10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Q:
    Bijdrager
    madcat

IPV6 icm airport extreme en OSX

voor de verandering eens een stappen plan ipv een vraag op het forum.
    vandaag heb ik eens zitten klooien met ipv6 van xs4all en aangezien het best wel wat valkuilen had terwijl het best makkelijk was hierbij een stappen plan voor de volgende die er mee aan de slag gaat.
    mochten er fouten in zitten dan weet je waar het forum voor is bedoeld:P

stap 1:
    aanvragen en activeren van ipv6 via https://service.xs4all.nl/?mod=ipv6tunnel&ip=
    ga naar de website en verkrijg de ipv6 informatie

XS4ALL’s tunnel IPv6 adres 2001:888:10:xyz::1/64
    naam’s tunnel IPv6 adres 2001:888:10:xyz::2/64
    Naam’s IPv6 prefix 2001:888:xzz::/48

stap2:
    configureren van airport extreme.
    login op de airport exteme via airport utilities
    advanced -> ipv6
    tunnel & manual
    remote ipv4 = XS4ALL’s IPv4 tunnel endpoint : vb 194.109.5.241
    remote ipv6 = XS4ALL’s tunnel IPv6 adres : vb 2001:888:10:xyz::1/64
    local ipv6 = naam’s tunnel IPv6 adres: vb 2001:888:10:xyz::2/64
    lan ipv6 = verzin een ip dat binnen jouw prefix zit: vb 2001:888:xzz:1::1 / 2001:888:123b:1::1

block incoming ipv6 kan je voor test doeleinden beter even unchecken, maar later als het werkt weer aan zetten
    reboot de airport

stap3:
    mac configureren
    system preferences -> network -> netwerkNaam -> advanced
    tcp/ip -> automatic
    schakel de connecttie uit en aan en controleer of er een

als het goed is staat hier nu een ipv6 adres staat.

route aanpassen:
    ga naar de terminal en type als admin
    sudo route add -inet6 default 2001:888:10:xyz::1 (XS4ALL’s tunnel IPv6 adres)

stap4:
    ipv6 controleren

ga naar http://www.berkom.blazing.de/tools/ping.cgi en voer hier het XS4ALL’s tunnel IPv6 adres adres in.
    als deze geen reply geeft, wacht dan even 10 minuten en probeer het opnieuw
    controleer hierna het naam’s tunnel IPv6 adres en als laatste het adres wat je hebt gevonden bij de ipv6 configuratie die je bij stap 3 hebt gevonden

ga naar de terminal en type:
    ping6 http://www.ipv6.xs4all.nl

ga naar browser en ga naar http://www.hart.co.jp/ipv6/ipv6check.php

Bijdrager
    Volkie

Weird, ik wist het niet maar ben via caiway volgens die laatste site ook via IPV6 connected.

Bijdrager
    Jpunt

Voor wie (ook) nog niet wist wat IPv6 precies inhoudt:

IPv6

Internet Protocol version 6 (IPv6) is the next-generation Internet Layer protocol for packet-switched internetworks and the Internet. IPv4 is currently the dominant Internet Protocol version, and was the first to receive widespread use. In December 1998, the Internet Engineering Task Force (IETF) designated IPv6 as the successor to version 4 by the publication of a Standards Track specification, RFC 2460.

In December 2008, despite celebrating its 10th anniversary as a Standards Track protocol, IPv6 was only in its infancy in terms of general worldwide deployment. A recent study[1] by Google indicates that penetration is still less than one percent of Internet traffic in any country. The leaders are Russia (0.76%), France (0.65%), Ukraine (0.64%), Norway (0.49%), and the United States (0.45%). Although Asia leads in terms of absolute deployment numbers, the relative penetration is smaller (e.g., China: 0.24%). IPv6 is implemented on all major operating systems in use in commercial, business, and home consumer environments. According to the study, Mac OS leads in IPv6 penetration of 2.44%, followed by Linux (0.93%) and Windows Vista (0.32%).[2]

IPv6 has a much larger address space than IPv4. This results from the use of a 128-bit address, where IPv4 uses only 32 bits. The new address space thus supports 2128 (about 3.4×1038) addresses. This expansion provides flexibility in allocating addresses and routing traffic and eliminates the need for network address translation (NAT). NAT gained widespread deployment as an effort to alleviate IPv4 address exhaustion.

IPv6 also implements new features that simplify aspects of address assignment (stateless address autoconfiguration) and network renumbering (prefix and router announcements) when changing Internet connectivity providers. The IPv6 subnet size has been standardized by fixing the size of the host identifier portion of an address to 64 bits to facilitate an automatic mechanism for forming the host identifier from Link Layer media addressing information (MAC address).

Network security is integrated into the design of the IPv6 architecture. Internet Protocol Security (IPsec) was originally developed for IPv6, but found widespread optional deployment first in IPv4 (into which it was back-engineered). The IPv6 specifications mandate IPsec implementation as a fundamental interoperability requirement.

The general requirements for implementing IPv6 on a network host are specified in RFC 4294.

Puur nieuwsgierigheid, waarom ben jij voor IPv6 gegaan?

Bijdrager
    madcat

tja, meer voor de spielerij, functioneel heeft het nog weinig voordeel.
    wat wel een voordeel is dat je nu een directe verbinding naar het internet hebt ipv via 2 routers.
    een nadeel is dat de helft van de applicaties het nog niet ondersteunen

Bijdrager
    jabesse

Ik heb het eenvoudiger voor elkaar.
    1) Zorg dat je Airport Extreme het publieke IP-adres heeft dat je van je provider hebt gekregen. Je moet dus een los modem hebben, of een combi modem/router waarvan de router volledig is uit te zetten.
    2) In Airport Utility, manual setup, Advanced, IPv6: Selecteer mode Tunnel en configure automatically.
    3) Op je Mac, System Preferences, Network, Advanced, TCP/IP: Configure IPv6 automatically.
    4) Renew DHCP lease.
    Als het goed is, krijg je bij router een fe80::-adres, en bij IPv6 adres een 2002:-adres.

Controleer door te surfen naar bv:
    http://ipv6.google.com/ (je ziet het Ggoogle logo dansen).
    http://www.whatismyipv6.net/ (je ziet 2002:…).

Ik vermoed dat het niet uitmaakt, maar mijn provider is InterNLnet.

Heel leuk: je kunt (en mag!) via IPv6 gratis gebruik maken van bepaalde newsservers bij Eweka en XS4All!

Bijdrager
    jabesse

Extra waarschuwing: Vroeger (met IPv4) was je router een firewall voor inkomende connecties. Dat kwam door NAT: het IP-adres dat je computer heeft (192.168.x.x of 172.19.x.x of 10.x.x.x) is vanaf Internet niet te bereiken.
    Met IPv6 wordt dat anders. Elke computer die ‘binnen’ staat en via een van bovenstaande methoden een IPv6-adres heeft, is vanaf Internet te bereiken. Je hebt dus niet automatisch een firewall meer! Gelukkig heeft Apple dit ingezien, en zet die in je Airport Extreme standaard het vinkje bij ‘block incoming IPv6 connections’. Normaal gesproken is het zeer raadzaam om dat vinkje dus aan te laten staan. Zet dat vinkje alleen uit als je weet wat je doet en wat de consequenties zijn.

Bijdrager
    /dev/enschede

Werkt dit ook wanneer de Airport staat geconfigureerd als brigde?

Ik heb de volgende configuratie:

ADSL <—> FritxBox <—> AE

De FritzBox is de IPv4 router en AccessPoint voor het 802.11G netwerk.
    De AE is een IP4 bridge en AccessPoint voor het 802.11N netwerk.

Ik zou de AE wel willen gebruiken als router voor het IPv6 netwerk. Gaat dit werken op deze manier?

Bijdrager
    madcat
    ”Marc

ADSL <—> FritxBox <—> AE

Ik zou de AE wel willen gebruiken als router voor het IPv6 netwerk. Gaat dit werken op deze manier?

zelf heb ik ook een fritzbox draaien, echter heb ik er voor gekozen om een dubbel nat achter elkaar te doen, vanwege de veilgiheid (een soort van DMZ). dus ik denk dat het wel lukt, aangezien je met een ipv6 tunnel toch een appart netwerk krijgt

Bijdrager
    /dev/enschede
    ”madcat”
    ”Marc

ADSL <—> FritxBox <—> AE

zelf heb ik ook een fritzbox draaien, echter heb ik er voor gekozen om een dubbel nat achter elkaar te doen, vanwege de veilgiheid (een soort van DMZ). dus ik denk dat het wel lukt, aangezien je met een ipv6 tunnel toch een appart netwerk krijgt

Ja, dat kan. Maar dan kun je geen devices (HDD, Printer, etc.) meer delen over beide netwerken. Daarom had ik voor een bridge configuratie gekozen.

Bijdrager
    madcat

klopt, ik zie dat als feature, maar je kan het ook als probleem zien:)
    eventueel kan je de AE in compatibility mode zetten dan haal je op de N nog “maar” 130Mbit ipv 300 maar dan kan alles op 1 netwerk.

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.