30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 106)
  • Q:
    Bijdrager
    error

iPod wellicht 200 euro duurder!

Er bestaan in Nederland (en nog wat landen in deze regio) plannen om binnenkort een kopieerheffing in te voeren voor mp3-spelers.

Huidig voorstel (bedacht door onze vrienden van de Stichting Thuiskopie) is een heffing van 3,28 euro per gigabyte aan opslagcapaciteit.

Een iPod Photo van 60 GB gaat dan 196,80 duurder worden en een 40 GB iPod ‘slechts’ 131,20 euro duurder.

De brancheorganisatie ICT Office (Apple, Sony, Philips e.v.a.) vindt dit onacceptabel: “De branchevereniging denkt dat IT-bedrijven er in de toekomst voor kiezen om nieuwe producten eerst in de Verenigde Staten en Azië te introduceren. Nieuwe ontwikkelingen gaan daarmee aan Europa voorbij, met alle gevolgen voor de Nederlandse elektronicasector” en doet pogingen om tegengas te geven.

Het zal druk worden in de Apple Store SoHo.

Bron: ANP (via Volkskrant.nl)

Bijdrager
    Larz

Alleen in nederland? want anders ga je toch even naar de belgische buren?

Bijdrager
    Hobbes

Belachelijk ik vind ze nu al zo duur!!!! :nietblij: :nietblij: :nietblij: :nietblij: :nietblij: :grrr: :grrr: :grrr:

Bijdrager
    Buzz

Geloof je het zelf dat dit echt staat te gebeuren?

Bijdrager
    longview

gewoon zelfde smoes als bij de douane gebruiken: je gebruikt je ipod als externe hardeschijf, niet als mp3 speler

Bijdrager
    Zweefvliegerke
    ”Hobbes”

Belachelijk ik vind ze nu al zo duur!!!! :nietblij: :nietblij: :nietblij: :nietblij: :nietblij: :grrr: :grrr: :grrr:

he Hobbes, dat geldt niet voor ons:evil:

Bijdrager
    Hobbes

Is het omdat er zoveel mensen illegale muziek downloaden te straffen???
    Is dit om illegale muziek te promoten???

Van waar haal je dit bericht linkje graag.

Alleen in Nederland. Oh dan is het niet erg :innocent:

Grapje :sealed:

Bijdrager
    error

Of dit door zal gaan? Reken maar van yes. De Stichting Thuiskopie is hier tot alles in staat. Ze willen al heel lang een heffing op harde schijven in pc’s. Dat lukt blijkbaar niet… dus hier een tussenstap via mp3-spelers.

Wellicht komt het uiteindelijk op 3,38 euro per GB met een maximum van 76,12 euro (ik noem maar wat) maar een dergelijke heffing hangt al een tijdje in de lucht… zeker nu er elders in Europa ook dergelijke plannen ontstaan.

Bijdrager
    Fabio

http://www.nu.nl/news/515986/54/IT-bedrijven_in_geweer_tegen_kopieerheffing_op_mp3-spelers.html

ziet er eng echt uit zo… dan denk ik dat je de winkelier niet voor de gek houdt met je externe hd :mrgreen:

Bijdrager
    ePod

Wat een onzin dit. Stelletje schurken, die Stichting Thuiskopie…

Bijdrager
    Fabio

zijn dat niet dezelfde mensen die geld van onze data-cd’tjes en -dvd’tjes ontvangen? slechte zaak hoor… :sealed:

Bijdrager
    Hobbes
    ”phobia”

zijn dat niet dezelfde mensen die geld van onze data-cd’tjes en -dvd’tjes ontvangen? slechte zaak hoor… :sealed:

Wat doen ze met al dat geld????
    Nieuwe mensen inhuren om nog meer geld te kunn aftroggelen??

Bijdrager
    Buzz

Ja, ik heb zojuist even opgezocht wat je voor zo’n lege DVD betaald:

http://www.cedar.nl/thuiskopie/info-gebruikers.html#tarieven
    Data-cd-r/rw (geen vrijstellingen mogelijk) € 0,14 per disc
    Blanco dvd-r/rw (geen vrijstellingen mogelijk) € 0,60 per 4,7 gigabyte*
    Blanco dvd+r/rw (geen vrijstellingen mogelijk) € 0,40 per 4,7 gigabyte*
    Blanco dvd-ram vrijgesteld

Dat is volgens mij al vrij dom, maar om dan 3,28 Euro per gigabyte op MP3 spelers te proberen te heffen is denk ik buiten elke verhouding. Als je de DVD tarieven per gigabyte als uitgangspunt neemt zal een iPod enkele Euro’s duurder kunnen worden.

Deze stichting doet een voorstel, maar bepaalt natuurlijk niet de wet.

Bijdrager
    sammerman

Wat een k*t grap maar dit is niet zo in belgie of wel?

Bijdrager
    windowsinthewindow

iPod 40 gb bestaat niet meer…

Bijdrager
    ego

Zoiets annozel komt er nooit door…

de hele MP3-speler markt valt in mekaar, evenals de lege cd’s en dvd’s

Ik start dan wel een handeltje op die ipods koopt in amerika, en in het groot laat verschepen naar hier…

Niet ongerust maken, ze doen het nooit…

Bijdrager
    Zweefvliegerke

voor flash-based mp3 spelers zou ik eht nog niet zo erg vinden, die 3,28 euros. voor HD-spelers is het natuurlijk heel wat anders…
    ik hoop dat dit in België geen toekomstmuziek is, ze zijn hier ook tot veel in staat hoor…

Bijdrager
    The Podfather

Mij ontgaat de logica hierachter. Ik vul m’n iPod met geripte cd’s waarvan ik het origineel in de kast heb staan. Mocht ik nou geen iPod hebben en dit toch willen doen, waarom zou ik dan een vergoeding moeten betalen aan Stichting Thuiskopie? De rechten zijn al betaald. Het maakt in mijn ogen geen verschil of ik de cd in de woonkamer afspeel of dat ik de ripte versie in de trein beluister via de iPod. Het is persoonlijk gebruik en de verschillende muziekdragers worden niet tegelijkertijd gebruikt.

Bijdrager
    PietjePuk

Dit zou illegaal downloaden wel promoten, als je al extra moet betalen bij de aankoop van bvb een iPod dan zal zeker nog niet eens extra een cd of dergelijke kopen, al is het maar om ze een hak te zetten.

Dom, dommer, domst:?

Bijdrager
    ivan.roos

Dan kopen het lekker in Duitsland.:evil:

Bijdrager
    rburgt
    ”ego”

de hele MP3-speler markt valt in mekaar, evenals de lege cd’s en dvd’s

In nederland is er al een heffing op lege cd’s en dvd’s..

Ik denkdat er misschien wel een heffing zal komen ( niet dat ik het er mee eens ben… ) maar die 3 euro nogwat vindt ik wel echt veeeeel te hoog. Ook vindt ik het een rare afmeting om het per Gb te pakken, als een ‘piraat’ 200 Gb aan illigali mp3 heb met een 5 Gb speler dan win je nog niets en is de algemene consument nog de dupe…

Bijdrager
    tennapel

ach welnee. Drukte om niks. Er valt op geen enkele manier hard te maken dat een MP3 speler alleen voor illegale downloads gebruikt worden en men is er zelfs al enige tijd mee bezig om juist de heffing op blanco DVD’s en cd’s AF te schaffen om precies deze reden.

Bijdrager
    Rini

daarom komen mijn cd/dvs bij de germanen vandaan…

Bijdrager
    arneblk
    ”windowsinthewindow”

iPod 40 gb bestaat niet meer…

Ook dat nog!!!!
    Waar gaat het heen met dit land…..

Bijdrager
    Daankragt

Waar gaat dat geld heen? Naar de overheid of de artiesten? Als het naar de overheid gaat zou ik dat erg min vinden van die lui.

Bijdrager
    Nikita

Gelukkig maken ze inderdaad de wet niet, en moet zo’n voorstel nog altijd door de Tweede en Eerste Kamer heen… Zal wel niet lukken :wink:

Bijdrager
    rburgt
    ”tennapel”

….. enige tijd mee bezig om juist de heffing op blanco DVD’s en cd’s AF te schaffen om precies deze reden.

He dat is goed nieuws :). Gellukkig merk je nou niet zoveel van de heffing op cd/dvd’s

Bijdrager
    The – DDD
    ”Nikita”

Gelukkig maken ze inderdaad de wet niet, en moet zo’n voorstel nog altijd door de Tweede en Eerste Kamer heen… Zal wel niet lukken :wink:

Euh, ik wil niet veel zeggen, maar die achterlijke patent wetgeving op software gaat zeer waarschijnlijk ook komen.

Bijdrager
    goddevader

door zo’n som te laten betalen geef je mensen een reden om te downloaden, ze hebben er immers toch voor betaald…

Bijdrager
    Nikita

Getver… Maar da’s EP en geen Nederlandse regering…

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 106)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.