22 berichten aan het bekijken - 1 tot 22 (van in totaal 22)
  • Q:

Bijdrager
    MacAanZee

Is 2Gb RAM écht nodig voor Mavericks op iMac 2010?

Mijn moeder’s iMac uit 2010 moet nodig geupdatet worden. Er zit op haar iMac nog steeds Leopard en nu merkt ze dat ze bepaalde chatfuncties op websites niet meer kan gebruiken. Dat komt omdat Safari in 10.5 niet meer geopdatet kan worden. Ik wil haar iMac nu – via Snow Leopard – updaten naar Mavericks. Maar haar iMac heeft maar 1GB RAM: – 2,4Ghz intel Core 2 Duo / 1GB 800 MHz DDR2 SDRAM.
    Ik heb gelezen dat voor Mavericks tenminste 2GB RAM nodig is. Ik wil weten of dat écht nodig is, of dat voor het computergebruik van mijn moeder (eigenlijk alleen internetten, chatten, Word, emailen en af en toe een powerpoint bekijken) Mavericks bij 1GB RAM ook naar behoren kan werken. Natuurlijk kan er eventueel 1GB bij gezet worden, maar ik wil mijn moeder niet op kosten jagen als het niet nodig is. Graag advies!

Bijdrager
    GastonM

Je kan Mavericks helemaal niet installeren via de officiële weg als je geen 2GB RAM nodig hebt. Daarnaast is het ook, ondanks dat je moeder niet intensief van haar iMac gebruikt maakt, toch aan te raden om het RAM te upgraden. Mavericks gebruikt sowieso al meer RAM dan Leopard en zelfs 2GB RAM is eigenlijk net te weinig voor Mavericks.

Bijdrager
    Haike

Je kan het zo laten, maar dan gaat-ie staan swappen, waardoor de snelheid eruit gaat. Maar als snelheid geen eerste vereiste is, is het probleem er ook niet!:)

Bijdrager
    Haike
    Gastje8 op 11 maart 2014

Je kan Mavericks helemaal niet installeren via de officiële weg als je geen 2GB RAM nodig hebt.

????? Wat bedoel je nou?

Geblokkeerd
    Anoniem

Minimale systeemeisen zijn onder anderen 2GB aan RAM: http://www.apple.com/nl/osx/specs/

Had een iMac uit 2010 destijds standaard 1GB? Dat lijkt mij erg weinig, eerder 4GB standaard.

Probeer het anders gewoon, kun je altijd nog upgraden als het nodig blijkt.

Bijdrager
    Buzz

Ik denk dat die iMac heel wat ouder is dan 2010, als Leopard er op draait en er maar 1 GB RAM aan boord is. Ik zou eerst eens nagaan welk model het dan wel is, en of deze wel in aanmerking komt voor Mavericks. Leopard is in de zomer van 2008 vervangen door Snow Leopard en nieuwe iMacs hebben sinds die tijd dus een nieuwer OS dan Leopard. Maar als de iMac uit begin 2007 of eerder komt (wat niet gek zou zijn als hij maar 1 GB RAM heeft) gaat het sowieso niet lukken. Als hij wel van na half 2007 is, dan zou ik er gewoon voor zorgen dat hij tenminste 2 GB aan boord heeft. Dan hoef je verder niet moeilijk te doen met de installatie en het gebruik van Mavericks.

Bijdrager
    Frank Visser

Inderdaad, sinds waneer heeft de imac uit 2010 1gb geheugen? Lijkt dat er slots zijn uitgehaald of dat je bij het verkeerde eind zit.
    Mijn iMac uit 2009 had zelfs minstens 4 GB. Wel de 27” versie, maar niet de duurdere.

Geblokkeerd
    Anoniem

2.4Ghz C2D klinkt wel als 2007 of nieuwer, wij hebben hier zo’n zelfde machine staan van 2007 op Mavericks. Had standaard 2GB RAM en was uitgebreid naar 3GB. Hij is echter vrij traag, ik denk dat nog meer RAM en een SSD een goede investering zouden zijn voor onze huis-tuin-en-keuken machine.

Bijdrager
    Soulshaker

Het is deze imac.
    4GB lijkt me echter wel aan te raden.

Bijdrager
    Buzz

Inderdaad, de eerste 2.4 GHz Core 2 Duo iMac kwam uit in mid-2007 en werd nog minimaal met 1GB RAM geleverd. Met 800 MHz geheugen zal het wel het early 2008 model zijn. Zie http://www.everymac.com/systems/apple/imac/index-imac.html.

Deze iMac komt in aanmerking voor een upgrade naar Mavericks, mits RAM wordt uitgebreid naar minimaal 2 GB. Voor de prijs hoef je het niet te laten:
    http://macstuff.nl/index.php?route=product/category&path=58_59_205_206

Maar er zullen ook nog wel mensen zijn die nog zo’n 1GB latje hebben liggen, omdat ze naar 4GB zijn geupgrade.

Bijdrager
    MacAanZee

@soulshaker: het is inderdaad die iMac. Dan is hij toch eerder gekocht, misschien eind 2008 of begin 2009. Het was toen wel vlak voor de introductie van een nieuwe iMac. Deze was toen nog €999 en had inderdaad standaard 1GB RAM. @Frank Visser grotere modellen iMacs hadden meestal meer RAM. Mijn MacBook Pro 15″ uit oktober 2011 had standaard 4GB RAM en die heb ik naar Mavericks geupdatet en die draait daar uitstekend op.
    Bedankt voor alle info.
    Ik ga eerst wel updaten naar Snow Leopard, dan kan mijn moeder weer Safari een stuk updaten en daarna eerst meer werkgeheugen erin zetten voordat ik verder naar Mavericks update.

Bijdrager
    Frank Visser

@macaanzee

2010 model of 2007 a 2008 verschilt nogal.
    Heel makkelijk te checken als je linksboven naar je Apple logo gaat -> over deze mac -> meer info
    Daar staat uit welk jaar de mac komt.

Zou inderdaad 1 bankje van 2GB erbij kopen voor 29,- (heb je 3gb)
    Of desnoods 2 bankjes van 2GB voor 58,- (4gb)

Dan kan je gewoon goed updaten.
    Op mijn stage waar ik dit nu type zit ik op een mac van half 2007, deze had 1 of 2 gb standaard en geupgrade naar 3gb.
    Kan er zelfs indesign, photoshop en illustrator op doen!

Bijdrager
    makasa

mijn iMac uit eind 2007 had al 2 Gb geheugen. Minder kon toen al niet. Mavericks draait daar goed op. Ik heb wel al 2 Gb bijgeplaatst en er een SSD in gezet. Dat maakt het weer een snelle machine.

Bijdrager
    TheBigZ
    MacAanZee op 11 maart 2014

Natuurlijk kan er eventueel 1GB bij gezet worden, maar ik wil mijn moeder niet op kosten jagen als het niet nodig is. Graag advies!

4GB kost je circa €70. Zou ik zeker doen, desnoods koop jij de reepjes voor je moeder.:wink:
    http://tweakers.net/pricewatch/219300/kingston-kta-mb800k2-4g.html

Bijdrager
    Verwijder

Mijn iMac uit eind 2007 had 1 GB geheugen, het kon dus toen wel. Mavericks draait er, met 4 GB, niet geweldig op. Het voelt langzamer dan Snow Leopard.

Waar staat het jaar? Ik kan het niet vinden.

Bijdrager
    Haike

Dat staat er niet, maar als je gaat naar “Over deze Mac” dan “Meer info” dan “Systeemoverzicht” krijg je dit te zien als eerste:

Het gaat dus om de modelaanduiding, in mijn geval word daar dus 8.2 getoond.

Als je daar op gaat googlen, krijg je wel het desbetreffende bouwjaar erbij

Bijdrager
    TheBigZ
    Haike op 12 maart 2014

Het gaat dus om de modelaanduiding, in mijn geval word daar dus 8.2 getoond. Als je daar op gaat googlen, krijg je wel het desbetreffende bouwjaar erbij

Je kunt vervolgens je Mac opzoeken op everymac aan de hand van dat nummer.

De MacBookPro8,2 bijvoorbeeld is een “Early 2011” model.
    http://www.everymac.com/systems/apple/macbook_pro/specs/macbook-pro-core-i7-2.0-15-early-2011-unibody-thunderbolt-specs.html

Bijdrager
    Haike

Thanks BigZ! Dat is een welkome aanvulling, ik vergeet altijd dat soort mogelijkheden…:-?

Bijdrager
    Frank Visser

Imac laat het gewoon zien..

Bijdrager
    Buzz

Frank: Dat staat er in Mavericks (en misschien (Mountain) Lion) wel zo, maar in Leopard niet.:-)

Bijdrager
    Frank Visser

@buzz_d

Excuses dan, heb altijd Lion en nu mavericks gebruikt. :-D

Bijdrager
    Haike

Op de iMac blijkbaar wel, maar op mijn MBP onder Mavericks weet ik niet waar dat zou staan….:-|

22 berichten aan het bekijken - 1 tot 22 (van in totaal 22)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.