27 berichten aan het bekijken - 1 tot 27 (van in totaal 27)
  • Q:
    Bijdrager
    Johnyw

Is de internet snelheid machine onafhankelik?

Recent heeft mijn Imac de geest gegeven (is en blijft een vreemd verhaal) das zit ik voorlopig noodgedwongen op mijn oude Macbook Pro te klooien.

Uiteraard werken heel veen programma’s niet wan de systeemsoftware waarop deze deze draait verhinderd dat (mac os 10.9.5)

Wat wel super vervelend is, de snelheid van mijn internet. Ik ben rechtstreeks verbonden aan mijn Orange Internet modem met een nieuwe kabel. Wat opvalt is dat bv Google foto’s helemaal niet werkt, ipv foto’s zie ik alleen lege kaders waar de foto’s zouden moeten te zien zijn. EN ook tal van andere online zaken lopen zeer traag ?

Ik heb de Orange Speedtest gedaan en ik denk dat de snelheid, wetende dat ik het snelste abbo daar betaal, erg traag is:

Maar, aangezien dit de enige mac is die ik hier heb, kan ik niet vergelijken. Ik heb mijn ISP gecontacteerd, die hebben vanop afstand mijn modem getest en ze zeggen dat alles ok is. Wel moesten ze toegeven dat de snelheid aan de lage kant is…

Voor zover ik me meen te herinneren was de download snelheid met mijn Imac iets van een 95 !

Het zou handig zijn moest iemand die ook in België met Orange werkt, eens met zijn browser die Orange Speedtest zou kunnen doen en de resultaten met die van mij vergelijken ?

Alvast bedankt

Bijdrager
    csteelooper

Het zou helpen als je de snelheden zou specificeren waarvoor je betaalt. Ik zie aan je graphic dat je een downloadsnelheid hebt van 11.1Mbps en een upload van 9.6Mbps. Dat zit allebei dus om en nabij de 10Mbps. Ik kan de snelheden op Orange.be niet zomaar ergens vinden. Je schrijft dat je op je iMac een snelheid van 95Mbit haalde? Dat is wel een héél groot verschil.
    In principe kán je machine de snelheid wel beïnvloeden, vooral door werkgeheugen- en processorbelasting. Als je weinig werkgeheugen vrij hebt en/of je processorgebruik zit voortdurend tegen het maximum, dan wordt je internetsnelheid daardoor trager.
    Daarnaast is je netwerksnelheid van belang. Je gaat op die oude machine vrijwel zeker niet bij de 100Mbps in de buurt komen als de netwerksnelheid (de snelheid van de kabelverbinding tussen je modem en je MacBook) slechts 100Mbps is. Is die hoger (1000Mbps), dan zou er geen probleem zijn, maar als die zelf 100Mbit/s is, dan is er ruimte nodig voor de overhead van het TCP/IP-protocol. De maximumsnelheid die je dan zou kunnen halen ligt ergens tussen de 60 en de 70Mbps. Let wel: dat is de maximaal haalbare snelheid. Juist ook de foutcontrole in een netwerkverbinding vereist redelijk wat rekenkracht van de computer, dus als deze het druk heeft is de kans ook daarom weer kleiner dat je het maximum haalbare ook echt haalt. Maar dat je méér zou moeten halen dan 10Mbps staat wel buiten kijf.

Wat je misschien wel een keer kunt doen is ook even de modem resetten? Ik weet dat Orange dat op afstand heeft gedaan, maar dat werkt niet altijd hetzelfde als gewoon een keer de stroom er af en er weer op. Dus ik zou zeggen: doe dat een keer, en dan ook met je computer (uitschakelen, stroom er af en daarna weer er op en herstarten), en probeer het dan nog eens.

Inactief
    Anoniem

Heeft de reparateur je iMac toch niet kunnen redden? Zou het waarderen als je niet alleen een nieuw topic aan de orde stelt.

Bijdrager
    mtooster

Zie je niet perongeluk toch via de WiFi verbinding te werken? Controleer in systeemvoorkeuren even of bedrade verbinding met het modem wel werkt. Of deze ‘hoger’ staat dan je wifi verbinding als beide actief zijn (dit kun je instellen met het tandwieltje onderaan de lijst → ‘stel volgorde voorzieningen in…’)

Als je de bedrade verbinding selecteert kun je onder ‘geavanceerd…’ → tabblad ‘hardware’ ook bekijken hoe snel de verbinding is.

Mocht hier niets uitkomen zou ik toch nog even kijken of het met een andere/kortere kabel wel goed gaat.

Bijdrager
    EagerB0bNerd

ping van 106 ms is ook dramatisch slecht. Hier (kabel) is het 8ms. Bij mijn schoonouder (glasvezel) 1-2 ms.

Wel een indicatie dat er ergens iets niet helemaal goed gaat.

Sleutelbeheerder
    Night

Je kan ook altijd even de DNS servers op die van Google instellen, dan heb je daar ook een mogelijk probleem getackeld.

Bijdrager
    Johnyw

@csteelooper : Ik heb de modem een tijdje zonder stroom gezet, en dan weer aangeschakeld, maar dat heeft geen enkel verschil gemaakt.

Bijdrager
    Johnyw
    Bijdrager
    Johnyw

@Maarten2015 Neen, de technieker heeft mijn Imac niet meer aan de praat gekregen.  Erg vreemd eigenlijk. Alle toetsencombinaties die je kan gebruiken bij het opstarten heeft ie geprobeerd, en die werkten allemaal tot op zekere hoogte, en toch bleef de Imac op een bepaald punt steeds hangen tijdens de opstart? De technieker vermoed dat er iets mis is met de videokaart Ik ken daar niks van dus….

Bijdrager
    Johnyw

Ok mannen, erg bedankt voor de reacties.

Wat ik gisteren gedaan heb is dochterlief eens tot bij mij laten komen met haar 6 maand jonge PC laptop.
    IK heb die naast mijn macbook geplaatst, de ethernet kabel van mijn machine in haar laptop gezet, en haar laten de Orange speedtest uitvoeren, en hieronder zie je het resultaat ! Als je dat vergelijkt met mijn resultaat (zie begin van dit draadje), dan begrijp je mijn frustratie wel.

Bijdrager
    Johnyw

Misschien werpt onderstaande afbeelding wat licht op het probleem: Ik ben zelf niet onderlegd genoeg om iets aan deze instellingen te veranderen (als dat al iets zou uithalen. Normaal staat het op automatisch, maar ik heb het eens op manueel gezet zodat jullie de waarden kunnen zien:

Bijdrager
    KarelWillem

Bij mij staat het op full-duplex, flow control

Wellicht dat dat helpt?

Wat ik trouwens ook wel eens zou willen weten is welke snelheid je haalt met WiFi op deze Mac.

Bijdrager
    Johnyw
    Bijdrager
    KarelWillem

Dat is met WiFi, i.p.v. ethernet?

Jitter is ook abnormaal hoog (ik roep ook maar wat ik lees hoor).

30 is nog aanvaardbaar. Onder de 20 zou ideaal zijn.

https://www.speedcheck.org/nl/wiki/jitter/

Bijdrager
    Johnyw

@KarelWillem dit was inderdaad met WiFi alleen. En die “jitter”, ik lees dat dit een moeilijk op te lossen probleem is…

Inactief
    Anoniem

Al geprobeerd alle internetverbindingen, dus wifi én ethernet te verwijderen in Systeemvoorkeuren en daarna opnieuw starten?

Al gecontroleerd of je iets kwaadaardigs hebt binnengekregen? Gratis Malwarebytes draaien.

Bijdrager
    Johnyw

@Maarten2015 Heb ik gedaan, aar het is intussen duidelijk waar et aan ligt, mijn Macbook kan de internet snelheid niet aan.

Bijdrager
    Johnyw

In de rand van al het bovenstaande: ik ben uiteraard reeds een paar weken op zoek naar en tweedehands Imac of Macbook, maar dat is niet zo makkelijk te vinden.

Ik vond wel twee sites waar en wel één en ander te vinden is , maar ik heb mijn twijfels of dit wel betrouwbaar is:
    Als ik ze bel, dan blijkt het telefoonnummer wat vermeld staat op die sites niet bereikbaar?
    En ik vind het vreemd dat sites met “.BE” in Nederland gevestigd zijn?

Daarom mijn vraag: heeft iemand ervaring met onderstaande sites:
    https://refurbo.be/
    https://www.iused.be/

Bijdrager
    KarelWillem

Ik heb een iMac (mid 2007) met OS 10.11.6.

Die pakt 50/90 op WiFi (5 tot 10x zo langzaam dan de overige apparaten op WiFi).

Dus in die optiek kunnen de resultaten van je Macbook Pro wel kloppen.

Bijdrager
    fred44nl

<p class=”cite”>Johnyw op 8 april 2020 om 12:59</p>
    ik ben uiteraard reeds een paar weken op zoek naar en tweedehands Imac of Macbook, maar dat is niet zo makkelijk te vinden.

over enkele weken heb ik een Macbook Pro – 13 inch – medio 2017 – 2x usb-c in de aanbieding.

maar dat is wel met een US-toetsenbord !!!

Bijdrager
    tarmac58

– als je problemen hebt met een USA toetsenbord kan je altijd nog een USB toetsenbord aansluiten –

Bijdrager
    Johnyw

Even mijn vraag herhalen : heeft iemand ervaringen met onderstaande sites: is dit echt of fake?

Ik wil daar eventueel een bestelling plaatsen en wil uiteraard zeker zijn?

https://refurbo.be/
    https://www.iused.be/

Graag reactie aub

bedankt

Bijdrager
    KarelWillem

Refurbo (NL en BE is dezelfde winkel):

https://nederlandreview.nl/online-shoppen/refurbo-ervaringen-beoordelingen-reviews

iUsed (NL en BE is dezelfde winkel):

https://nl.trustpilot.com/review/iused.nl

Bijdrager
    Dick de Roos

Op het gevaar af Shmoo tegen mij in het harnas te jagen, kan je ook hier eens kijken qua refubo.

Bijdrager
    Johnyw

<p class=”cite”>Dick de Roos op 9 april 2020 om 15:26</p>
    Op het gevaar af Shmoo tegen mij in het harnas te jagen, kan je ook hier eens kijken qua refubo.

Wat heeft Shmoo daar mee te maken ? In ieder geval bedankt voor de link.

Bijdrager
    Johnyw

Beste mensen, daarnet is mijn tweedehands Imac afgeleverd.

Ik weet dat het systeem erop staat ( High Sierra ), maar straks wil ik dus alles terugzetten van mijn Tima Machine backup.

Alleen weet ik niet echt hoe ik dat het beste  doe?

Als ik bv , om maar iets te noemen, Photoshop terugplaats, worden dan ook de systeem onderdelen daarvan ook teruggeplaatst. Want ik weet dat dit programma ( en vele andere) ook een aantal instellingen bewaard hier en daar in het systeem!
    Of is er een manier om alles wat op mijn TM backup staat, dus inclusief systeem, integraal en in één keer terug te plaatsen?

Alvast bedankt voor de tips.

Johny

Bijdrager
    fred44nl

als de iMac draait, dan start je het hulpprogramma Migratie-assistent op.

dan volg je de aanwijzingen en krijg je de bestanden, instellingen, etc. die je hebt gekozen weer terug.

een systeem terugzetten dat gaat anders.

welke versie macOS zou je willen hebben ??

27 berichten aan het bekijken - 1 tot 27 (van in totaal 27)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.