17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)
  • Q:
    Bijdrager
    Blaugrana

irritant mac probleem…

Verschrikkelijk irritant voor een webdesigner die op een mac werkt!

Op windows toont Internet Explorer meer witruimte tussen regels tekst op websites dan op de mac! Zo kan je niet perfect mooi een layout designen…

Bestaat hier een oplossing voor?

BV op http://www.soccercity.nl zie je die 3 foto headlines, in internet explorer in windows staat die “Lees verder” op gelijke hoogte met de onderkant van de foto, maar op de mac is er minder witruimte tussen de teksten wat ervoor zorgt dat die ‘lees verder” niet mooi gelijk staat met de foto.

Ik zie mijn site graag op mijn mac zoals de meeste bezoekers hem zien op hun windows pc …

Bijdrager
    PietjePuk

Is één topic nog niet genoeg???:?

http://forum.macosx.nl/viewtopic.php?t=82289

Bijdrager
    JeeVee

Hoi Blaugrana,

Volgens mij snijd je hetzelfde onderwerp aan dat je al eerder vanavond geplaatst hebt.
    Mijns inziens is het internet geen papier (folder, brochure). Je moet dan ook anders omgaan met layout.

De weergave-verschillen zijn er nu eenmaal (nog). Of je nu hoog of laag springt. Of het aan de PC of Mac ligt is volgens mij niet van belang. Vooral met tekst en andere elementen moet je dusdanig ontwerpen zodat het in elke browser ‘goed’ weergegeven wordt. Dit betekend dat je meer ruimte moet inbouwen en dat niet alles precies kan lijnen aan elkaar.

Als ze toch zo op de milimeter wilt designen dan moet je een keuze maken in welke browser je wilt dat het er het beste uitziet. Het probleem zit hem ook niet geheel in het platform maar meer in de browser.
    Bekijk je site maar eens in Firefox op PC en op Mac. Ik denk dat ze er dan (nagenoeg) hetzelfde uitzien.

Je zult je binnen de mogelijkheden van de browsersoftware moeten bewegen.

Succes!

Groet Jan

Bijdrager
    Sixer

Blaugrana plaatst hem hier nadat iemand in de andere topic dat voorstelde.

Anders moet een moderator die andere draad maar hiernaartoe verplaatsen.

Inactief
    Anoniem

Er zijn momenteel geen moderators… dat weet toch iedereen?:?

Bijdrager
    Sixer

Heh, wist niet dat ze allemaal weg waren. Bizar.:|

Bijdrager
    reneo

probeer je gewoon aan de w3 standaard te houden (de mensen die html code bedacht hebben). je kan je site checken op de validator van w3.org

ik kan je vast verklappen dat InternetExplorer eigenlijk de standaard omzeep geholpen heeft door zich er absoluut niet aan te houden… en vergeet absoluut niet alle bugs die in die kl*te-browser zit….

Bijdrager
    kaydie

Als ik de css van de site bekijk wordt er nergens een line-height opgegeven.
    Hierdoor wordt de standaard line-height van de desbetreffende browser gebruikt die verschilt per ‘merk’. Declareer in de body tag de standaard font-size en line-height en het probleem is (hoogstwaarschijnlijk) opgelost.

Bijdrager
    Henque

Juist Reneo..
    ps ze hebben het niet om zeep geholpen, ze houden zich er gewoon niet aan, hoewel ze ook zitting hebben in w3c. (deze standaarden worden in overleg afgesproken)

@Blaugrana
    , er is hier zoveel gepost over explorer (hoe die de site laat zien), zoek even verder.
    Maakt niets uit of je de site op pc of mac maakt.
    Als je de site op pc in firefox bekijkt ziet’ie er ook anders uit dan in explorer.

Maar… ik ga in css net zo lang door totdat m’n site er in verschillende browsers op verschillende platforms (oa pc, mac) er nagenoeg hetzelfde eruit ziet.
    Ondanks het NIET houden aan w3c van explorer, heb ik er wel degelijk rekening mee te houden.

Tja.., het probleem van de webdesigner

Bijdrager
    MauZ

je zou deze kunnen zetten, misschien wel een beetje te brutaal:P
    http://explorerdestroyer.com/demo2.html

Bijdrager
    Henque

Da’s gelul.. bekijk die site met safari.. dan hoor ik die melding niet te krijgen.
    ‘kheb evt wel een betere (php) die het wel juist checkt

Bijdrager
    JSchut

Websites in alle browsers identiek krijgen is geen probleem.
    Je moet je alleen wel aan de stadaard houden.
    Als je dat doet dan zul je merken dat alleen internet explorer afwijkt van de andere browsers.
    Aangezien internet explorer de meest gebruikte browser is moetje een aantal dingen gewoon even anders aanpakken.

Ik ben zelf webdesigner en bouw alle websites op met behulp van divs en css. De websites zijn in alle browsers identiek en werken overal het zelfde (uitklap menu’s ook). Het gebruik van line-height in je css is inderdaad wel van groot belang. Doe dit echter wel vanaf het begin dat je je website bouwt anders kan je later alles weer goed gaan zetten.

Bovendien vindt ik het erg kort door de bocht om de mac de schuld te geven.
    Het is wel makkelijk om iets de schuld te geven, maar als webdesigner zou je dit een uitdaging moeten vinden. en als je even had gegoogled dan had je het zo gevonden…..
    http://www.google.nl/search?hl=en&q=ruimte+tussen+tekst+mac+css&btnG=Search

Bijdrager
    Blaugrana
    ”kaydie”

Hierdoor wordt de standaard line-height van de desbetreffende browser gebruikt die verschilt per ‘merk’. Declareer in de body tag de standaard font-size en line-height en het probleem is (hoogstwaarschijnlijk) opgelost.

zo bedoel je?
    .line-height {50px;}

dat helpt niets…

Bijdrager
    JSchut
    ”Blaugrana”
    ”kaydie”

zo bedoel je?
    .line-height {50px;}

dat helpt niets…

nee Je moet de line-height in je body definieren

body {
    line-height: 1.25em;
    }

Bijdrager
    Blaugrana
    ”JSchut”
    ”Blaugrana”
    ”kaydie”

zo bedoel je?
    .line-height {50px;}

dat helpt niets…

nee Je moet de line-height in je body definieren

body {
    line-height: 1.25em;
    }

dat werkt!
    maar dan staat het op de mac op juiste hoogte…maar in IE staat het weer niet meer juist dan :/

Bijdrager
    JSchut

De line-height: moet nu gelijk zijn in alle browsers…
    Of je moet het weer overrulen op de een of andere manier. Of IE moet hem negeren…
    Is er een verschil in IE met voor het toevoegen van de line-height?

Wat je ook kan proberen is de line-height in te stellen met pixels….. 22px ofzo

En wat je ook kan doen is de line-height definieren in het object wat je gebruikt..

In jouw geval in de p-tag

Ik heb trouwens even gekeken maar hij is mij mij in de volgende browesers identiek……
    Windows: IE, Firefox
    Mac: Camino

Rest heb ik nu even geen tijd voor om te checken….
    Dus denk dat het zo goed zit. Heb je niet persongeluk je control toets en je scrollwheel tegelijk gebruikt in IE? Dan verschuift een en ander inderdaad.

Bijdrager
    Blaugrana

door px te gebruiken lijkt het opgelost te zijn inderdaad.

bedankt!

17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.