16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)
  • Q:
    Bijdrager
    waupiman

Is een G5 het nog waard?

Ik ben blij met mijn overstap naar de Apple wereld en begin nu toch OSX te missen op mijn andere systeemen. Ik zit al een aantal dagen te kijken voor een Mac Pro of Power Mac ter vervanging van mijn huidige Workstation(Vista). Gezien mijn budget ligt een Power Mac voor de hand, maar ik heb geen ervaring met G5’s en zou ik dus ook echt niet weten of het mijn huidige configuratie een beetje bij zou kunnen houden.

Vinden jullie het nog waard om in dit soort machine’s te investeren? Is het appels met peren vergelijken?:

Huidige workstation:
    Intel E6750
    1 * 2.66 GHz
    4GB geheugen.

En ik kwam dit tegen:
    Power Macintosh G5/2500 Quad
    4 * G5 – 2500 MHz
    8GB geheugen.

Ik neem aan dat die machine dus wel voldoende is om de huidige slapend bij te houden?:):P

Edit: Lees net dat er maar 2 schijven in een G5 passen, klopt dit? het zou nog wel eens een probleem kunnen zijn als workstation/server..

Bijdrager
    Esquare

Het hangt er een beetje vanaf wat je ermee gaat doen. Maar voor de meeste toepassingen zal die C2D Intel-bak sneller zijn. Niet zo gek ook voor een processor die drie jaar jonger is. Daarbij komt nog dat de ondersteuning voor die G5 zo langzamerhand ten einde loopt.

Bijdrager
    1984

De PM G5/2500 Quad is zeer zeker een goed werkpaard.

Bijdrager
    brinkey

Het antwoord op je vraag is afhankelijk van waar je de machine voor wilt gebruiken.

Een powermac quad is snel genoeg voor videobewerking, photoshop, maar minder snel voor de nieuwste 3d apps en games (mochten ze er al op draaien)
    Ik weet niet wat voor budget je hebt, maar je zou ook naar de imac intel kunnen kijken.

mbt de schijven: Sonnet G5 Jive SATA bracket voor G5 is dat niet de oplossing?

Bijdrager
    Mr Macintosh

Eén ding, er zijn geruchten dat Apples volgende systeem, OS X 10.6 “Snow Leopard” niet meer de PowerPC Mac’s ondersteunt.

Bijdrager
    waupiman
    ”brinkey”

Het antwoord op je vraag is afhankelijk van waar je de machine voor wilt gebruiken.

Een powermac quad is snel genoeg voor videobewerking, photoshop, maar minder snel voor de nieuwste 3d apps en games (mochten ze er al op draaien)
    Ik weet niet wat voor budget je hebt, maar je zou ook naar de imac intel kunnen kijken.

mbt de schijven: Sonnet G5 Jive SATA bracket voor G5 is dat niet de oplossing?

Bedankt, iMacs zijn leuk, klein en erg mooi maar is wat minder handig met schijven wil minimaal 3 kwijt. FireWire 800 schijven er naast ofzo

Die bracket is inderdaad wel wat, echter zit ik dan met het aantal sata poortjes dus moet ik weer controller bij kopen.

”Mr

Eén ding, er zijn geruchten dat Apples volgende systeem, OS X 10.6 “Snow Leopard” niet meer de PowerPC Mac’s ondersteunt.

Ow, dat is zeker iets om rekening mee te houden.

Edit: Kwam net een artikel tegen tussen een Power Mac 5 en een Intel Mac Mini. Pijnlijk afgeslacht door de intel mac :roll:

En na mijn zoektermen iets simpeler gemaakt te hebben kom ik steeds meer adviesen tegen om NIET meer voor een G5 te gaan maar direct op een Intel machine te beginnen. Een tweedehands Mac Pro dan toch maar?

Bijdrager
    Oortjes

Maar onze vraag is: wat ga JIJ doen met je Mac? dat hebben we nu nog steeds niet duidelijk gehoord. zelf kan ik nog steeds uit de voeten met een G4.

Waar is unSOUND????

Bijdrager
    Nikita

Ik neem aan dat het bedrag dat er voor gevraagd wordt toch nog wel in de buurt komt van een nieuwe Intel iMac… De huidige iMacs hebben ook een Firewire 800 poort, en FW kan je doorlussen. Daarbij kan je bij bestelling van je iMac ook een 500 GB hardeschijf in laten bouwen; combineer dan met een paar externe hardeschijven van 1 TB op FW800 en je kan wel even vooruit, lijkt mij? Heb je tevens een stuk sneller apparaat (want hoe snel de Quad G5 ook was, de nieuwe iMacs streven ‘m wel voorbij).

Of je kan kijken naar een Mac Pro… Wel weer een andere prijsklasse, maar dan heb je ook wat :wink:

Bijdrager
    waupiman
    ”Oortjes”

Maar onze vraag is: wat ga JIJ doen met je Mac? dat hebben we nu nog steeds niet duidelijk gehoord.

Grafish werk, Fileserver, Virtualizatie, Server beheer, Netwerk beheer. In de toekomst mogelijk nog wat video bewerking.

Ik dacht dat ik voor die Virtualizatie wel wat had aan die verschillende processoren. Punt is wel dat ik er ook nog 2 monitoren aan wil, vind het mooier als deze het zelfde zijn.

Bijdrager
    Nikita

Virtualisatie van x86 besturingssystemen (Windows, Linux…)…? Zet die G5 dan maar uit je hoofd; zelfs op een Quad G5 loopt XP in Virtual PC nog langzaam.

Bijdrager
    Mac Erger Je Niet

dus die mac moet en als (file)server dienen, en je gaat er op photoshoppen tegelijkertijd? da’s veel werk, welke computer je ook kiest…. :sealed:

Bijdrager
    waupiman

files serveren is niet heel zwaar, meer netwerk belastend :wink:

Bijdrager
    Nietzman
    ”waupiman”

Edit: Lees net dat er maar 2 schijven in een G5 passen, klopt dit? het zou nog wel eens een probleem kunnen zijn als workstation/server..

Mjah, firewire, mooie uitvinding.

Moderator
    unSOUND
    ”waupiman”

Edit: Kwam net een artikel tegen tussen een Power Mac 5 en een Intel Mac Mini. Pijnlijk afgeslacht door de intel mac

Dat ligt er ook maar net aan wat ze testen en hoe. Windows draaien zal op de mini sneller gaan, maar er zijn ook zat fronten waaop een G5 weer heer en meester is.

Maar om op je keuze terug te komen, zou ik naar een Mac Pro kijken. Daar kunnen standaard meer schijven in ( Hoewel ik er 5 in mijn G5 had ) en je hebt de beschikking over een veel betere grafische kaart, wat je zeker zult merken bij je grafische toepassingen.

Bijdrager
    Esquare
    ”Oortjes”

Waar is unSOUND????

Daar dus.:)

Moderator
    unSOUND

Ja, soms moet er gewerkt worden… Ook in huize unSOUND. :wink:

16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.