30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 35)
  • Q:
    Bijdrager
    flipbosch

Is de 30″ Inch Cinema qua gebruik niet TE groot?

Hoi.

Ik heb jaren gewerkt met een 23″ Cinema scherm van Apple.
    Erg chill. Nu wil ik echter gaan upgraden maar twijfel tussen een 24″ LED display of 30″ (tweedehands) scherm.

Ik ben echter bang dat een 30″ scherm wel erg groot is om mee te werken.
    Heeft iemand hier ervaring mee. Werkt het fijn of is het wel erg groot?

Ik gebruik mijn computer veel voor, 3D programma’s, Photoshop, Programmeren en het standaard zakelijk gebruik (Mail, Skype, numbers, etc.)

Ook vroeg ik me af of dit scherm te zwaar is voor mijn laptop.
    Het is een nieuwe MacBook Pro met de 512MB videokaart – NVIDIA GeForce 9400M + 9600M GT with 512MB

benieuwd naar jullie mening.

Alvast bedankt!

Geblokkeerd
    Anoniem

Jouw MacBook Pro kan het scherm wel aan, maar je moet inderdaad even voor jezelf
    kijken of het scherm niet te groot is.

Persoonlijk vind ik een Full-HD scherm (zoals de 23-24 inch versies) meer dan genoeg.
    Ik kan met zo’n scherm al m’n Photoshop-paletjes kwijt met nog genoeg werkruimte,
    en mail e.d. hebben zo’n groot scherm helemaal niet nodig. Dus de enige reden om
    een 30″ scherm te nemen, zou kunnen zijn omdat je veel met 3D-programma’s werkt.
    Met zulke programma’s (en audio-apps e.d.) kan het handig zijn vanwege de hoeveelheid
    vensters, maar buiten dat is het denk ik meer overkill of persoonlijke voorkeur:)

Bijdrager
    MDF

Voor ik een 24″ iMac kocht heb ik uit karton de afmetingen van het scherm gesneden en dat enkele dagen op mijn bureau gezet tegen mijn voormalig scherm (20″). Zo kon ik de afmetingen goed vergelijken …

En deze werkwijze heeft mij zeker geholpen 8)

Bijdrager
    Sunneh

Hmz.. ik twijfel nu dus ook tussen een 24inch HD (geen ACD want mijn MBP is 2 jaar oud) en 30inch scherm. Ik hou ervan om veel Films te kijken en wil hierop ook eyeTV gaan gebruiken. Probleem bij het kiezen ligt nu aan het prijs verschil. Een HP 24inch kost ~ 500 euro, een 30inch ACD (hopelijk veranderd deze in de nieuwe versie snel en kost hij dan wat minder) 1800,- euro. En dan heb je het alleen over een scherm..

Ik ben ook benieuwd voor hoeveel de schermen in prijs gaan verlagen. De 23inch scherpjes zijn geloof ik van 800 naar 550 gegaan.

Bijdrager
    Jpunt

Ik heb er op m’n werk een paar keer mee mogen werken en moet toegeven dat het erg snel went! Als je toch gaat upgraden (en je hebt het geld ervoor over) zou ik zéker voor zo groot mogelijk gaan. Van 23 naar 24 zou ik persoonlijk niet echt de moeite waard vinden namelijk.

Bijdrager
    A_A

He hoi, ik heb nu voor 4 dagen een 30 inch cinema display te leen.
    Eerlijk gezegd vind ik hem veel te groot, ik werk nu gewoon op mijn 20″ iMac en dat bevalt mij prima.
    Maar probeer het eens, lijkt mij slimmer.

Ik ben steeds mijn muis cursor kwijt, en ik wordt erg gek van alle collega’s die komen vragen of hun dat scherm mogen hebben.

Maar, ik zie meer nut in 2 schermen van 17 a 20 inch een voor je werk en een voor mail oid.

AA

Moderator
    Mac Daddy

Heb je de resolutie van de 24 inch al vergeleken met je huidige 23 inch. Die is exact hetzelfde, dus qua pixels heb je geen winst. Het veschil is dus dat het aansluiten gemakkelijker zal gaan en de glossy toplaag.
    Wil je meer pixelwinst, dan zou ik voor de 30 inch gaan, of kijken naar andere grotere schermen.

Bijdrager
    WillyP

Dat is een lastige vraag om te beantwoorden omdat persoonlijke aspecten een rol spelen.

Zelf heb ik thuis een 30 inch scherm en voor de toepassingen die ik gebruik is dat een enorm voordeel, maar… ik heb wel het gevoel dat ik meer moet letten op mijn houding dan vroeger. Als ik dat verwaarloos, krijg ik volgens mij meer problemen met mijn nek en schouders. Je moet namelijk meer van rechts naar links (en omgekeerd natuurlijk) kijken.

Soms raak je inderdaad de muis kwijt, maar daar zijn oplossingen voor, dat is nog het minste probleem. Op mijn werk staat nog steeds een 20 inch scherm en hoewel dat geen klein scherm is, ben ik daar veel meer bezig met vensters opzij schuiven. Lastige klussen voer ik dus thuis uit.

Groet,

Willy

Bijdrager
    flipbosch

Bedankt allemaal.

Ik moet inderdaad er even maa gaan werken.
    Helaas ken ik niemand met met zo’n scherm, dus ik zal even een paar uurtjes in de apple store moeten gaan zitten.

Beetje geforceerd, maar wel de moeite waard.

Groetjes.

Flip

Bijdrager
    Tonn

Ook handig: werken met twee beeldschermen. Op de ene de ene applicatie, op de ander de andere. Mijn ervaring is dat het ideaal werkt (beter dan Spaces).

Bijdrager
    Sunneh

Ik heb ook nog een vraag betreft de 30inch versie.

Kan een oude MBP (oktober 2006) een 30inch scherm aan? Is de videokaart in staat de resolutie van 2560×1600 te draaien?

Moderator
    Mac Daddy

En dat is de resolutie van de 30 inch, dus wat denk je?

Bijdrager
    Sunneh
    ”Mac

Dat is dus mijn vraag Mac Daddy. Kan mijn videokaart (15inch model) die resolutie aan?

Bijdrager
    Goran
    ”Sunneh”
    ”Mac

Dat is dus mijn vraag Mac Daddy. Kan mijn videokaart (15inch model) die resolutie aan?

Ja, dat kan.

Moderator
    Mac Daddy

Ja.
    Als de videokaart een maximale resolutie aan kan van 2560 x 1600 en de 30 inch heeft een resolutie van 2560×1600 dan is de conclusie logisch lijkt mij.

Bedenk ook dat het een MacBook Pro heet. Dat woordje Pro staat er niet voor niets.

Bijdrager
    Sunneh
    ”Mac

Ja.
    Als de videokaart een maximale resolutie aan kan van 2560 x 1600 en de 30 inch heeft een resolutie van 2560×1600 dan is de conclusie logisch lijkt mij.

Bedenk ook dat het een MacBook Pro heet. Dat woordje Pro staat er niet voor niets.

Mac Daddy.. het probleem is alleen dat ik dus niet weet of mijn videokaart het aankan, anders was het meteen duidelijk :). Ook wordt er bij de officiele 30inch product page vermeld dat alleen de 17inch model het aan kan. En vreemd genoeg ook de powerbook G4 :S?!

Het gaat hier om een Radeon X1600 mobile 256MB.

Moderator
    Mac Daddy

Is dat zo? Lijkt mij stug. Zoek eens op de jouw model op de Apple site dan, of kijk in je papieren gebruiksaanwijzing.
    Ik weet dat ik het destijds wel op de site heb gelezen.

Bijdrager
    Sunneh
    ”Mac

Is dat zo? Lijkt mij stug. Zoek eens op de jouw model op de Apple site dan, of kijk in je papieren gebruiksaanwijzing.
    Ik weet dat ik het destijds wel op de site heb gelezen.

Hmz volgende probleem: Hoe weet ik welke build mijn model is? Er is zo’n programma die alle modellen van Apple kent en je verteld welk model van jou is.

Edit: Mactracker, ga het gelijk even bekijken nu.

“External resolution: Up to 2560×1600 Pixels” .. mooizo nu nog hopen dat ze het model gaan vernieuwen zodat de prijs omlaag gaat =).

Bijdrager
    trabant

Ook een leuke schoenmaattabel: http://www.displaywars.com/

Moderator
    unSOUND
    ”flipbosch”

Is de 30″ Inch Cinema qua gebruik niet TE groot?

Nee. :)

”A_A”

He hoi, ik heb nu voor 4 dagen een 30 inch cinema display te leen. Eerlijk gezegd vind ik hem veel te groot

Over 2 weken denk je daar heel anders over. In het begin kijkt het enorme overkill… Maar zoals al jaren geldt: Luxe went. Heel snel zelfs.

Bijdrager
    Sunneh

unSound bedankt voor je reply op me PB nog.

Back on topic:

Ik heb zitten denken over het volgende: Hoe was het 3 jaar geleden? Toen hadden veel mensen nog maximaal een 17 inch beeldscherm en was ik één van de eerste met een iMac 20inch scherm. Het was een luxe model waar maar 3inch meer op zat vergeleken met het goedkopere model.

Over 4 jaar zijn mensen het gewend om minimaal 30 inch schermen te gebruiken. Met deze insteek ga ik denk ik ook maar voor een 30inch cinema display als deze in januari goedkoper wordt. Het gaat me erg veel geld kosten maar doe ik wel veel dingen zoals films kijken en wil ik graag eyeTV gaan gebruiken. Het enige nadeel is wel dat dit mij 1000 euro meer gaat kosten dan een 23inch oud scherm.

Moderator
    unSOUND

Ikzelf heb ze allemaal gehad, de 20 inch, de 23 inch, en nu de 30. En het went gewoon snel. Ik heb hem nu een paar weken, en ik zie niet eens meer dat het scherm groot is. Ik heb qua gebruiksgemak hetzelfde gevoel als bij de kleinere schermen, met als verschil dat ik er veel meer op kwijt kan.

Bijdrager
    Vleer

Geen apple maar wel 30 inch (zelfde paneel zelfs dacht ik?) van dell.
    Hier tweedehands voor 975€.

Moderator
    unSOUND
    ”Vleer”

(zelfde paneel zelfs dacht ik?).

Dat zegt alleen niks over de beeldkwaliteit… Die kan gewoon verschillen. Ikzelf ben als een blok gevallen voor de looks van de ACD, en betaal er met alle plezier de volle mep voor.

Bijdrager
    Vleer

Dat snap ik maar Sunneh gaf aan dat hij de ACD toch wel erg duur vond.
    Verder is het paneel natuurlijk niet het enige onderdeel maar het zegt zeker wel iets. Het contrast bijvoorbeeld zal het zelfde zijn. Persoonlijk zou ik ook de ACD kopen trouwens als ik geld over had.

ps. Eye TV via de gewone kabel op een 30 inch ACD ziet er niet uit. Op een 20 inch vond ik het al veel te blokkerig. Voor tv kijken kan je toch beter een tv kopen.

Bijdrager
    WillyP

De schermen van Dell zijn beslist niet slecht. Bij mij staan het Applescherm en de Dell gebroederlijk naast elkaar en ik kan echt niet zeggen dat ik voor mijn toepassingen het Dell scherm nu zoveel slechter vind, het belangrijkste verschil wordt veroorzaakt door de aansturing.

Dat neemt niet weg dat ik het Apple scherm qua looks en aansturing natuurlijk veel beter vind passen bij mijn Apple maar daar betaal je een flinke meerprijs voor. Alleen jij kan beslissen of het die waard is.

Groet,

Willy

Moderator
    unSOUND
    ”Vleer”

Het contrast bijvoorbeeld zal het zelfde zijn.

Hoeft niet perse. De pixels worden immers aangestuurd door elektronica met firmware.. En als die anders is, kan ook de aansturing anders zijn, met ander beeld als gevolg.

”Vleer”

Persoonlijk zou ik ook de ACD kopen trouwens als ik geld over had.

Ik had geen geld over. Ik heb gewoon besloten dat ik dat scherm wou, en heb het geld geregeld. Ik ben ook maar een simpele heftruck-chauffeur, maar als ik iets wil, zorg ik er wel voor dat ik het geld heb. :wink:

Bijdrager
    Vleer
    ”unSOUND”

Hoeft niet perse. De pixels worden immers aangestuurd door elektronica met firmware.. En als die anders is, kan ook de aansturing anders zijn, met ander beeld als gevolg.

Ik had geen geld over. Ik heb gewoon besloten dat ik dat scherm wou, en heb het geld geregeld. Ik ben ook maar een simpele heftruck-chauffeur, maar als ik iets wil, zorg ik er wel voor dat ik het geld heb.

Het kan natuurlijk iets verschillen maar veel zal het nooit zijn aangezien de pixels even (on)doorzichtig kunnen worden bij het zelfde paneel. Maargoed aan deze discussie zal de ts niet veel hebben.

Ik heb ook geen geld over en met minimumloon zal ik er minstens 360 uur over doen om de ACD te kunnen kopen. Hoe graag ik het ook wil ;).

Bijdrager
    flipbosch

Hmm, als ik al die ervaringen lees, ga ik hem toch maar halen.
    Zoiezo de ACD aangezien ik inderdaad ook graag elke keer als ik aan mijn bureau ga zitten geniet van mijn werkomgeving (en monitor :D)

Als de roddel gaat dat hij in januarie goedkoper wordt (i.v.m. komst LED display neem ik aan) wacht ik er nog even mee.

Moderator
    unSOUND
    ”flipbosch”

Als de roddel gaat dat hij in januarie goedkoper wordt (i.v.m. komst LED display neem ik aan) wacht ik er nog even mee.

Ik betwijfel het eerlijk gezegd. De 23 inch is ook niet goedkoper geworden na de komst van de LED variant…

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 35)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.