3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Q:
    Bijdrager
    Keesie

Is 1080p vermommen als 1080i mogelijk?

Hoi,

ik ben de trotse bezitter van de nieuwe Sony PDW-F330 XDCAM HD camcorder. Voor montagewerk gebruik ik FinalCutPro 5.1. Ik film nu noodgedwongen in 1080i50 omdat er geen Apple codec is die 1080p25 kan verwerken. Er zijn vele redenen om progressive te werken, één ervan is schalen. Er bestaan nauwelijks plasma’s, LCD’s of beamers die werkelijk 1080 volledig weergeven. Bijna alle schermen hebben een kleinere maat, zij verkleinen het beeld om het passend weer te geven. Interlaced video is moeilijk te schalen zonder hinderlijke bijeffecten. Daarom wil ik graag monteren in 1080p25. Er is volgens mij weinig verschil tussen een ‘p’ of een ‘i’ codec. Je kunt een clip de-interlacen en wegschrijven met de Apple 1080i50 codec. Maar achteraf de-interlacen is natuurlijk niet zo mooi als opnemen in progressive. Ik zoek dus een methode om 1080p25 in te lezen in FCP.
    Ik denk dat het aanpassen van de MXF-files uit de camera de enige legale en realistische manier is om dit te bereiken. De Apple codec veranderen mag niet en er zelf eentje schrijven is niet haalbaar.

Ik heb het volgende geprobeerd:
    Ik heb twee clips opgenomen één in 1080p25 en één in 1080i50. Met FAM heb ik ze recht van de blu-ray disk op de desktop gesleept. Ik heb geprobeerd de MXF ‘p’ file aan te passen door beide files maast elkaar te openen in Texteditor. Door het knippen en plakken van regels uit de header van de file heb ik geprobeerd de 1080p25 file te vermommen als een 1080i50 file. Ik heb vele pogingen ondernomen om de aangepaste file te openen in XDCAM Transfer. Het vermommen werkt, de transfer naar de Apple Intermediate Codec mislukt. Foutmeldingen en programmacraches in XDCAM Transfer waren het gevolg.

Ik weet niets van programmeren, gewoon met m’n boerenverstand e.e.a. geprobeerd. Misschien is iemand anders met kennis van zaken wél in staat om 1080p25 clips door XDCAM Transfer te loodsen vermomd als 1080i50 clips. Helemaal mooi zou natuurlijk een script zijn die het automatisch doet…

Klaas van Urk

Een ‘progressive 1080i’ file voldoet natuurlijk aan geen enkele standaard maar dat geeft niks, je kunt HD voorlopig alleen met een Mac/PC plus een DVI-D naar HDMI kabel afspelen. Ik weet zeker dat het gaat werken!

Bijdrager
    Djmichel

Niet direct antwoord op je vraag, maar wil je het beeldmateriaal gaan streamen of op een DVD zetten? In dat laatste geval maak het formaat denk ik niet zo veel uit omdat het uiteindelijke beeldmateriaal toch naar SD 16:9 formaat terug gaat. (hangt natuurlijk af van de lengte van de film;) )Totdat de hele wereld overgaat naar Blueray moeten we het nog met SD doen.

Wij hebben op het werk op materiaal wat in 1080i geschoten is. We exporteren dat in native AIC codec en vervolgens met compressor naar mpg2. We werken overigen ook met 720p30 HD. Maar dat kunnen de meeste TV idd net aan. Ik gok het erop dat over een jaartje of twee de meeste tv’s 1080i wel ondersteunen.

Blijft leuk he met dat HD!;) De hele wereld loopt warm voor HD, maar wij die ermee moeten werken lopen er mee te klooien :P

Bijdrager
    Conker T. Squirrel

XDCAM HD progressive? Het is toch HDV maar dan met een hogere data rate?

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.