11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Q:

Bijdrager
    Mac Hammer Fan

Is een partitie toevoegen zonder dataverlies mogelijk?

Ik heb een backupschijf extern van High Sierra HFS+ van 300 GB en die bevat 50 GB gegevens. De schijf is bootable. Er is nog 250 GB schijfruimte vrij op die schijf. Kan ik de bestaande partitie verkleinen met disk utility tot 75 GB zonder dataverlies en dan de resterende 225 GB gebruiken om een nieuwe partitie aan te maken waarop ik andere data zet?

Bijdrager
    Daan

Goedemorgen Mac Hammer Fan,

Dat is zeker mogelijk. Echter zou ik het je toch altijd aanraden om die 50 GB aan data te backupen voor het geval er iets misgaat. Zie deze pagina van Appletips met meer informatie over hoe je zo’n partitie kan toevoegen.

Bijdrager
    Mac Hammer Fan

Bedankt, Daan.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Mijn vraag is: waarom zou je je back-upschijf partitioneren? Je kunt er ook andere gegevens opzetten zonder dat je dat hoeft te doen: een Time machine-back-up staat in een aparte map op de schijf (genaamd Backsups.backupdb), dus je kunt er gewoon andere dingen naast zetten — zolang je maar niks met de hand gaat doen in de map van de back-up, is er niks aan de hand.

Bedenk verder dat alles dat je op die schijf zet, niet (veilig) geback-upt kan worden. Gegevens op dezelfde partitie als de back-up worden niet geback-upt, omdat de back-uppartitie niet meegenomen wordt (anders zou je een recursieve back-up krijgen die oneindige schijfruimte nodig heeft), en als het op een andere partitie op dezelfde schijf staat, kan Time Machine er een back-up van maken, maar daar heb je nog niks aan als de schijf zelf kapot gaat.

Bijdrager
    Mac Hammer Fan

Ik wil mijn backupschijf partitioneren omdat ik daar nog een bootable High Sierra wil opzetten voor het geval ik met Mojave problemen heb met een programma. Het is dus niet met Time Machine maar met CarbonCopyCloner 5.

Ik ben bezig met toch nog een extra backup te maken op een USB 3 stick maar dat valt tegen. Meer dan zes uur al aan het kopiëren voor slechts 50 GB!

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Ik denk dat ik daarvoor zelf een virtuele machine zou maken met een oudere macOS.

Bijdrager
    GoeieDag

Ook voor een bootable schijf hoef je deze niet te partitioneren.

Bijdrager
    Mac Hammer Fan

<p class=”cite”>GoeieDag op 13 december 2018 om 23:06</p>
    Ook voor een bootable schijf hoef je deze niet te partitioneren.

Wel als ik een bootable High Sierra wil gebruiken en Time Machine voor Mojave. En dat is precies wat ik wil. Het is gelukt. 😉

Bijdrager
    GoeieDag

Nee hoor, ook dan zijn er geen partities nodig.

Je installeert een OS (High Sierra) op de schijf, en je wijst ‘m aan als doelschijf voor TM. Wat zou daar niet aan werken?

Bijdrager
    Mac Hammer Fan

Ik dacht dat als ik een schijfpartitie als doelschijf voor Time Machine backup aanwijs dat die schijf of partitie ook gewist werd. Nu in elk geval, het zou ook kunnen dat ik hem gebruik voor een bootable Mojave backup in plaats van Time Machine.

Bijdrager
    GoeieDag

Als ie juist is geformatteerd (HFS+), zal TM er verder niks meer aan veranderen, en zijn TM bestand als een map erin plaatsen.

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.