22 berichten aan het bekijken - 1 tot 22 (van in totaal 22)
  • Q:
    Bijdrager
    mephisto

Ipod USB met Firewire?

Dag Iedereen,

ten eerste hallo: dit is mijn eerste postje hier.

ok, ehm ik heb een vraagje: Ik heb sinds twee dagen een Ipod in huis.

Gewonnen met een simpel spelletje op internet, maar wel de mooiste uitvoering: 60GB video.

Nu is het werkelijk een pracht-toestel, ik heb alleen een vraag:

De overdracht vind ik persoonlijk vrij traag vergeleken met mijn ‘oude’ ipod-mini. Dat klopt ook wel, immers mijn ‘mini’ heeft een Firewire aansluiting en de Ipod60 een USB-aansluiting.

Nu vroeg ik mij af: kan ik de fire-wire-aansluiting (het kabeltje) van de mini gebruiken op de ipod60?… volgens mij past hij wel, ik durf het alleen niet aan om aan te sluiten: bang dat de ipod raar gaat doen…

heeft iemand daar ervaring mee?…

of wellicht is de vraag al eens eerder gesteld; dan hoor ik het ook wel.

alvast bedankt!

M.

Bijdrager
    Furious

Hij zal waarschijnlijk prima passen, alleen is de FireWire verbinding eruit gesloopt sinds de 5G dus zal de computer noch de iPod er iets mee kunnen.

Bijdrager
    Nietzman

Hij zal alleen opladen en de iPod zal een mededeling geven dat ‘ie niets kan met een firewirekabel. :).

Bijdrager
    mephisto
    ”Nietzman”

Hij zal alleen opladen en de iPod zal een mededeling geven dat ‘ie niets kan met een firewirekabel. :).

ok… dank jullie voor de reacties.

ehm… zal het dan maar ook niet proberen…

(‘t was maar een ideetje…)

;-) M

(iemand enig idee waarom die FW is afgeschaft?… de snelheid is écht een wereld van verschil)

Bijdrager
    spoonwizard

plaatsbesparing, om hem nog dunner te maken.

Bijdrager
    Dinkum

Welk soort USB heb je op je computer? De iPod heeft nu USB2, wat ongeveer even snel als FireWire(400) moet zijn. Waarschijnlijk heb je USB 1.1 en daarom gaat het zo traag.
    Ik heb zelf een eMac 1ghz met ook alleen maar USB 1.1 en ben daarom ook geen klant voor een iPod meer (heb gelukkig nog een ouwe 15gb en een shuffle). Waardeloos is dat.

Maar welkom op dit forum! En wat een mooi mazzeltje die videopod! Gefeliciteerd!

Bijdrager
    PietjePuk
    ”Dinkum”

Welk soort USB heb je op je computer? De iPod heeft nu USB2, wat ongeveer even snel als FireWire(400) moet zijn. Waarschijnlijk heb je USB 1.1 en daarom gaat het zo traag.
    Ik heb zelf een eMac 1ghz met ook alleen maar USB 1.1 en ben daarom ook geen klant voor een iPod meer (heb gelukkig nog een ouwe 15gb en een shuffle). Waardeloos is dat.

Maar welkom op dit forum! En wat een mooi mazzeltje die videopod! Gefeliciteerd!

Bull shit, Firewire is heel wat sneller dan USB 2, de topicstarter heeft gelijk. Echt zonde dat Apple voor dat ruk-USB2 heeft gekozen. Maar verder niets aan te doen.

Bijdrager
    Dinkum

Pietje,

Eens dat het waardeloos is dat FireWire gedumpt is, eeuwig zonde. Maar heel wat sneller dan USB2? Ik heb niet voor niets ‘ongeveer’ gebruikt. Hoe kom je erbij dat USB2 zo veel sneller is dan FireWire400? Ik meen toch echt altijd gelezen te hebben dat het niet zo heel veel scheelt. Ik weet dat de theoretische snelheden van USB2 niet gehaald worden, en dat het processorgebruik scheelt, maar je bent wel erg stellig met je ‘bullshit’ uitspraak. Onderbouw het eens, dan kan ik er ook misschien nog iets van leren en verkom je dat ik in mijn goedbedoelde onwetendheid met ‘bulshit’ antwoorden kom op dit forum!

met vriendelijke groet,

Bijdrager
    mephisto

het is laat, en stond op het punt om te gaan slapen, maar kwam toch eventjes hier kijken…

ehm of ik USB 2 heb?… zou ik niet weten.. ik heb een G4 17″ titanium… van een redelijk oude generatie (ongeveer 2 jaar oud…)

In mijn systeemprofiel zegt de mac dat de USB overdracht van de USB van de mac ongeveer gelijk is aan die van de ipod… én dat is: ‘maximaal 12mb p. seconde’… ik ga er dan ook vanuit dat ik ook 2.0 op de computer heb…

maar die snelheid… die is écht traag: heb gisteren mijn itunes-bibliotheek op de ipod gezet (ongeveer 15gb)… ben ondertussen met mijn vriendin naar de film gegaan (syriana: aanrader!) kwam ruim drie uur later terug… én toen pas was ie bijna klaar… !?!

ik geloof dat ik mijn ipod-mini ondertussen wel 10 keer had kunnen vullen (10x4gb)…

ben benieuwd naar prestatie-vergelijkingen…

(maar het is écht een pracht-apparaat hoor, die lagere snelheid neem ik dan wel voor lief)

…iedereen bedankt voor de reacties trouwens…

;-) M

Bijdrager
    a la Mac

FireWire = 400 MB per seconde
    USB 2.0 = 480 MB per seconde
    USB 1.1 = 12 MB per seconde

(dit zijn theoretische snelheden, in de praktijk is FireWire sneller dan USB, en zijn ze allemaal heel wat langzamer)

Het kan dus best zijn dat het drie uur duurt om 15 GB te vullen. En ik vrees dat de enige mogelijkheid om deze snelheid wat op te krikken een nieuwe computer kopen.

Of je oude openvijzen, maar bij een notebook is dat natuurlijk niet zo leuk.

Bijdrager
    Golfgast

PC kaartje met USB erin. Een Powerbook heeft toch nog zo’n vrije sleuf aan de zijkant voor een uitbreidingskaartje?

Bijdrager
    Delay

Hey, even nog terugkomend op je 1e vraag..

Ik heb een iPod Nano ( met dus alleen USB) aangesloten met een firewire-kabeltje van een iPod Mini.
    Dit werkte niet op mn iBook. Maar je kan wel met diezelfde kabel je iPod Nano opladen met de adapter van de iPod Mini (volg je me nog?).

Misschien ook handig voor onderweg, als je zonder PB zit.:)

Bijdrager
    Floriaan

Ik heb het nu niet getest, maar ik geloof dat dat kan.
    Wil het wel eens doen

Edit: ik heb het getest op de Nano, en hij laad gewoon op! Is eigenlijk ook logisch, ze behouden de stroomtoevoer connectorplaatsen.

Floriaan

Bijdrager
    Gijs Raggers

Hier staat ook een 17″ PowerBook, van de eerste generatie, zonder USB 2. Lang geleden al heb ik bij Mycom.nl een PC Card gekocht met 2 USB 2 aansluitingen voor 25 euro. Een aanrader. Iedere PC winkel heeft die dingen liggen. Drivers zijn niet nodig, in ieder geval niet bij mijn geval.

Bijdrager
    Nietzman

De USBondersteuning onder OsX staat er dan ook bekend om vrij ruk te zijn. Onder Windows zal het waarschijnlijk sneller werken, al nog steeds niet zo vlot als FireWire. Of dat ligt aan brakke drivers of goedkope snertbusjes zou ik niet weten.

Bijdrager
    Nikita
    ”mephisto”

In mijn systeemprofiel zegt de mac dat de USB overdracht van de USB van de mac ongeveer gelijk is aan die van de ipod… én dat is: ‘maximaal 12mb p. seconde’… ik ga er dan ook vanuit dat ik ook 2.0 op de computer heb…

Alleen het allereerste model van de 17″ PB (= 1 Ghz) had nog USB 1.1. Alle andere modellen hebben wel 2.0.
    Dat de snelheid van het apparaat hetzelfde is als de poort, is niet zo vreemd, aangezien een USB 2.0 apparaat aan een 1.1 poort, die snelheid zal aannemen. De 1.1 poort herkend het apparaat ook niet als een 2.0-ding. :)

Ik heb trouwens een tijdje een Pismo gehad (PB G3/500) met een Sweex USB2 kaart. Werkte prima. En ook de snelheid was goed. Heb geen echte tests d’r mee gedaan, maar ik was goed te spreken over de snelheid. De Dell van m’n pa was geregeld even snel met het overpompen van data :wink:

Bijdrager
    iljitsch
    ӈ

FireWire = 400 MB per seconde
    USB 2.0 = 480 MB per seconde
    USB 1.1 = 12 MB per seconde

MB = megaBYTE. De getallen die je noemt zijn echter in megaBITS, en een byte is 8 bits, dus het theoretisch maximum is respectievelijk 60, 50 en 1,5 megabytes per seconde.

Voor de grap een test: mijn oude 3e generatie 20 GB iPod kan zowel USB 2 als Firewire 400 aan. Kopiëren van een file van 350 MB:

USB: snelste 24,5 seconden, langzaamste 38,2
    Firewire: snelste 24,4 seconden, langzaamste 38,9

Zelfde test met video iPod 30 GB:

USB: snelste 32 seconden, langzaamste 34,8

Netto dus tussen de 9 en 14 MB per seconde. Het verschil tussen minimum en maximum is waarschijnlijk te danken aan fragmentatie van de iPod harddisk. De eerste test vult alle kleine gaatjes op, waarna de latere mooi de file in één stuk achter elkaar kunnen schrijven.

Bijdrager
    Zweefvliegerke

USB gebruikt de processor voor gegevensoverdracht, firewire heeft een eigen processortje. dat processortje dat ook in de ipod zat bij vorige generaties nam echter te veel plaats in volgens apple en hebben ze die eruit gewipt en alleen USB2 overgehouden. Als je dus met vanalles bezig bent zal de de overdracht met USB2 trager zijn dan wanneer je alleen itunes hebt openstaan, met firewire gaat altijd ±hetzelfde zijn.

Bijdrager
    mephisto

dank iedereen…

ben weer een stuk wijzer… USB 1.1 zal ik dan wel hebben…

ehm een laatste vraagje: moet ik mij zorgen gaan maken over de toekomst van firewire?…

ik bedoel als het sneller is, maar apple wipt het uit zijn ipod… gaat dat dan verdwijnen?…

m.a.w.: gaat USB2 de standaard worden?… en zo ja; komt er dan een keer een tijd dat ik mijn andere firewire-apparaten zoals de Lacie-hardeschijf niet meer kan gebruiken?…

of ben ik dan te voorbarig…

;-) M

Bijdrager
    PietjePuk
    ”Dinkum”

Pietje,

Eens dat het waardeloos is dat FireWire gedumpt is, eeuwig zonde. Maar heel wat sneller dan USB2? Ik heb niet voor niets ‘ongeveer’ gebruikt. Hoe kom je erbij dat USB2 zo veel sneller is dan FireWire400? Ik meen toch echt altijd gelezen te hebben dat het niet zo heel veel scheelt. Ik weet dat de theoretische snelheden van USB2 niet gehaald worden, en dat het processorgebruik scheelt, maar je bent wel erg stellig met je ‘bullshit’ uitspraak. Onderbouw het eens, dan kan ik er ook misschien nog iets van leren en verkom je dat ik in mijn goedbedoelde onwetendheid met ‘bulshit’ antwoorden kom op dit forum!

met vriendelijke groet,

Ik heb niet gezegt dat USB2 sneller is als Fw400 maar het omgkeerde, Firewire is sneller omdat het op een andere manier de data overbrengt, het gebruikt hier namelijk geen processorkracht voor maar heeft daar zelf een module voor, die zorgt al voor één aspect van de grotere snelheid. Daarbij komt nog dat er bij de overdracht minder data-paketten verloren raken dan bij USB2. Als je een paar mp3’tjes overzet dan zal je het verschil niet merken. Bij groteren aantalen mb’s en zelfs gig’s dan merk je dat zeker wel.
    Mss dat mn reactie wat overdreven was, maar ze is wel gebaseerd op feiten.

grtz

Bijdrager
    vhbart

Ik wil hier nog even verder over breien… ik vond nergens anders een verwijzing naar het volgende (vergeef me als mijn manier van zoeken ontoereikend is) en info hierover vind ik hier eigenlijk ook wel passen:

Ik sta op punt een externe HD aan te kopen. Op mijn iMac G4 nog geen USB2. Kan ik een Lacie triple interface (FW400-FW800-USB2) via FireWire aansluiten op mijn mac, én een nieuwe iPod op de USB2 van de Lacie zo doorlussen naar iTunes?

Moderator
    Poezenbeest

Is er dan niet een verloopje te maken van FW naar USB2????? Zou toch ergens in de handel moeten zijn????

Zelf sinds kort ook de trotse bezitter van de zwarte 30GB…. jammer dat ik alleen geen USB2 heb…. maar over USB1 vind ik redelijk gaan…..

[edit]… redelijk, tot ik voor een schone installatie mijn iPod als back-up gebruikte en mijn hele muziekcollectie in ‘slechts’ zeven uur overpomtpe…..

(edit dus de kanttekening en wat typo’s)

22 berichten aan het bekijken - 1 tot 22 (van in totaal 22)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.