11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Q:
    Bijdrager
    iRenik

Is dit een goede backup opzet?

Heb al veel gekeken en rondgevraagd en wil het hele verhaal (sorry) toch nog even hier kwijt.
    Mochten jullie op/aanmerkingen hebben, van harte welkom!

Denk dat het meeste wel aardig opgezet is maar twijfel nog aan de backup van de systeeminstellingen via TM of via Superduper of CCC…
    Dank alvast!!

_________
    Wat heb ik?

– Pictures (Aperture library + master files)
    – Music (iTunes library + master files)
    – Films (Tv shows + series als video-ts en/of m4v bestanden)
    – Doc’s (office documenten)
    – System (instellingen Mac)

Wat wil ik?

– Een exacte backup/copy van de belangrijkste files (pics/music/films en doc’s) op meerdere locaties.
    – Mijn systeeminstellingen exact over kunnen zetten op een andere Mac indien nodig.
    – Opstarten vanaf de backup? (superduper of ccc bijvoorbeeld)

Wat wil ik niet?

– Dat TM alles tot 1 jaar terug opslaat en daarmee onnodig veel ruimte van mijn TC in beslag neemt.
    – Zelf de backups voor de systeeminstellingen hoeven draaien.

Mijn idee/opzet is als volgt:

Time Machine (of een ander programma als superduper/ ccc) een backup laten maken 1x per… dag/week van alleen de systeeminstellingen. Hierbij sluit ik dus bibliotheken en bepaalde mappen uit. Doel is dat wanneer mijn Mac gestolen/vervangen wordt, ik meteen de instellingen op de nieuwe Mac kan zetten (ik heb dan dus nog geen pics/music/films/docs terug), klopt dit zover?

Aperture backups maak ik via 2 vaults die ik na elke werksessie automatisch update. iTunes gebeurt niet zoveel in dus hoeft niet vaak een verse backup te hebben maar als ik nieuwe muziek erbij zet update ik dit manueel. Doc’s hetzelfde als muziek maar gezien dit amper geheugen vraagt in mijn geval zou dit evt ook in een TM backup mee mogen draaien. Films staan op mijn 2TB ext schijf daar ik deze hoeveelheden toch ergens kwijt moet.

De 2TB G-safe is Raid 1 dus er zit 2x2TB in en een derde 2TB schijf ligt off-site in geval van brand/braak noem het maar op. Op de 2TB schijf (waarvan dus 2 extra exacte kopies bestaan) staat dus mijn Aperture Vault I, mijn iTunes bibliotheek, mijn films (+series etc) en mijn docs.

Op mijn 1TB Time Capsule staat een backup van mijn Aperture Vault II, mijn iTunes bibliotheek, mijn docs en een TM backup van de systeeminstellingen. Wat ik nog mis is een systeeminstellingen backup op de G-safe mocht er brand/braak zijn dat heb ik de off-site schijf nog hiervoor.

Op deze manier heb ik denk ik een goede setup. In volgorde van belangrijk:

Pics: staan op de iMac, de TC, de G-safe disk I,II en III off-site
    Films: staan op de G-safe disk I,II en III off-site
    Music: staan op de iMac, de TC, de G-safe disk I,II en III off-site
    Docs: staan op de iMac, de TC, de G-safe disk I,II en III off-site
    System: staat op de iMac, de TC en dan nog uiteindelijk op de G-safe disk I,II en III off-site

(Daarnaast ligt er nog een 1TB schijf met alle master files (pics+music) + system zo nu en dan off-site.)

Bijdrager
    iRenik

Niemand?

Bijdrager
    Pieterr

Misschien nog even vertellen wat je vraag is…:wink:

EDIT: Aha! Ik zie h’m in de titel!

EDIT2: Je hebt er flink over nagedacht zo te zien. Met je backups zit het dus wel snor.

Bijdrager
    Brainy

Heb je al eens aan online back up gedacht?

Ik zou daar alles wat onvervangbaar is back uppen, zoals je foto’s ed. films, series en muziek zijn toch opnieuw te downloaden.

Bijdrager
    Ir.Bob

Persoonlijk vind ik het nogal een ingewikkelde setup. Komt op mij zo ingewikkeld over dat ik me afvraag of je nog wel weet op welke schijf je wat hebt gezet als je het ooit terug moet halen. Volgens mij moet het gaan vriezen in de hel als het hier ooit nog fout mee gaat.

Als ik even een vraag terug mag stellen, hoe heb je voor elkaar gekregen dat Aperture automatisch de vault update als je afsluit?

Bijdrager
    iRenik

Thnx voor jullie feedback, het is idd een heel verhaal geworden (waar ik zelf overigens nog niet helemaal over uit ben)

@Brainy: online backup voor 150GB? Zal eens kijken, idd een idee – punt is wel dat de Aperture library ook rap aan het groeien is… Films en series zijn idd minder belangrijk maar na een gecrashte schijf vorige week toch knap lullig als je enorme gaten in je hele structuur hebt. Punt is dat ik alles van m’n eigen dvd’s gekopieerd heb wat me maanden gekost heeft. 15 series, sommige met 4-6 of 10 seizoenen met 13-24 afleveringen per seizoen ga zo maar door…:confused: (MTR en Handbrake hebben overuren gedraaid)

@Ir.Bob: merk idd dat wanneer ik het uitleg het wat lastig overkomt maar in principe zijn er maar 2 extra automatische backup stations, de TC (in het netwerk) en de G-safe (aan de iMac). De G-safe maakt dan nog wel zelf 2 extra kopieen (1 als raid backup en 1 ligt off site). De rest (iOmega schijf 1TB en 320GB) liggen ergens anders met oude bestanden, een backup en zijn er als er tijdelijk iets na een serieus probleem opgezet moet worden.

Sorry als de automatische update bij AP3 wat misleidend overkwam, ik bedoel dat het mijn automatisme is om na elke sessie de vaults te updaten…

Misschien nog een vraagje terug, heb je AP3 buiten de backup verder gelaten of ook een gehele backup incl. AP3? Daar twijfel ik nog over…

Verder wordt alles op de TC als sparse bundles opgeslagen (kan niet anders in een netwerk geloof ik) en op de G-safe als ‘gewone’ backup files.
    Daarnaast moet ik nog even kijken naar hoe Superduper ingesteld moet worden daar het onzinnig is in mijn ogen om deze bootable op te slaan op een off-site disk. Wanneer ik namelijk genoodzaakt ben deze off site disk te moeten gebruiken betekent het dat of alles gestolen is of afgebrand (even afkloppen) en moet er toch een nieuwe Mac komen. Dan heeft het bootverhaal weinig toegevoegde waarde.

Dus denk dat er op de TC wel een bootable versie komt en op de G-safe een non-bootable…
    Nou m’n verhalen worden niet echt korter zo… zal maar eens aan een schema beginnen haha

Thnx so far!

Bijdrager
    iep

Time Machine is een handige optie voor backups bij bestanden waar je aan werkt en waarbij je de boel verkloot hebt. Je hebt dan de mogelijkheid om weer terug te gaan naar het bestand voordat je het verkloot had (is niet altijd zo aangezien het ding uurlijkse backups maakt). De enige begrenzing die Time Machine kent is de hoeveelheid beschikbare ruimte. Het zal alle beschikbare ruimte willen gebruiken dus zul je dat moeten inperken door partities te gaan maken. Helaas is dat iets wat niet kan op een Time Capsule. Inmiddels is er ook andere backupsoftware die ook in staat is om bijv. uurlijkse backups te maken plus dat je ook gewoon in kunt stellen dat er ieder uur (of meer of minder) een backupje gemaakt moet worden. Het gebruik van andere backupsoftware met verschillende backupsets en backupschema’s ligt dan meer voor de hand. Wat je precies moet instellen ligt er geheel aan wat jij wil bewaren en hoe lang.

Wat betreft bootable backup: je kunt volstaan met het 1x in de zoveel tijd (jaar, half jaar) maken van een volledig bootable backup middels superduper/carbon copy cloner/etc. Terugzetten naar de meest actuele stand van zaken doe je dan door het restoren van de backups van je documenten, foto’s, etc.

Wat online backup betreft: dat werkt eigenlijk net als Time Machine: ook daar wordt de ingeroosterde ruimte volledig benut. Online backup voor 150 GB kost ook een vermogen. Dermate veel dat het zelfs rendabel begint te worden om een eigen online backup servertje aan te schaffen en ergens te laten hosten. Voor belangrijke documenten is zo’n online backup zeker goed te doen. Dan staat alles ook buiten je woning waardoor je niet de boel kwijt bent als je woning in brand staat of leeg gejat is en documenten nemen niet zo heel erg veel ruimte in beslag.

Bijdrager
    iRenik

Dank iep!

Inmiddels ben ik ook weer wat wijzer geworden met het hele verhaal.

Time machine kan evt anders ingesteld worden via Timemachine Editor en zou dan dagelijks of wekelijks een backup kunnen maken. Het zou idd mooi zijn als je deze zou kunnen limiteren en instellen op maximaal 2 maanden oid en dat ie dan vervolgens oude backups laat vallen. Ik zou zelf iig nooit meer aan historie hoeven hebben…

Bootable backup via Superduper kan alleen als echte cloon. Wanneer je met een virtuele disk werkt en deze op de TC of een netwerk opslaat zul je nog steeds eerst op een andere manier moeten booten. Lastige is dat deze kloons idd alles overschrijven en je dus geen andere files op de schijf kunt laten staan. Partitie maken gaat idd niet altijd werken…

Als jij aangeeft een bootable backup eens in de zoveel tijd te kunnen maken zou ik dit gewoon op een losse schijf kunnen doen en deze ergens anders neerleggen…
    Verder kan ik dan een TM backup wekelijks en een Superduper backup dagelijks als sparse images op de G-safe zetten en ernaast nog steeds losse files houden…

Online storage gaat hm voor mij nog niet worden met de hoeveelheden die opgeslagen zouden moeten worden…

Bijdrager
    iep

Gezien wat jij wil doen qua backup zou ik Time Machine niet eens overwegen maar gewoon naar andere backupsoftware gaan kijken. Zoals gezegd zet je Time Machine in bij bestanden waar je continu aan werkt omdat het voortdurend backups maakt. Als je 1x in de zoveel tijd een backup wilt hebben dan is Time Machine niet geschikt, daar is andere software beter in. Deze software geeft je dan ook de mogelijkheid om in te stellen hoe lang backups bewaart moeten worden. Na de opgegeven periode worden ze dan verwijderd. Time Machine kan zoiets al helemaal niet.

Een bootable backup zou ik inderdaad ook gewoon los houden en ergens op een harde schijf zetten, naar een image laten schrijven die je dan op dvd of harde schijf zet. Zoiets. Je kunt dan heel snel de boel weer naar een werkende staat herstellen. Je zult alleen nog wel wat backups moeten gaan terugzetten zodat je al je data ook weer helemaal actueel hebt en er dus niets verloren is gegaan. Op deze wijze bespaar je ook weer wat tijd en schijfruimte.

Bijdrager
    iRenik

Heb je voorbeelden of ervaringen met dergelijke backup software? (ipv TM)
    Dit is natuurlijk alleen in geval van corrupte files of wanneer je iets per ongelijk verwijderd hebt.

Onder ‘normale’ omstandigheden heb ik een dagelijkse (bootable) SuperDuper backup met dus altijd de meest recente data. Mocht daar iets niet goed in staan ga ik pas de historie in…

Verder dacht ik dat je eigenlijk niet van een image kunt opstarten (omdat het een virtuele disk is) of heb ik dit verkeerd begrepen??

Bijdrager
    iep

Geen ervaring met dat soort backupsoftware, ik weet dat het er is. Qua backupsoftware voor OS X/Linux/FreeBSD zit ik meer op Time Machine, rsync, rdiff-backup, tar en online backup software van Ahsay. Qua image software heb ik weer ervaring met Norton Ghost, Symantec Ghost en partimage. Je kunt een image maken en die weer terugzetten, dan heb je meteen een bootable schijf. Het is eigenlijk net als een fotokopie.

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.