17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)
  • Q:
    Bijdrager
    Yost

Is draadloos netwerk de bottleneck bij gebruik van een NAS?

Ik overweeg de aanschaf van een QNAP TS-219P+ of Synology DS211(+) NAS, omdat deze in mijn ogen de optimale prijs/performance/kwaliteitsverhouding hebben. Met de nadruk op performance, die bij beide apparaten rond de 50 MByte/s schrijven en 100 MByte/s lezen ligt…

Ik ga zo’n NAS echter gebruiken over een 802.11g WIFI netwerk (wat binnenkort nog wordt geupgrade naar 802.11n). Nu zei iemand tegen mij dat in deze setup het draadloos netwerk de bottleneck gaat worden: een 802.11n netwerk kan ongeveer 100 Mbits/sec aan, wat neerkomt op een maximale data transfer snelheid van 12 MBytes/sec.

Mag ik nu de conclusie trekken dat de performance van mijn NAS niet hoger hoeft te zijn dan 12 MBytes/sec bij schrijven of lezen? Omdat iedere snelheid hierboven wordt “afgetopt” door mijn draadloos netwerk? En dat ik dus best een overjarig model NAS kan kopen, met minder performance dan de nieuwste modellen?

Moderator
    unSOUND

Draadloos werken is altijd je bottleneck, en die 12MBytes/sec ga je al nooit halen door zaken als signaaldegradatie, drukte op het netwerk, en andere zaken.

Bijdrager
    Pieterr

Wat unSOUND zegt.

Ik haal zo’n 3 MB/s draadloos via mijn Linkys WRT54GL (waar ik bij wijze van spreken bovenop zit).
    Als je een N-router hebt, mag je in je knuisten wrijven als je 9 MB/s (effectief) haalt.

Voor het doen van incrementele Time Machine backups is dat op zich voldoende.
    Maar als je van plan bent grote bestanden over te gaan sleuren (films, iTunes, iPhoto) is het aan te bevelen om een ethernetkabel te gebruiken. Die wint het altijd van draadloos.

Bijdrager
    KingAchille

Bwa, ik kan toch downloaden tegen een snelheid van 21MB/s met een N-router:)

Moderator
    unSOUND

Dan moet je een 200 mb internetverbinding hebben, dat lijkt me sterk…

Bijdrager
    KingAchille

http://telenet.be/2688/0/1/nl/thuis/internet/fibernet-100.html
    Hmja, Speed Download gaf toch 21MB/s aan…

Moderator
    unSOUND

Je verward nu megabyte met megabit…

Bijdrager
    KingAchille

Die woorden heb ik ook niet gebruikt:)
    Soit, maakt niet uit.

Moderator
    Poezenbeest

Afgekort MB en Mb, een fout die ook in de reclame veel wordt gemaakt.

Voorbeeld met dezelfde verbinding, vlak achter elkaar getest:

Megabits

Megabytes

Bijdrager
    KingAchille

Even opgezocht, Speed Download kan in de dock geen kleine lettertjes tonen, vandaar de verwarring. En ik was zo vol van mijn behaald record:(

Bijdrager
    Pieterr

Ik heb het regelmatig aan de stok met mensen die bij hoog en bij laag beweren dat ze toch echt 300 Mbps halen met hun N-router, draadloos. Dat getal hebben ze dan zien staan in de netwerk-eigenschappen.

Als je echter een keer daadwerkelijk een meting doet (simpel, gewoon een 1GB bestand overhalen, secondewijzer in de gaten houden, en opletten op de bits en bytes) dan zul je zien dat de effectieve snelheid daar ver onder ligt. Als je effectief 150 Mbps haalt (draadloos) zit je bij de toppers.

Bijdrager
    katteman

7, 14 haal ik bij mij.
    Grote bestanden naar een NAS schrijven duurt lang. Als je dan nog wat surft en dergelijke duurt het idd vervelend lang.
    Oplossing (voor mij althans), grote bestanden overschrijven als ik bv, om boodscappen ga. Of ’s nachts.
    Maar toch nog een vraag.
    Waar kan ik zien en veranderen of ik met een 802.11n of een 802.11g router werk/bezig ben??
    Ik gebruik 2 Airport Express’en. Waarvan de 2de als uitbreiding dient en waar m’n NAS aan hangt.

-edit-
    De router is een Belgacom b-Box.

Bijdrager
    Pieterr

@katteman: De alt/option ingedrukt houden, en bovenin de menubar op het WiFi icoontje klikken.

Bijdrager
    katteman

@Pieterr, Tx.

Bijdrager
    iep
    Zerk op 07 januari 2011

Afgekort MB en Mb, een fout die ook in de reclame veel wordt gemaakt.

Voorbeeld met dezelfde verbinding, vlak achter elkaar getest:

<plaatje>

Megabits

<plaatje>

Megabytes
    Je beide plaatjes geven alleen Mbit/s aan. Was het de bedoeling dat ze dat beiden doen of heb je voor dat laatste de verkeerde geupload?

Als je van megabits naar megabytes wil dan moet je delen door 8. Andersom betekent vermenigvuldigen met 8. De genoemde 21MB/s worden dan 168 Mbit/s. Dat kan als je bijv. een Airport Extreme gebruikt en iets download via het lokale netwerk. Dan moet je wel van gigabit en/of 802.11n gebruik maken. Qua internetverbinding wordt zo’n gigabit link of 2x 100 Mbit een nogal hele dure aangelegenheid dus dat zal het niet zijn (wel jammer :P).

Bijdrager
    lexvo
    Pieterr op 07 januari 2011

Wat unSOUND zegt.
    Als je een N-router hebt, mag je in je knuisten wrijven als je 9 MB/s (effectief) haalt.

Klopt, met mijn Airport Extreme haal ik ruim 7 MB/s als ik schrijf naar mijn NAS.

Bijdrager
    lexvo
    lexvo op 12 januari 2011
    Pieterr op 07 januari 2011

Wat unSOUND zegt.

Klopt, met mijn Airport Extreme haal ik ruim 7 MB/s als ik schrijf naar mijn NAS.

Aanvulling/correctie: inmiddels heb ik mijn netwerk naar 5 GHz weten te zetten en nu haal ik ruim 10 MB/s (verzendsnelheid staat op 210). Misschien dat er met wat tunen nog iets meer uit te halen is:)

17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.