21 berichten aan het bekijken - 1 tot 21 (van in totaal 21)
  • Q:
    Bijdrager
    jamm

is de nieuwe 15 inch macbookpro eigenlijk geen 14 inch?

Door de dikke zwarte rand rond het scherm lijkt de nieuwe 15 inch macbook pro eerder op 14 inch.
    Ik heb er nog geen thuisstaan dus kan het niet opmeten.

Wie heeft ere wel twee staan en kan dit even nakijken?

Bijdrager
    jamm

was gisteravond laat dus let niet op de schrijffouten;)

Bijdrager
    macjk

als ze bij apple zeggen dat er een 15 inch inzit stoppen ze er geen 14 inch in hoor beetje vaag

Bijdrager
    Vai Martino Vai

ik zou zeggen, pak het meetlint er bij…

Bijdrager
    jamm

macboopro afmetingen incluis scherm zijn precies hetzelfde als het vorige model.
    Als je kijkt naar de rand van het de vorige scherm van de macbookpro is die veel dunner dan de dikkere zwarte rand van het nieuwe model. Ik heb een idee dat apple die zwarte rand ook een stukje meetelt.

Bijdrager
    iJoost

Als je even rekent, dan zie je dat de diagonaal van het ding zelf 17,4 inch is. Ruimte genoeg voor die zwarte rand plus die 15,4 inch.

http://www.apple.com/nl/macbookpro/specs.html

En nee, ik ga geen meetlint voor je pakken. Als je het belangrijk genoeg vindt dan ga je zelf maar staan meten in een Apple store…;-)

Bijdrager
    jamm

Omdat het rustig was heb ik uitgebreid in een zaak de nieuwe en oude macbookpro kunnen vergelijken.
    Een opmerking over het nieuwe scherm.

Het spiegeleffect van het scherm vond ik niet zo tof en meer dan ik gedacht had. Ik ben beroepsmatig een mat scherm gewent en het nieuwe glossy scherm is dus wel even wennen. Constant jezelf zien en daarnaast lichtbronnen van monitoren en spotjes op het plafond bijv is vervelend.

De verkoper was trouwens zo aardig om een foto in een demo van iphoto tevoorschijn te toveren van twee lachende mensen ingezoomt op hun gezicht. Die liet hij zien op een nieuwe macbookpro en het oude model(matscherm) om deze te vergelijken. Wat opvalt dat de de kleuren best wel gelijk zijn maar op de nieuwe macbookpro was de huid van de mensen in de foto net even overbelicht en daardoor waren de details in de huid van de mensen niet of moeilijk te zien. Dit was niet op te lossen door de lichtintensiteit van het scherm aan te passen. Ik heb beroepsmatig met fotografie en video(shading)te maken dus weet redelijk waar ik het over heb. Voor fotografen is deze laptop dus echt geen optie meer.

Voor de rest kan ik me voorstellen dat er zat mensen die iets minder profi bezig zijn het scherm best mooi zullen vinden. Vooral in de winkel ziet het scherm er mooi helder uit ivm het oude model maar als je iets verder kijkt schiet het niet op.

Moderator
    unSOUND
    ”jamm”

Wat opvalt dat de de kleuren best wel gelijk zijn maar op de nieuwe macbookpro was de huid van de mensen in de foto net even overbelicht en daardoor waren de details in de huid van de mensen niet of moeilijk te zien. Dit was niet op te lossen door de lichtintensiteit van het scherm aan te passen.

De vorige MacBooks hadden dit probleem ook al, de PowerBook had wat dat betreft nog het beste scherm. Je kunt het deels oplossen door bij het kalibreren van het scherm te kiezen voor een lagere gamma-waarde.

Bijdrager
    sven-

Mijns inziens zijn de schermen van de producten van Apple op een of andere manier standaard slecht gekalibreerd (te hoge gamma waarde o.a.)

Moderator
    unSOUND

Hogere gammawaarde en een te hoge verzadiging zijn helaas gewoon een trent. Mensen die films kijken en games spelen vinden het warmer en intenser… Daar is het op gericht.

Bijdrager
    sven-

Vreemd, ik vind het ook bij het kijken van films echt vreselijk. Het eerste wat ik altijd doe bij een nieuwe Mac is het scherm opnieuw kalibreren.

Bijdrager
    jamm

overigens waren de kleuren van de foto,s ongeveer hetzelfde op beide laptops maar teveel verzadigd op de nieuwe macbookpro. Dat ziet er vaak mooier uit maar niet zoals het zou moeten zijn.

Bijdrager
    sven-

Ik vind het vreemd om iedere keer te lezen dat men mooie kleuren belangrijker / leuker vindt dan gewoon echte kleuren. Wat is dan mis met gewoon hoe het er echt uitziet denk ik dan?:|

Bijdrager
    jamm

vaak is het beroepsmatig voor fotografen alleen op te lossen door een grijskaart te fotograferen en die daarna te vergelijken hoe die er op je laptop uitziet.

Daarnaast is een dicussie over de kwaliteit van een foto of video snel niks meer waard omdat iedereen thuis andere beeldschermen en instellingen gebruikt en de foto op 100 verschillende computers er waarschijnlijk ook 100x anders uitziet.

Bijdrager
    iJoost

Als je serieus met kleur werkt, dan moet je je beeldscherm toch kalibreren. Dus wat maakt het dan uit hoe ze uit de fabriek komen? Het gaat om de kwaliteit van het scherm en niet om de default kalibratie. En als Apple dat laatste wil afstemmen op de smaak van tante Miep uit Meppel… mij best.;-)

Moderator
    unSOUND

Punt is dat het scherm van de MacBooks ( oud en nieuw ) bepaalde kleuren zelfs NA kalibrarie niet kan laten zien, zoals bepaalde huidtinten… En dat is jammer.

Bijdrager
    jamm

met tante Miep uit Meppel is apple niet groot geworden. Jammer dat zij blijkbaar de maatstaf is geworden.

Bijdrager
    iJoost
    ”unSOUND”

En dat is jammer.

Dat is inderdaad jammer. Maar het geldt voor elk beeldscherm… dat het qua kleurweergave beperkingen heeft. Sommige beedschermen wat meer, anderen wat minder. En gelukkig hebben we kleurprofielen om er uit te halen wat er in zit.;-)

Maar hoe ie standaard gekalibreerd is heeft daar weinig mee te maken, was mijn punt. Haal je Spyder, Huey of Eye One er overheen en opgelost.

Bijdrager
    iJoost
    ”jamm”

met tante Miep uit Meppel is apple niet groot geworden. Jammer dat zij blijkbaar de maatstaf is geworden.

Je zou kunnen zeggen dat Apple zonder tante Miep uit Meppel niet groot geworden is. Pas nu zij ook meedoet begint Apple echt groot te worden.;-)

Maar trek het je niet aan. Jij weet wat je doet. Dus geen enkel probleem. Toch? Schuurpapiertje over het glas om ‘m mat te krijgen, meetlintje erlangs om geen tiende inch te missen… en je kalibeert ‘m even. Klaar.

Bijdrager
    jamm

Van mij hoeft apple niet groot te worden.
    Juist omdat ik weet wat ik doe ben ik teleurgesteld dat een proding geen proding meer is.

Bijdrager
    iJoost

Mailtje aan Steve dan maar?
    Niemand hier op het forum kan je daar mee helpen…;-)

21 berichten aan het bekijken - 1 tot 21 (van in totaal 21)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.