4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Q:
    Bijdrager
    MacUser

Irritant snel draaiende ventilatoren van 3 jaar iMac G5 2GHz

Hallo Forum,

Het onderwerp zegt waar het over gaat.
    Bij temperaturen van alle 3 de onderdelen die de iStat Pro widget weergeeft is de temepratuur (als de Mac een tijdje niks te doen heeft) onder de 60 graden.
    De fans draaien dan, afhankelijk waar ze voor bestemd zijn, zo tussen de 3000 en 4000 rpm en maken daardoor best wel veel lawaai.

Een PMU reset gaat heel makkelijk met deze iMac en dat heeft direct gevolg voor het toerental, alle ventilatoren draaien dan direct ruim 1500-2000 rpm minder snel en dat maakt een behoorlijk verschil in het geproduceerde geluid uit.
    Binnen een hele korte tijd, en dan praten we over minder dan een kwartier, draaien ze echter weer op het oude hogere toerental.
    Ik weet zeker dat de ventilatoren aanzienlijk stiller waren (dus met een lager toerental draaide) toen de machine nieuw was.

Wat is hier aan te doen, fans schoonmaken ? nieuwe contactpasta op sensors en/of koelelementen ?

Wim

PS: Zal dit maar eens proberen:
    http://web.mac.com/sjef.broere/Hot_iMac_G5/Cleaning.html

Bijdrager
    Fester

Die procedure die jij wilt uitvoeren, is bij mij standaard.
    Ik wordt doodziek van die takke ventilatoren.
    Heb alles al geprobeerd, zelfs de ondertse fan vervangen, het helpt niet.
    Een voice over in Imovie, chatten met de kinderen, vergeet het maar.
    Ik hoop dat er iemand is met het juiste antwoord.

Bijdrager
    MacUser

UPDATE:

Het schoonmaken van de ventilatoren en de heatsink heeft een verbazingwekkend resultaat !
    Geen compressor gebruikt, geen spuitbus met canned air maar een simpele luchtbed voetpomp met een extra meter tuinslang eraan.

De ventilatoren draaien nu op een minimaal toerental en staan in rust op systeem 1700 / CPU 1500 / Hard Drive 2300 rpm. De temperaturen zijn daarbij overigens als voorheen.
    Na een half uur op 100% processor belasting met veel lees en schrijf aktiviteit naar de harddisk zijn de toerentallen, systeem 1804 / CPU 1823 / Hard Drive 2506 rpm.
    Dat is dus allemaal prima.

Wel maakten de ventilatoren de eerste paar minuten een heel licht schrapend geluid, dat geluid werd vermoedelijk veroorzaakt door het schoepenrad van de ventilatoren die door het schoonblazen een beetje opzij zijn gedrukt tegen de binnenkant van de ventilator behuizing. Na een paar minuten was het licht schrapende geluid weg en draait alles weer stil.

Overigens is het gebruik van een externe microfoon voor chat of audio editing nog steeds nodig………

Wim

Bijdrager
    Fester

Ik hoop dat dit dus zo blijft, ik ben bij mij de tel al kwijt, hoe vaak ik de achterwand al hebt verwijderd en de fans en heatsinkk hebt doorgeblazen.

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.