16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)
  • Q:

Bijdrager
    Koekie1980

Is een 2,6-GHz Mac mini goed genoeg voor adobe pakket / geen games

Hoi allen

Zelfde verhaal wat jullie hier vaker gelezen hebben, ik ben toe aan mijn eerste echte Mac….Mijn oude windows-desktop (10 jaar oud) begeeft het bijna, ik had hulp nodig waar op te letten bij het kopen van een nieuwe PC, en die hulp heb ik gevraagd op een heel ander forum. Uiteraard kwam meteen de vraag: grafisch–> waarom geen Mac?? Ik ben als grafisch ontwerper uiteraard pro Mac maar aangezien mijn werkgever me alleen een windows laptop laat gebruiken was dat eigenlijk toch nog een optie. Die laptop van mijn baas doet het prima dus een gewone windows was ook wel in aanzien gestegen. Plus, een Mac vond ik in eerste instantie veel te duur omdat ik meteen dacht aan een duizend of 2. Toen iemand, ook op dat andere forum, me wees op een Mac mini.

Anyway, ik zal denk ik mijn oude windows muis (ronde groene plug), toetsenbord (ronde paarse plug) en scherm (zo’n enorme brede plug wat op een scart kabel lijkt) moeten vervangen door apple-pul. Ik ga er vanuit dat deze oldschool-stekkers niet op zo’n uber-hippe mini-mac passen. Kom ik met die toeters en bellen misschien alsnog op de prijs van een Imac uit?

En niet onbelangrijk, voor mijn werk gebruik ik vooral indesign, photoshop, illustrator en kleinere programma’s als acrobat, dreamweaver enz. Ik wil zowiezo indesign / photoshop / illustrator tegelijk aan kunnen hebben zonder problemen.
    Ik doe verder niet aan gamen, ik wil geen films bekijken, gewoon snel werken en me niet meer ergeren zoals ik nu aan mijn PC doe.

Is zo’n “kleine” mac mini dan wel goed genoeg? Als ik google kom ik alleen forum berichten van jaren geleden tegen (mac met lion enz) waardoor ik nog geen goed beeld heb van de mac mini van nu. Alvast bedankt voor het meedenken.

Bijdrager
    Shmoo

Die laptop van mijn baas doet het prima dus een gewone windows was ook wel in aanzien gestegen

Welke specs zitten in die laptop en vergelijk ze eens met de specs in de Mac mini of elke andere computer waar je het oog op hebt.

Normaal kun je er een soort vuistregel op nahouden dat een Mac met vergelijkbare specs als je Windows computer het altijd beter/stabieler doet met dezelfde programma’s dan die Windows computer.
    Vaak heeft de Mac zelfs nog iets betere specs dus dan komt het al helemaal goed.

Hoeveel programma’s je tegelijk kunt openen en hoe soepel dat werkt zal vooral afhangen van wat je allemaal aan het doen bent. Een InDesign bestand van 84MB openen is wat anders dan 5 JPG’s in Photoshop openen en daarnaast een 3MB vector bestand openen in Illustrator.

Zelf ga ik ook dat 2.6Ghz Mac mini model kopen welke jij op het oog hebt alleen laat ik er wel gelijk 16GB RAM inleggen ipv de standaard 8GB en ik gebruik geen Adobe software maar Sketch 3, Coda, Pixelmator en Affinity Designer. Natuurlijk is dat niet 1-op-1 te vergelijken met software die jij van je baas moet gebruiken maar toch alles bij elkaar is het geen kattenpis.

Er zijn een aantal topics over de Mac mini nog vrij recent besproken op dit forum.

http://www.onemorething.nl/community/topic/mac-mini-i5-of-i7-verschil-merkbaar/
    http://www.onemorething.nl/community/topic/goede-deal-macmini-i7-quad-core-server-editie/
    http://www.onemorething.nl/community/topic/waarom-was-de-mini-2014-zo-snel-voorbij-schijtupdate/

Bijdrager
    TheBigZ
    karinj op 02 november 2014

En niet onbelangrijk, voor mijn werk gebruik ik vooral indesign, photoshop, illustrator en kleinere programma’s als acrobat, dreamweaver enz. Ik wil zowiezo indesign / photoshop / illustrator tegelijk aan kunnen hebben zonder problemen.

Tip: spaar even door (€1329) voor een quad-core iMac.
    http://store.apple.com/nl/buy-mac/imac?product=ME086N/A&step=config
    http://www.everymac.com/systems/apple/imac/imac-aluminum-tapered-edge-faq/differences-between-imac-aluminum-late-2013-models.html

Bijdrager
    Koekie1980

Shmoo
    Bedankt voor je links!

“7 jaar met een Mac doen is natuurlijk extreem veel”
    Ik was al een beetje verdrietig dat mijn PC van tien jaar oud bijna overleden is… maar dit blijkt dus normaal te zijn?

@thebigz
    Bedankt ook voor jouw links!
    Jouw advies om door te spraren… ik ging in eerste instantie voor een pc van 600 euro. Toen naar een mac mini van 700
    Blijkt dat met die extra toestanden ik beter kan nadenken over een mac mini of een imac van misscien 1000-1200 euro
    en dan moet ik volgens jou nog verder doorsparen :S dan ben ik 2x zoveel kwijt als wat ik vt voren in gedachte had.
    het geld is er, dat is het probleem niet. maar WIL ik het wel uitgeven aan een spiksplinkternieuwe iMac die dan blijkbaar max 7 jaar meegaat?

Bijdrager
    Koekie1980

Oja, in jouw eerste tyopic Shmoo:
    “Overigens gaat een Mac prima meer dan 5 jaar mee, maar dan moet je niet de meest recente versies van allerlei software willen draaien.”

Ik heb nu CS6. Ga er vanuit dat ik me daarmee nog wel jaren zal redden. Is dat ook een van jouw redenen om steeds een nieuwe mac te willen. Hier had ik zelf nog geen rekening mee gehouden?

Bijdrager
    TheBigZ
    karinj op 02 november 2014

het geld is er, dat is het probleem niet. maar WIL ik het wel uitgeven aan een spiksplinkternieuwe iMac die dan blijkbaar max 7 jaar meegaat?

Als je straks zo’n iMac hebt vraag je je af hoe je ooit zo lang zonder hebt kunnen doen.:-D

Bijdrager
    Shmoo

5 of 7 jaar met een computer doen dat hangt helemaal af van wat je er mee doet en hoe je hem gebruikt.

Als jij zegt dat je na 10 jaar eigenlijk raar opkijkt dat je Windows PC de deur uit moet dan ben ik wel nieuwsgierig naar de specs van die machine. Ik heb even gekeken naar Macs uit 2004-2005 en dan met name de betere/duurdere modellen maar zelfs dan denk ik niet dat er nog veel mensen zijn die op dit moment nog dagelijks met zo’n machine werken, zeker niet om hun brood er mee te verdienen.
    10 jaar is natuurlijk extreem extreem lang om met een computer te doen wanneer je hem niet tussentijds upgrade.

Dat van die software valt wel mee..

Dat gedeelte gaat meer over het gebruik van OS X dan over software van derde. Mensen met een Mac gaan er eigenlijk standaard vanuit dat je continue upgrade naar de laatste versie van Mac OS X wanneer je computer die versie kan runnen. Het is gratis dus je hebt geen reden om het niet te doen en het werkt eigenlijk hetzelfde als elke andere software update. Doe je dit niet dan ben je een soort buitenbeentje in deze wereld omdat je speciale redenen hebt om niet te upgraden, je zult je ook altijd moeten verantwoorden bij de Apple fanaten waar alles dat van Apple komt altijd 110% werkt. In de praktijk is dat bij mij soms toch net iets anders.

Bij Windows licenties is dat anders, die mensen moeten vaak betalen voor nieuwe versies van Windows en mensen vinden het sowieso al niet erg om wanneer ze een computer kopen met bijv. Windows 8 erop om die versie 8 te blijven gebruiken totdat de computer de deur uit gaat. Updaten en al dat gedoe vinden ze maar niets, vaak hebben ze ook te weinig verstand van computers en software en moeten ze weer iemand erbij gaan halen.

Wanneer een Mac 5 jaar oud wordt moet je je gaan afvragen of de OS X upgrades en dan met name de nieuwe features nog wel iets toevoegen aan de manier waarop jij met de computer werkt of dat je liever minder nieuwe features hebt maar op een vertrouwde stabiele computer blijft werken. Vergeet niet dat een computer met 5 jaar oude specs waarschijnlijk tegen de minimale specs vereiste van het laatste OS versie aan zit te hikken dus waarom zou je dan op je tandvlees gaan lopen werken met een ‘beperkte’ computer terwijl je gewoon op je huidige machine kan blijven werken zonder die upgrade. ( never change a winning team )
    Software van derde kun je dan vaker wel gewoon nog blijven updaten en die stopt echt niet ineens met werken.

Als ik op mijn 7 jaar oude iMac OS X Lion had laten staan + CS4 dan had ik daar op de dag van vandaag nog steeds mee kunnen werken. Ik heb er voor gekozen om Adobe software de deur uit te doen, het systeem te upgraden naar de laatste versies van OS X en software te kopen die minder robuust en geheugen vreet. Links of rechtsom het blijft wel werken het is alleen de manier van werken die nu anders is, ik heb mijn workflow aangepast aan de specs van mijn computer waardoor ik bij de tijd ben met iCloud mee kan doen en toch redelijk kan werken.
    Had ik dat niet gedaan dan had ik bijv. geen iCloud support gehad daar ga je niet dood aan maar het is gewoon een stukje gemak dat je mist.

Niet iedereen kan zeggen ik doe …. software de deur uit en kies gewoon andere software, pas mijn workflow even aan en laat maar gaan met die banaan. Wanneer je voor een bedrijf werkt heb je vaker met andere dingen te maken die een factor spelen.
    Ik ben geen Pro, ik haal echt niet het maximale uit Photoshop wanneer ik er mee werk, waarschijnlijk maar 5 of 7% dus waarom zou ik dan een 800,- programma gaan lopen stelen, hacken, updaten, weer hacken, opnieuw downloaden, weer hacken en verbindingen blokkeren als ik voor 30,- legaal een alternatief kan kopen dat precies doet wat ik nodig hebt en het ook nog eens minder zwaar is en het beter omspringt met het geheugen.Coda vs Dreamweaver precies hetzelfde verhaal.

Het hangt dus allemaal af van hoe je te werk gaat. Koop je een computer voor zakelijke werkzaamheden dan wat is er mis mee om dan eens serieus goed te investeren in een krachtpatser van een machine. Maar koop je een Mac voor thuisgebruik zoals ik dan is 1500,- veel geld voor een computer, zeker wanneer je normaal altijd Windows PC’s koopt a 800 – 900,- max.
    Maar als je die 1500,- kunt uitstrijken over 7 jaar dan komt dat neer op iets meer dan 200,- p/jaar en dat is prima te doen, al wist ik dat niet op het moment dat ik mijn eerste Mac kocht dat ik er 7 jaar mee zou doen dat is eigenlijk vanzelf gegaan zonder na te denken.
    Bedrijven kunnen vaak makkelijk 300 – 400, p/jaar afschrijven op een computer omdat zo’n computer ook inkomsten oplevert. Ik bouw geen websites voor mensen om geld te verdienen het is een hobby dus kom je ook in een andere doelgroep terecht waar je meer kijkt naar de instap modellen.

Bijdrager
    Wauters

Zoals je zegt, als je een mac mini koopt, zal je ook een nieuwe scherm en toebehoren moeten kopen (zit standaard geen toetsenbord/muis bij) en dan is een iMac misschien nog voordeliger?

Zaag nog wat door bij je baas: Macs moeten niet zo veel updaten als windows pc’s en ze starten sneller. Hierdoor win je elke week 60 minuten.
    Als 60 minuten je baas 30€ kost en er 40 werkweken in een jaar zijn dan win je 40 * 30€ = 1200€ = iMac 21″
    Op 3 jaar tijd = 1200€ * 3 = 3600€ = goed uitgeruste iMac 27″

Bijdrager
    ArthurM.

Goed verhaal Schmoo!(y)

Bijdrager
    Koekie1980

@wauters
    bij mijn baas valt niks te zagen. Die windows laptop is alles wat er is, zelfs salarisverhogingen of kerstpakketten bestaan daar niet meer en ik heb daar ook geen nieuwe computer nodig. De mac is voor mijn eigen werk, 1 dag per week (plus weekend als het druk is). Het zou wel een optie kunnen zijn om mijn baas em te laten kopen en dit via mijn bruto salaris te betalen zodat ik belastingvoordeel heb. Maar verder heeft mijn werk hier niets mee te maken.

Bijdrager
    Shmoo

Let wel even op met garantie, wanneer je via je baas koopt dan wordt het een zakelijke transactie want deze koopt de machine op zijn bedrijfsnaam, dan gelden andere regels qua garantie dan bij particulieren aankopen.

Bijdrager
    Wauters

@karin, ok verkeerd begrepen, ik dacht dat je baas je op een 10 jaar oude machine liet werken:-)
    Ik neem aan dat je dan ook nieuwe soft moet aankopen: let op Adobe creative cloud is niet goedkoop (25 tot 60€ per maaand)

Bijdrager
    Koekie1980

@ shmoo
    lang maar duidelijk verhaal! Ontzettend bedankt

@wauters
    Sorry misschien was mijn OP onduidelijk.
    windows laptop van baas – windows PC 10 jaar oud thuis .
    ik kan voor een keertje best de laptop van mijn baas gebruiken, hij weet dat ik een dag in de week voor mezelf wek en heeft daar ook toestemming voor gegeven. Voor het gebruik van de laptop voor prive niet. Maar zowiezo is dat geen optie voor het bewaren van prive-bestanden en bijv. het downloaden van films.
    cs6 een tikje illegaal gedownload, ja ook voor mac…

Bijdrager
    computer space

Probeer nog een 2012 op te snorren. Die zijn nu ook onder de 500 voor de 2.5, nagenoeg even snel als de nieuwe 2.6 maar updates zijn VEEL goedkoper en zelf te doen. Als je een 2012 quad kunt bemachtigen voor rond de 699 ben je spekkoper, die is sneller dan alle nieuwe modellen en wederom veel goedkoper in de updates.
    Scherm kost geen drol. Dell U2412M os 1920×1200 ips scherm van 250€, mat en goed verstelbaar. Een 21 inch imacscherm is dan maar knullig.

Bijdrager
    Obi

Oude i5 2.5 is toch wat langzamer dan een nieuwe i5 2.6

http://browser.primatelabs.com/mac-benchmarks

Bijdrager
    Jeddes

Ik kan bevestigen dat een 21 inch iMac scherm knullig is!(y)

16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.