13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Q:
    Bijdrager
    macker

Ipod van 60Gb naar 16,1Gb

Beste allemaal,

Een tijdje terug begon mijn iPod G4 (photo) te bokken. Op het diepste punt wou hij niet meer normaal
    opstarten en kwam er een mapje met een doorverwijzing naar een (foutieve) iPod support webpagina.

iTunes herkende de iPod niet meer, maar was wel zichtbaar in het schijfhulpprogramma. Enkel zichtbaar
    want ik kon er niets mee. Niet controleren, niet herstellen, niet partitioneren, gewoon niets.

Toen heb ik het via Windows geprobeerd. Daar werd de iPod wel als schijf herkent en kon ik deze formatteren, in FAT32 wel te verstaan. Hierna werd hij door iTunes in MacOS nog steeds niet herkent, iTunes in windows had hem toen wel te pakken, kon de iPod herstellen en, voor zover, lijkt de iPod weer gered. Hij start op, wordt door iTunes herkent en kan synchroniseren.

Echter ik vrees dat door het partitioneren in FAT32 er van de theoretische 60GB nog maar 16,1GB overzijn. Dit is met een iPod herstel blijkbaar niet terug te zetten. Ook het schijfhulpprogramma ziet enkel nog de 16,1 GB.

Als ik op de iPod zelf in “iPod Diagnostics” (te bereiken via het indrukken van [selectie en menu] gevolgd door [selectie en vorig nummer]) kijk geeft hij geen enkele fout aan bij wat ik ook herstel. Ik zie daar weer wel dat de hardeschijf 16 GB groot is.

Moet ik hier uit concluderen dat de hardeschijf in mijn iPod voor bijna driekwart kapot is. Of heeft dit te maken gehad met het formateren?

Belangrijkste vraag: Is er een mogelijkheid om de 60GB weer terug te krijgen. Voor de rest was de iPod nog prima en zou het zonde vinden om een nieuwe te moeten kopen.

Bijdrager
    junjur

Ik denk dat het ligt aan het formatteren, idd. Als je hem met geen mogelijkheid meer aan een Mac aan de praat kunt krijgen, en je kunt de firmware ook niet herstellen aan de Windows pc, denk ik dat je een redelijk groot probleem hebt. Heb je dat al geprobeerd? Via iTunes de firmware herstellen?

Bijdrager
    macker

Is de firmware het zelfde als de iPod software? deze is namelijk up to date volgens iTunes.

Bijdrager
    junjur

Dat kan kloppen. Alleen staat er als het goed is onder die knop “herstellen” (oid). Druk daarop, en de iPod zou hersteld moeten worden naar fabrieksinstellingen, dus inclusief de grote van de harde schijf.

Bijdrager
    macker

Herstellen werkt niet. Wordt hierbij ook niet enkel de software naar fabrieksinstellingen teruggezet?

Bijdrager
    junjur

Nee. De software wordt er helemaal opnieuw opgezet. Hij wordt dus helemaal leeggehaald en weer opnieuw geïnstalleerd.

Misschien dat je dat kan proberen op de Windows pc? Of lukt het daarop niet?

Bijdrager
    macker

Net weer in Windows hersteld -> geen resultaat. Daarna weer in MacOS hersteld wederom geen resultaat.

Ik moet op een of andere manier de harde schijf kunnen resetten lijkt me.

Bijdrager
    Neptunus

Ik weet totaal niet of het werkt hoor, maar misschien kan je het volgende proberen:

Ga naar http://www.felixbruns.de/iPod/firmware/ en download zelfstandig de software die goed is voor jouw iPod.

Herstel dan de iPod op de Windowscomputer in iTunes. In plaats van gewoon op herstellen drukken, houd je Shift ingedrukt terwijl je op Herstellen klikt. Je selecteert in het nieuwe venster het bestand wat je net van bovenstaande site gedownload hebt.

Hopelijk gaat hij nu wél herstellen. Ik weet nogmaals niet zeker of dit iets toevoegt, maar wellicht het proberen waard.

Bijdrager
    macker

Helaas zelfde resultaat. Onderwindows kreeg ik het keuze menu voor de update niet te voorschijn onder MacOS wel maar geen resultaat.

Het probleem zal hem in de harde schijf zitten die niet meer dan 16GB vrijgeeft op een of andere manier.

Bijdrager
    tinus_omt

Probeer ook eens je iPod in de disk mode te zetten (menu + select, dan menu + play) en dan een restore te doen. Dan gooit hij de disk helemaal leeg en maakt het als het goed is niet meer uit wat voor partities je er op hebt gezet.

Bijdrager
    macker

Helaas helpt ook niet.

Bijdrager
    hormes

Waarschijnlijk de hardeschijf kapot.
    Heb het zelfde probleem, ook hierboven geprobeert maar zonder resultaat.
    Bij de apple store in nijmegen zijden ze dat de hardeschijf kapot is..
    een apperraat van 250 euro euro die het niet langer dan 2 jaar volhoud.. mag niet kunnen..
    Nu wil ik een iPod touch 32 gig kopen. majah wie zegt dat die het langer vol houdt?

Bijdrager
    MouseMighty

Niemand. Een harde schijf gaat stuk, het is niet de vraag of die stuk gaat maar wanneer.

[bezijden-de-discussie]Zou je een beetje op je spelling kunnen letten? Ik heb je bericht 3x moeten lezen om het te kunnen begrijpen :wink: [/bezijden-de-discussie]

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.