wondered why it is still open? RedQuits changes this. All programs now quit and close all open windows if you click the red button.

Dat is het probleem, dan kom je op deze pagina ook aan je trekken met een Terminal commando. Helaas is dit een globale voor het heel systeem en dat is wat ik juist niet wil.

In mijn visie is er verschil tussen een hulpprogramma op de computer en programma’s waar je serieus mee aan de slag gaat. Safari, Mail, Coda, Terminal, Sketch, Pixelmator, Affinity gedoe  en al dat soort ‘productieve’ apps die morgen gewoon open blijven staan, ook wanneer je het laatste venster afsluit omdat je er meestal toch weer snel in verder gaat. Deze apps sluit je eigenlijk alleen echt af wanneer je de computer opnieuw opstart of aan het einde van de dag.

Er zijn apps zoals de Mac App Store, Systeemvoorkeuren, ImageOptim, Foto’s, 1Password en Voorvertoning  die minder prominent gebruikt worden. Deze apps start je meestal heel even, dan doe je je ding en sluit je ze weer. Probeer het maar eens, de meeste van deze apps sluiten zichzelf helemaal af omdat ze verder geen toegevoegde waarde meer hebben zodra jij klaar bent met je taak. 1Password en Voorvertoning  zijn voor mij precies hetzelfde. Deze apps gebruikt ik minder omdat ik geen professioneel wachtwoord manager ben die de hele dag wachtwoorden in de gaten zit te houden. Het invullen van wachtwoorden op website verloopt via de 1Password mini app in de menubalk. Natuurlijk moet je die eens in de zoveel tijd ook ontgrendelen maar daar hoeft de hele Mac app niet voor opgestart te worden. De Mac app gebruik je alleen wanneer je een wachtwoord wilt aanpassen of zoiets, het beheer gedeelte.

Het heeft ook niets met geheugen of wat dan ook te maken. Het is gewoon irritant dat er op het Dock icoontjes (actief) blijven staan die daar niets meer te zoeken hebben en die je steeds handmatig aan het CMD + Q -killen bent.

Bijdrager
    Ziegler

Wegklikken of afsluiten . . . . CMD + Q gaat vlotter dan wegklikken.

Bijdrager
    Joid

Een van de redenen waarom ik jaren geleden met 1Password gestopt bent. Alles wat ik nodig heb, doet de iCloud Sleutelhanger ook. En gratis. En minder irritant. Zinloze app is het.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

<p class=”cite”>Ziegler op 1 februari 2019 om 16:06</p>
    Wegklikken of afsluiten . . . . CMD + Q gaat vlotter dan wegklikken.

Dat lijkt me ook de makkelijkste oplossing: jezelf aanwennen ⌘Q in te drukken wanneer je een programma voorlopig niet meer nodig denk te hebben, dan maakt het niet uit of dat programma ook uit zichzelf helemaal stopt of niet als je het laatste venster ervan sluit.

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.