8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Q:

Bijdrager
    Floris

Is dit het teken van een falende videokaart?

Hallo,

Ik bezit een Macbook Pro, 15-inch late 2011. Ik weet dat hier een reparatieprogramma voor is.

Ik heb deze laptop nog niet zo lang, maar elke keer als ik een game opstart, gebeurd er dit met mijn achtergrond, launchpad, dashboard etc.
    Zodra ik de game afsluit, werkt alles weer normaal.

Ik draai op deze laptop OS X 10.9, binnenkort SSD erin en dan naar macOS Sierra.

Nu kan ik tot 31 december 2016 dit laten vervangen, is dit een teken dat de de videokaart kapot is?

Alvast bedankt!

Bijdrager
    Brombeer

Opstartende games doen -voordat je het gamevenster ziet- wel vaker wat raars met het beeld, maar ik zou dan sowieso dan nog even snel van dat reparatieprogramma gebruik maken.
    Ik ken iemand met die generatie MBP 15″ en wat vage klachten en daar hebben ze de machine dan maar preventief met dat programma gewassen. Vage klachten waren daarna weg.

Vergeet niet dat de klachten ook voor het eerst kunnen optreden, nadat dit reparatieprogramma is afgesloten.
    Dus mis die boot niet.

Moderator
    Night

Inderdaad; datgene wat je ziet is niet een falende videokaart, maar het door de game omgezette kleurenspectrum van slechts 256 kleuren (8-bits kleurengamma) i.p.v. de standaard 16 miljoen (24-bits kleurengamma). Dat je met 256 kleuren niet de vloeiende verlopen in de achtergrondfoto kunt bereiken, spreekt voor zich. Vandaar dat je die “banding” ziet.

Voor wat betreft het (preventief) gebruik maken van het reparatieprogramma van Apple, kan ik me alleen maar aansluiten bij mijn voorganger.

Bijdrager
    fixar

Voor zover mijn informatie reikt gaat Apple alleen over tot het onder garantie vervangen van het Logicboard (met daarop de Videokaart) op het moment dat de symptomen daadwerkelijk geconstateerd worden. De MacBook Pro moet hiervoor aan een test onderworpen worden bij een Apple Service Provider.

Maar uiteraard kan het geen kwaad om het te proberen.

Bijdrager
    computer space

Als je er schermdumpjes van kunt maken is het meestal gewoon de bedoeling. Voor serieuze problemen moet je vaak naar je fototoestel grijpen.

Bijdrager
    J-P-H

Het moederbord wordt alleen vervangen als het probleem daadwerkelijk wordt geconstateerd.
    Zelf moeten ervaren dat de technische service het probleem niet kon zien en de mac weer braaf terug stuurde. Heel irritant. Paar maanden later had de videokaart het totaal begeven en kreeg ik wel een nieuw moederbord in mijn MBP 2011.

Bijdrager
    Floris

Gelukkig.

Heeft elke Macbook Pro uit 2011 dit probleem, of alleen een aantal? En is het het proberen waard om naar Amsterdam te rijden voor de Genius Bar?

Alvast bedankt

Bijdrager
    trabant

Dat heeft eigenlijk alleen zin als je het verschijnsel op afroep kunt reproduceren.
    Het is helaas niet zo dat je met dit soort dingen spontaan langs kunt lopen, dat schijnt allemaal op afspraak te moeten. En dan nog kan het geen kwaad een dik en spannend boek mee te nemen.

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.