3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Q:
    Bijdrager
    recoiller

Is de nieuwe iTunes een verbetering?

Ik besef me dat ik mogelijk onredelijk kritisch ben en ik vind oprecht Apple nog altijd beter dan de concurrentie, maar zijn er meer gebruikers die de nieuwe iTunes niet bepaald gebruikersvriendelijk vinden?
    Ik ben voor vernieuwing en met name verbetering, maar ik heb nog steeds veel moeite met de keuzes die Apple ook hier gemaakt heeft.
    .
    Om maar iets te noemen.. het principe “WYSIWYG” is bijna helemaal weg. In plaats van een heel lijstje aan de linkerkant waar je meteen je sectie kunt aanklikken zit er nu een klein knopje linksboven met een pulldown-menu waar alles in verschillende schermen zit. Midden boven zit een submenu afhankelijk van de sectie waar je in zit.
    .
    Ik zit nu in muziek, dat het een pulldownmenu is, is niet meer te herkennen buiten de mini driehoekjes. Aan de andere kan (rechts) zit een knop voor de iPad of iphone die aangekoppeld is en een knop voor de iTunes store. Deze knoppen zijn identiek maar ze hebben alle drie een andere functie. Geheel links is een pulldown-menu, geheel rechts is een gewone knop met 1 functie (itunes store) en de knoppen van de apparaten hebben 2 functies. Klik je er links op dan krijg je het scherm te zien van het betreffende apparaat, klik je er rechts op, dan ‘eject’ je het apparaat.
    .
    Vervolgens ga ik naar mijn Apps sectie en ik zie dat ik updates heb. De view is alleen op icoon volgens mij en de andere manieren van weergave kan ik zo snel niet terug vinden. Als ik op update klik, verandert het submenu en wordt het zwart. In eens staat het pulldown-menu met de secties niet meer links in het scherm maar er staan pijltjes en daarnaast mijn login. Helemaal rechts staat nu “Bibliotheek” op de plek waar eerder “itunes store” stond. Ik update dus mijn applicaties en wordt automatisch mee genomen naar de itunes store. De logica ontgaat me. Er staat ook nergens in beeld dat ik nu in de iStore zit. Ik kan het puur afleiden door dat de knop waar eerder itunesstore stond, nu bibliotheek laat zien.
    Als ik nu terug wil naar mijn muziek bibliotheek, dan moet ik op “bibliotheek” klikken om vervolgens helemaal links te kiezen voor de muziekbibliotheek of een andere sectie.
    Apple vond dat zelf ook krom dus wat hebben ze gedaan? van deze “Bibliothheek” knop hebben ze ook een pulldown-knop gemaakt. Alleen dit keer zonder de kleine driehoekjes. Ze blazen zo hoog van de toren dat je bij de App ontwikkeling consequent moet zijn maar ze zijn het zelf ook niet. Hoewel je bij deze knop dezelfde opties hebt dan bij de knop aan de linkerkant, is hier het lettertype een stuk kleiner en staan er geen icoontjes bij.
    Naast de bibliotheek-knop zit een knopje met 3 lijntjes. Ik zit nu in de App store.Ik zou verwachten dat ik daar andere views mee kan kiezen. Als ik er de eerste 4x op klik komt er een donkergrijs hoekig praatwolkje uit dat leeg blijft. Alles op de Apple en in iTunes is afgerond maar dit is vrijwel hoekig. Na een paar keer klikken krijg ik wel een laadwieltje maar meer dan dat krijg ik er niet uit.
    .
    Wil je dat iTunes automatisch opstart als je je iPhone aan de Mac hangt? Dan kun je dat instellen bij de iTunes voorkeuren. Wil je het per apparaat anders instellen, dan zit dat in het iPhone info scherm. Dat er verschillende opties in zitten snap ik nog. Dat je voor het programma de opties op een andere plek hebt zitten dan voor het apparaat snap ik ook nog. Maar dat je deze functie die opgesplitst is in 2 functies op totaal andere plaatsen zet vind ik vreemd.
    .
    Ik weet het, ik krijg nu weer in mijn nek dat ik niet moet klagen of naar de concurrentie moet. En waarschijnlijk ook dat ik de eeuwige zeikstraal ben. Maar in mijn beleving zijn het allemaal kleine puntjes waar Apple niet goed meer over na denkt.

Bijdrager
    tarun

Je kan de zijbalk gewoon inschakelen via het menu Weergave. Verder kan je van je apps wel degelijk een lijst krijgen. Overall is de nieuwe iTunes best goed. Alleen als je coverflow gebruikte of graag je albumillustraties ziet is het minder. Wel veel stabieler en sneller. Wat mij betreft dus een vooruitgang.

Bijdrager
    Hansi2124

[mod name=Hansi2124 url=/profiel/hansi2124]Over iTunes 11 zijn er (helaas) al vele soortgelijke topics. Waaronder deze:
    http://www.onemorething.nl/community/topic/itunes-11-wat-vinden-we-er-nou-van
    Graag daar verder.[/mod]

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.