10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Q:
    Bijdrager
    Monnnique

Is er een manier om mijn documenten goed te organiseren.

Momenteel heb ik wel duizenden documenten op mijn computer. Na vele pogingen om ze te ordenen, zie ik dat het niet lukt om het te krijgen zoals ik het wil. Ik wil de documenten zodanig inrichten zodat ik ze weer gemakkelijk terug kan vinden.

Een probleem waar ik vaak tegen aanloop is dat een document bij meerdere mappen hoort dan bij een map. Hierdoor ontstaat telkens weer een besluiteloosheid over waar ik het document het beste kan archiveren, zodat het ik het later weer gemakkelijk terug kan vinden.

Een goed voorbeeld die ik gebruik voor mijn bookmarks is Pinboard. Deze online dienst maakt het mogelijk om mijn favoriete website te organiseren aan de hand van tags (sleutelwoorden). Het vinden van website aan de hand van sleutelwoorden werkt voor mij heel erg goed, en ik zou dezelfde methodiek graag willen toepassen op mijn documenten, zonder dat ik deze online hoef op te slaan. Bovendien gebruik ik een NAS server waar ik het liefst al mijn bestanden en documenten wil hebben.

Inactief
    Anoniem

Heb je Smart Folders in de Finder geprobeerd?

Bijdrager
    Monnnique
    koen op 28 april 2013

Heb je Smart Folders in de Finder geprobeerd?

Ja, maar dat biedt helaas niet de ideale oplossing voor mijn probleem.

Bijdrager
    marvand

Ik geef gewoon tags mee aan mijn bestanden, via zoeken vind ik het dan direct

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Ik zie twee redelijk eenvoudige opties: de ene is dat je mappen en submappen per onderwerp maakt, en jezelf aanwent om documenten ook in de juiste map te bewaren. De andere is om Spotlight-opmerkingen in te voeren in het infovenster van een document, zodat je ze aan de hand daarvan kunt vinden met Spotlight en slimme mappen. In beide gevallen moet je eerst redelijk wat tijd besteden aan alles op orde te maken en daarna ook de discipline hebben om het systeem bij te blijven werken (documenten in de juiste map bewaren of ernaar verplaatsen, opmerkingen invullen, enz.).

Moderator
    Night

Verder kan je ook nog gebruik maken van Labels

Bijdrager
    nigelllv

je kan ook een ‘alias’ maken van een document, soort snelkoppeling in windows uitvoering. zo kun je in meerdere mappen een link leggen naar het document;)

Bijdrager
    Jeroen-W

Ik gebruik iDocument hiervoor, en dat bevalt prima: http://www.icyblaze.com/idocument/

Bijdrager
    computer space

Ik zou geen spotlight opmerkingen gebruiken. Vermijd alles wat in de .filenaam betanden komt (vervolg op oude resourcefork). Die zijn namelijk bij uploaden naar de cloud, of lezen op PC verdwenen. Je bestandsnaam mag echter behoorlijk lang zijn. Gooi alle tags gewoon daar in. Kun je er altijd en overal op zoeken.

Bijdrager
    fatboysmart

Misschien is dit iets?

Yep

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.