18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)
  • Q:
    Bijdrager
    Hessel89

irritante Mac OSX mouse lag / latency

Beste OMTers, ik vraag mij af of jullie ook last van dit probleem hebben.

Sinds ik een mac heb, heb ik last van RSI achtige klachten door de typische accelatie curve van MAC OSX. Daar aan te wennen. Vroeger was klikken op een mac voor mij altijd Hit & Miss, maar op een gegeven moment wen je er aan.

Nu is er ook een ander probleem dat nog veel irritanter is en dat is dat muizen allemaal een tikje latency hebben, en dan vooral als ik grote files aan het downloaden ben, bijvoorbeeld een vidcast op itunes.

De latency zal echt niet meer zijn dan 1 a 2 miliseconde en is nauwelijks te zien met het blote oog maar het is zeker voelbaar. Het voelt gewoon ‘niet goed’. wanneer het zich voordoet merk ik het ook altijd meteen aan een pijnlijke kramp die ik in mn pols krijg en dat het klikken ineens veel lastiger en onpreciezer word.

Verder maakt het ook niet uit wat voor muis ik gebruik. ik heb hier 2 draadloze Microsoft muizen, 2 logitech muizen (bedraad) en nog een Mac muis. overigens allemaal USB, ook de draadloze.

Ik vraag me af of meer mensen hier last van hebben, en misschien een oplossing hebben gevonden.
    lees hier en daar wat dingen over de ”pollingrate” van je usb poorten opvoeren naar 1000 hz maar daar ben ik toch wat huiverig voor..

Bijdrager
    Hessel89

verder gebruik ik de muis nauwelijks meer als ik mn mac gebruik en als ik dan iets moet doen waarbij ik de muis echt nodig heb moet ik vaak na een kwartier stoppen met ernstige pijn in pols en onderarm… dus ja tis niet omdat ik er te lang achter zit, in tegendeel.

Bijdrager
    JaNiintendo

Geen last van.

En je kan gewoon “bewerk” gebruiken. In plaats van een reactie op je eigen post plaatsen.

Bijdrager
    casperrrrrrr

Meer met sneltoetsen gaan werken?

Bijdrager
    p1eter

Ik gebruik USB overdrive. Ik was gewend om op een windows computer met mousefix en 500hz usbpoorten te werken en kon echt niet wennen aan die acceleratie in OSX. Dat programmatje heeft het in ieder geval een stuk beter gemaakt.

Bijdrager
    Hessel89

@ p1eter

cool, tnx! ga hem even uitproberen!

@ casperrrrrrr

dat kan helaas niet volledig. ik werk hier veel met audio programmatuur en versleep veel dingen met de muis over het scherm.

Bijdrager
    casperrrrrrr

Is een Wacom tablet geen goed alternatief dan?

Bijdrager
    Verwijder

de vraag is waar de vertraging zit, blijft je muis achter of krijgt het programma te weinig tijd om snel genoeg te reageren? wat hangt er allemaal aan de USB-poorten?

de anti-rsi-tips ken je natuurlijk al:
    – zet de muis niet op z’n allersnelst maar wat langzamer. grote bewegingen zijn beter.
    – zorg voor een goede werkplek en -houding. probeer je pols recht te houden en beweeg met je arm.
    – als je langere tijd achter de computer zit, installeer een tijdje pauze-software. als dat zeer irritant is dan ben je verkeerd bezig.

voor sleep- en klikwerk gebruik ik wegens rsi een Wacom-tablet, dat werkt met absolute co├Ârdinaten. als je mac het niet helemaal kan bijbenen komt hij iets later toch op de juiste plek uit. je zit dan niet zo ernaast te mikken.

Bijdrager
    mekker

wat voor ondergrond heb je?
    ik had op m’n werk tot voorkort een beige tafel waar ik zonder problemen op muisde, sinds enige tijd hebben we witte tafels.

eerst had ik het idee dat m’n muis kapot was; de muis een stuk onnaukeuriger en als of hij kleine sprongetjes maakte. een beetje wat je omschijft “je ziet het niet maar voelt het wel”. Met een nieuwe muis echter de zelfde problemen.

Tot ik een tijdje terug per toeval op een donkergroene snijmat onder de muis had liggen en negens meer last van had, de zelfde naukeurigheid als op de beige ondergrond.

Bijdrager
    sven-

Voor dat “muis acceleratie curve”-probleem onder Mac OS X. Gewoon een andere driver daarvoor vinden, zoals USB Overdrive. Voor Logitech muizen kun je Logitech Control Center gebruiken.

Bijdrager
    G-Force

SteerMouse (of Magic Driver voor de Magic Mouse) is ook een goede.:)

Bijdrager
    BenDover

Dat is grappig, ik vind die acceleratie curve juist geweldig werken, moet altijd wennen als ik even op een windows moet. Hoef ik tenminste niet van die afstanden te slepen met de muis, langzaam precies, snel grote stukken.
    Teken toch al sinds illustrator 88.
    Enige keer dat ik last kreeg van mijn pols was met een draadloze logitech muis. Deze schokte een beetje waardoor ik niet goed precies kon tekenen. Daarna alles weer bedraad gehad en geen problemen meer gehad. Nu de nieuwste draadloze van Apple en dat werkt ook prima.

Bijdrager
    sven-

Het is ook niet echt een probleem. Het is gewoon anders, en de meeste mensen vinden het niet fijn, of zijn het niet gewend. Volgens mij is het voornamelijk handig op het trackpad van de MacBooks.

Bijdrager
    G-Force

Zelfs op de trackpads vind ik het niet altijd even fijn, omdat de curve zo raar is bij Apple. Eerst gaat de muis ontzettend traag, dat wil je compenseren waardoor de muis er vandoor schiet en alle precisie verloren gaat. Dit merk je niet heel erg met muizen van Apple, maar zeker wel met muizen van Logitech waarbij je geen drivers installeert. Ik heb liever dat ik altijd kan verwachten hoe mijn muis zich gedraagt op het scherm. En dat ik dan grote afstanden zou moeten slepen met mijn muis is natuurlijk pure onzin. Je verlaagt in bijv. SteerMouse de tracking speed maar je verhoogt de sensitivity.

Bijdrager
    Ostinato

Hier een aardig artikeltje over het hoe en wat van de muisacceleratie op onder OSX en een paar tooltjes (w.o. USB Overdrive) die je zou kunnen installeren.

Heb zelf overigens nooit problemen ervaren.

Bijdrager
    Hessel89

mensen, jullie snappen het niet.

Die muis acceleratie curve in Mac OSX is niet het probleem, daar ben ik nu redelijk aan gewend.

Ik heb het over een muis vertraging/latency die soms optreed in Mac OSX. zal hooguit iets van 20 m/s zijn maar het is nogsteeds voelbaar en uiterst irritant. Ik vroeg me af of jullie daar ook wel eens last van hebben? en hoe jullie het evt op gelost zouden hebben..

Bijdrager
    Ostinato

Hmm, lezen is en blijft een kunst.

Hier een draad op de Apple-forums (muis-lag tijdens zwaar WiFi-verkeer). Zoeken naar “mouse lag osx” levert behoorlijk wat hits op in Google, je zal moeten zoeken naar de info die voor jou relevant is, maar je bent blijkbaar echt niet de enige die het probleem ervaart.

Bijdrager
    italk

Ik heb onlangs ook een Mac gekocht en heb inderdaad hetzelfde probleem: je klikt altijd mis. De muis vertraagd zichzelf wanneer je op een knop probeert te klikken. Het kost gewoon meer moeite om op een link, knop of iets dergelijks te klikken. Erg irritant. Zelf ben ik windows gewend en dat werkt een stuk sneller en de muis is veel nauwkeuriger.

Ben het internet al aan het afzoeken naar een oplossing. Blijkbaar is dit een bekend probleem, maar de oplossing is ver te zoeken

18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.