30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 38)
  • Q:
    Bijdrager
    Micheeels

iPod Touch in bad laten vallen

Goedemiddag,

Gister heb ik mijn iPod Touch in bad laten vallen, eerst ging het scherm flikkeren, toen viel hij uit. Tijd laten drogen en toen ging hij opeens vanzelf weer aan, de iPod gaf wel beeld maar het backlight deed het niet en het touchscreen reageerde ook niet. Net weer eens geprobeerd aan te zetten, hij doet niks. Ik durf hem nog niet in de oplader te steken.

Wat kan ik nog proberen? Denken jullie dat mijn iPod dit overleeft of is -ie echt kapot?

En als mijn iPod kapot is, valt er dan nog wat te regelen met de garantie?
    Eerlijk zijn en zeggen dat -ie in water gevallen is of zeggen dat hij in je zak zat tijdens een regenbui?
    Is Apple erg streng bij dit soort dingen, of is er kans dat ik een nieuwe krijg? Heeft iemand hier ervaring mee?

Alvast bedankt!

Bijdrager
    JWVD

In de iPhone zit een klein wit papierachtig dingetje in het headphone-jack, kweenie of die bij de iPod ook ergens zit, maar als dat roze is dan is ie dus behoorlijk at geweest en dan heb je nietzoveel garantie denk ik…

Bijdrager
    Koetjesreep

Knap hoor hem meteen aanzetten, dat maakt zeker geen kortsluiting!
    Ik denk dat hij naar de klote is. Heb je toevallig een verzekering bij Interpolis?
    Ja? lucky basterd, opgeven, dat is namelijk verzekerd onder de inboedel.
    Nee? Jammer:(

Bijdrager
    maclover111

Water schade valt buiten garantie.
    er zit overigens ook een water sensor in de iphone / ipod touch ( koptelefoon ingang)
    Apple gaat dit niet vergoeden.
    Gewoon een nieuwe kopen.

Verder laat de ipod eerst een paar dagen drogen voordat je adapter gebruikt.
    Water is natuurlijk nooit goed voor elektronica dus je ipod is ook niet meer zo betrouwbaar.
    De accu zou verder ook wel kapot zijn.
    ik denk dat je voordeliger uit bent al je een nieuwe koopt dan dat je deze gaat maken / Laat maken.

*edit*
    Ik hoop dat jij niet in bad hebt gezet wegens stroom gevaar.

Bijdrager
    stijn23

In de koptelefoonaansluiting zit een indicator die verkleurt als hij nat wordt. Dat wordt gecontroleerd als je om garantie vraagt. Je zal je garantie dus kunnen vergeten vrees ik.
    Ik zou hem gewoon nog wat goed laten drogen en daarna eens opladen. De batterij zal misschien volledig leeg zijn door de kortsluiting.
    In het beste geval is dat het enige probleem. De inwendige elektronica kan natuurlijk ook kapot zijn door kortsluitingen. Zeker goed laten drogen, zodat niet alles gaat oxideren.
    De ervaring leert mij dat water op lage spanningen zich nog gedraagt als isolator, dus misschien heb je toch wat geluk.

Bijdrager
    Micheeels

Het papiertje is lastig te zien, maar volgens mij is het roze.

Ik heb hem vanmorgen pas proberen aan te zetten.

Ik probeer zo even na te kijken waar we verzekering hebben, maar ik heb het mijn ouders nog niet verteld. Die vermoorden me als ik vertel dat -ie in bad is gevallen!

Denken jullie dat er nog een kans is dat -ie het overleeft?

PS: Sorry, ik heb dit in het verkeerde forum geplaatst zie ik net! Excuses!

Bijdrager
    maclover111

Overleven kan,
    Maar zoals ik zei is hij nooit meer zo betrouwbaar.
    de elektronica kan zomaar kapot gaan.
    ik denk dat je zoiezo een nieuwe accu moet hebben.

Bijdrager
    Micheeels
    ”maclover111″

*edit*
    Ik hoop dat jij niet in bad hebt gezet wegens stroom gevaar.

Ik zat in het bad toen de iPod erin viel.

Okee, ik laat ‘m nog een paar dagen drogen en dan probeer ik ‘m op te laden. Dan zie ik wel wat -ie doet en als -ie echt kapot is dan moet ik maar gaan nadenken over hoe ik dit aan m’n ouders ga vertellen. :|

Bijdrager
    stijn23

Snel ontladen is niet goed voor een accu. Ik zou echter toch eerst eens gewoon proberen de ipod op te laden. De batterij is nu niet per definitie kapot hoor.

Bijdrager
    Koetjesreep

Ik ben bang dat het niet meer goed komt. Echt behoorlijk k*t voor je, maar in het bad liggen overleeft zo’n apparaat meestal niet. Hij heeft hoogstwaarschijnlijk kortsluiting gehad. 1 ding weet ik, en met Interpolis ben je verzekerd hiervoor. Anders:(

Bijdrager
    maclover111
    ”stijn23″

Snel ontladen is niet goed voor een accu. Ik zou echter toch eerst eens gewoon proberen de ipod op te laden. De batterij is nu niet per definitie kapot hoor.

ik heb mijn telefoon wel eens laten vallen in een meertje.
    toen heb ik hem laten drogen maar mijn batterij ging nog maar een half uur mee.
    dus vandaar.

Bijdrager
    Micheeels

Bedankt voor al jullie reacties!

Ik wacht het nog even af en hoop heel erg dat hij het nog doet!
    En anders dan moet ik kijken of het geregeld kan worden met de verzekering ofzo.

Bijdrager
    flyinghigh

Verder zou ik je willen adviseren voortaan geen elektrische apparaten meer te gebruiken als je in bad gaat zitten. Je zou nl. zelf een schok kunnen krijgen van elektrische apparatuur die in het water valt. Water en elektriciteit gaan niet lekker samen.

En als je iPod echt kapot is…Als je een inboedel verzekering hebt, kun je daar proberen te declareren. Maar als het niet gedekt is, dan heb je pech gehad. Lik je wonden en koop een nieuwe. Een wijze les voor de volgende keer: Niet met een iPod in bad stappen!

Bijdrager
    Jeffry

Als apparatuur in het water valt, moet je eigenlijk nooit direct het weer aanzetten. Eerst de tijd geven om te drogen en heel soms heb je geluk. Reparaties worden sowieso niet uigevoerd op vochtschade. Er is namelijk geen garantie te geven op de reparatie. Omogelijk om precies uit te zoeken wat wel en niet nat is geweest, dus moet je eigenlijk alles vervangen.

Bijdrager
    KarelWillem
    ”flyinghigh”

Verder zou ik je willen adviseren voortaan geen elektrische apparaten meer te gebruiken als je in bad gaat zitten. Je zou nl. zelf een schok kunnen krijgen van elektrische apparatuur die in het water valt…!

Hoeveel schok denk je dat je zou kunnen krijgen van een 1200 mAh batterijtje in een iPod?

Bijdrager
    Godsmack

Ik zou die iPod effe weekje laten liggen zodat al het water verdampt is…
    Ik heb mijn telefoon 2x in bad laten vallen.. ding deed niets meer, maar tot mijn verbazing na een week ofzo was ie weer helemaal perfect..

Acht de kans klein dat je iPod nog werkt, maar je weer maar nooit..

Bijdrager
    Delars

Mijn telefoon is wel eens in de douche gevallen. Ik heb em laten drogen en toen deed die het weer prima. Bij een vriendin van mij is haar telefoon in het toilet gevallen. Na 4 dagen drogen deed ook die het weer. Dus misschien overleeft die het wel. Ik hoop het voor je.

Bijdrager
    baziel

Ben met mijn vroegere Nokia telefoon ook eens onbewust in het zwembad gesprongen. twee weekjes al het water laten verdampen en hij werkte naar mijn verbazing terug helemaal.. Misschien bij de touch ook?

Bijdrager
    Josh_b

Mijn moeder had een keer dr mobiel in de wasmachine laten zitten. We hebben ook laten drogen, maar het scherm was niet goed meer en hij viel van tijd tot tijd uit. Dus helaas, en als je de ipod aan had staan toen hij erin viel vrees ik dat ie kortsluiting heeft gemaakt. Maarja wie weet bij veel geluk.
    En over dat je een schok krijgt is natuurlijk onzin bij zo’n kleine ipod batterij, het wordt pas echt gevaarlijk als je iets van 230V erin laat vallen. Een föhn ofzo.

Bijdrager
    Bor

Was ooit in de podcast dat iemand z’n shuffle had meegewassen, die bleek waterdicht:P

Bijdrager
    Delars

Een OMT podcast? Weet je misschien welke?

Bijdrager
    stijn23

het wordt pas echt gevaarlijk als je iets van 230V erin laat vallen. Een föhn ofzo.

Dat zou ik nu ook niet durven zeggen. Een bedrade telefoon werkt op 30V, en in water durft dat ook al gevaarlijk worden.
    Toestellen op batterijen geven natuurlijk geen schokgevaar. Ze durven dan weer wel oververhit raken bij kortsluitingen.

Bijdrager
    Josh_b

Ja laat ik het anders formuleren, bij 230V lig je gewoon dood in je bad

Bijdrager
    arne89

230V of 10000V maakt op zich niets uit voor de “gevaarte”, het is puur de stroom die dodelijk is,
    als je 1 V hebt met heel wat ampères achter, dan is dat uiterst gevaarlijk. Maar in het geval van een iPod touch denk ik niet dat er een groot gevaar is;)

Bijdrager
    sven-

Mijn vorige iPod Touch had ik in mijn zwembroek laten zitten toen ik ging zwemmen in zee, afgelopen vakantie in Griekenland. Ik heb ‘m een week laten drogen, maar hij was gewoon defect. Gelukkig dankzij reisverzekering aankoopbedrag vergoed gekregen:)
    Ik heb ook een keer gelezen dat bij de iPods van tegenwoordig men kan zien of er water in het apparaat is gekomen (te zien bij de koptelefoonaansluiting). Dus verwacht niet teveel van je garantie.

”arne89″

230V of 10000V maakt op zich niets uit voor de “gevaarte”, het is puur de stroom die dodelijk is,
    als je 1 V hebt met heel wat ampères achter, dan is dat uiterst gevaarlijk.

Slechts deels juist. Het voltage maakt juist wel uit, want het uiteindelijk om de energie. 1V betekent 1 J per ampère per seconde. Hoe hoger het voltage, hoe meer energie per eenheid stroomsterkte.

Bijdrager
    Yvesm007
    ”sven-“

Mijn vorige iPod Touch had ik in mijn zwembroek laten zitten toen ik ging zwemmen in zee, afgelopen vakantie in Griekenland. Ik heb ‘m een week laten drogen, maar hij was gewoon defect. Gelukkig dankzij reisverzekering aankoopbedrag vergoed gekregen:)
    Ik heb ook een keer gelezen dat bij de iPods van tegenwoordig men kan zien of er water in het apparaat is gekomen (te zien bij de koptelefoonaansluiting). Dus verwacht niet teveel van je garantie.

”arne89”

als je 1 V hebt met heel wat ampères achter, dan is dat uiterst gevaarlijk.

Slechts deels juist. Het voltage maakt juist wel uit, want het uiteindelijk om de energie. 1V betekent 1 J per ampère per seconde. Hoe hoger het voltage, hoe meer energie per eenheid stroomsterkte.

Sven heeft volledig gelijk…
    (Ben dit juist aan het studeren… :P )

Bijdrager
    stijn23

Inderdaad. 230V hoeft niet per se dodelijk te zijn als de stroom klein genoeg is. 1V daarentegen kan sowieso niet dodelijk zijn aangezien er dan nooit grote stromen door je lichaam kunnen vloeien door de grotere weerstand van je huid ed. Je kan zo met gemak twee klemmen vastnemen die 20A stroom kunnen voeren als er maar 1V over staat.
    Als je in bad zit, verkleint die weerstand, waardoor lagere spanningen wel gevaarlijker worden (30V).
    Het komt er eigenlijk gewoon op neer hoeveel warmte je lichaam dissipeert als je een schok krijgt. Bij een paar honderd watt zal je de verwarming al mogen uitzetten en de pot flammazine klaarzetten;)

Inactief
    Anoniem
    ”Bor”

Was ooit in de podcast dat iemand z’n shuffle had meegewassen, die bleek waterdicht:P

Dit klopt. In principe is de Shuffle redelijk waterdicht (zonder garanties natuurlijk) mits je een koptelefoon hebt ingeplugd.

Voor je iPod Touch kan je ook nog even hier kijken:
    http://www.ifixit.com/Guide/Discuss/thread/169

Bijdrager
    Rub3n

je moet ook geen water in je bad gebruiken, slimmert!

Bijdrager
    Micheeels

wooooooooooow
    Hij doet het! :O

Tenminste, hij gaat aan en alles functioneert. Maar hij is nu aan het opladen dus ik weet nog niet hoe het met de accu zit..
    maar zoals het er nu naar uitziet heeft -ie het overleefd!:D

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 38)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.