16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)
  • Q:
    Bijdrager
    danielvandrunen

is de nieuwe macbook krachtig genoeg?

hallo,

Ik wil binnenkort een macbook gaan aanschaffen, maar deze moet wel krachtig genoeg zijn om live optredens mee te kunnen doen. programma’s als traktor en ableton live moeten dus stabiel kunnen draaien.
    is het nodig om hiervoor een macbook pro aan te schaffen of voldoet de macbook hiervoor?

daniel

Bijdrager
    Nietzman

Een groter probleem waar je je zorgen over mag gaan maken is dat je fucked bent als je externe firewire geluidskaarten aan wil sluiten.

Bijdrager
    danielvandrunen

Ik gebruik een usb interface dus dat zal geen problemen opleveren

Bijdrager
    -roberth-

Dat is ook zo’n groot minpunt van de nieuwe MacBook’s, het ontbreken van een firewire aansluiting. DE aansluiting van Apple.

Bijdrager
    iDude

bij zoeits telt vooral dehoeveelheid geheugen. Processor snelheid is minder belangrijk

Bijdrager
    AdriaanB
    ”-roberth-“

Dat is ook zo’n groot minpunt van de nieuwe MacBook’s, het ontbreken van een firewire aansluiting. DE aansluiting van Apple.

Hartelijk welkom op ons forum!

Bijdrager
    KingAchille

De nieuwe MacBook zal zeker mee kunnen draaien in de moderne wereld van de muziek. Gewoon, zoals iDude al aangaf, zorgen dat er voldoende RAM inzit. En als dat het enige is waar je op moet letten, zou ik gelijk gaan voor het maximum (= 4GB)
    Mvg,

Bijdrager
    kay-tong

Geheugen kun je beter zelf achteraf er aan toevoegen, anders heb je een dure grap.

Maar op dit ogenblik zijn alle koopbare producten bij apple snel genoeg om dergelijke programma’s stabiel te laten werken.

Doch naar de toekomst toe, zou ik toch de MBP pakken, niet enkel voor de FW-aansluiting, maar ook voor de uitbreidingslot, waar je een geluidskaar kunt in proppen. Heb zelf ook zo een stup gehad (met een pc-notebook (asus) en een extra SLOT-geluidskaart. Weet niet meer 100% hoe het zat, maar BPM studio deed allessinds het werk. (met de control pannel aangesloten) Weet niet hoe het zit met mac’s, en dergelijke externe control-pannels

Bijdrager
    KingAchille

Inderdaad, RAM NOOIT bij Apple zelf aankopen, je kan altijd 2, tot 3 keer goedkoper elders kopen!
    Mvg,

Bijdrager
    bassmac

dat uitbreidingsslot is een ExpessCard. het kan zijn dat er iets heel praktisch is wat daar in past. Zo’n ander kaartsleufje , wat je op pc’s vindt, pnmia of iets wat je ongeveer zo schrijft , zit er dus niet op. Uitkijken.

De mb is verder hardstikke snel, een 2.4 duo2core is niet misselijk.

Of die grafische kaart voor jou doel goed genoeg is, moet iemand anders maar antwoorden, de ATY,RadeonX1600, uit mijn huidige “oude” MacBookPro kan best wel iets. Vj en Abelton.

In de nieuwe MB zit een snellere, met meer geheugen, en in die MBP zelfs 2.

Bijdrager
    djrc18
    ”KingAchille”

Inderdaad, RAM NOOIT bij Apple zelf aankopen, je kan altijd 2, tot 3 keer goedkoper elders kopen!
    Mvg,

gaat de garanite dan niet in rook op?

Bijdrager
    Nietzman

Nee hoor. Ze maken het geheugen niet voor niets steeds makkelijker vervangbaar.

Inactief
    Anoniem

ik zou toch voor een macbook pro gaan hoor, voor de firewireaansluiting.

Je werkt nu met een geluidskaart met usb, maar na een tijd ga je beter en meer willen, en dan zit je in 90% van de gevallen aan firewire vast.
    En dan zou het nogal zonde zijn van weer een nieuwe computer te moeten kopen.

Ik ga in januari/februari de 2.8ghz macbookpro met 4 gig ram kopen, vooral voor gebruik met Logic pro, en ik hoop dat ik daar toch een jaar of 5 deftig mee kan blijven werken. (mn powerbook van 5 jaar oud draait nog steeds redelijk goed Logic express 7)

Bijdrager
    sanius

Ik denk dat het belangrijker is om een groter scherm te hebben om Bijv. Live beter te kunnen besturen, dus zou ik de MBP aanraden.

Daarnaast, als je in de toekomst wit gaan experimenteren met beelden tijdens je live performance is het handiger om een betere videokaart te hebben, die te vinden is in de MBP.

Mocht je dit allebei niet belangrijk vinden en je je MacBook puur voor Live optredens wilt gebruiken zou ik de afgeprijsde macbook kopen… Zit genoeg kracht in voor jou doeleindes en heeft ook nog een firewire aansluiting.

Bijdrager
    krisdebeuker

ik draai ook met traktor en een macbook (vorige versie) gewoon met 1 gb ram dit werkt overigens bij mij vlekkeloos, als geluidskaart heb ik een Vestax VCI-300 een USB midi controller met een geluidskaart. een midi controller is sowieso wel aantraden als je met een laptop gaat draaien want met alleen een muis word je ook behoorlijk snel zat

Bijdrager
    rogerpaolo
    ”danielvandrunen”

hallo,

Ik wil binnenkort een macbook gaan aanschaffen, maar deze moet wel krachtig genoeg zijn om live optredens mee te kunnen doen. programma’s als traktor en ableton live moeten dus stabiel kunnen draaien.
    is het nodig om hiervoor een macbook pro aan te schaffen of voldoet de macbook hiervoor?

daniel

Ik ben er weer verbaasd over hoeveel reacties er op een vraag komen die niets te maken hebben met een antwoord op deze vraag.
    En dat zou zoiets kunnen zijn als:
    Ik draai Traktor en Ableton op een powerbook 12″ 1,5GHz met 1 gig geheugen. Ik draai regelmatig in een club en daar wil je dus dat de boel je niet in de steek laat. Ik heb in de 2 jaar dat ik met deze setup werk nog nooit problemen gehad. Dus ik denk dat de nieuwe macbooks dit zeker ook moeten kunnen.

16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.