30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 63)
  • Q:
    Bijdrager
    liann

Ipod – photo of video?

Als newbie op ipod gebied heb ik een paar vraagjes. Naast muziek wil ik graag de mogelijkheid hebben (veel) foto’s op te slaan, de nano lijkt me daarom geen echte optie. De ipod video is over het algemeen goedkoper dan de ipod photo, wat is de reden daarvan? Wat zijn exact de verschillen? Alvast bedankt.

Bijdrager
    Neowave
    ”liann”

Als newbie op ipod gebied heb ik een paar vraagjes. Naast muziek wil ik graag de mogelijkheid hebben (veel) foto’s op te slaan, de nano lijkt me daarom geen echte optie. De ipod video is over het algemeen goedkoper dan de ipod photo, wat is de reden daarvan? Wat zijn exact de verschillen? Alvast bedankt.

Heb je al ens rondgekeken op Apple.com/nl voordat je deze thread begonnen bent?

http://www.apple.com/nl/ipod/ipod.html
    http://www.apple.com/nl/ipodnano/

Alle informatie die je nodig hebt.;)

De iPod 4g (Photo) wordt niet meer gemaakt door Apple en is vervangen door de iPod 5g (Video). De Photo wordt over het algemeen niet meer verkocht al zijn er winkels die ‘m nog op voorraad hebben. Lijkt me sterk dat ie duurder is dan de nieuwe iPod 5g.

Als het waar is wat je zegt en de oude iPod 4g is duurder dan de nieuwe iPod 5g is de keuze snel gemaakt toch?

Bijdrager
    liann

Ik heb inderdaad niet goed gekeken, vergeleek de photo 60gb met de video 30gb. In ieder geval bedankt voor je antwoord, ik ga me nog eens goed inlezen op de site van apple :)

Moderator
    unSOUND

De iPod photo heeft het voordeel ( in mijn ogen ) dat hij zowel USB als FireWire heeft, de iPod video heeft alleen USB. Verder is hij goedkoper, en zijn er momenteel meer accessoires voor.

Bijdrager
    foobar

maar de video heeft een groter scherm –> kan je je foto’s beter bekijken…

Bijdrager
    Cars

En de iPod 5G is dunner dan de iPod 4G :wink:

Bijdrager
    junjur

en binnenkort komen de accesoires alleen nog maar uit voor de video, of ze hebben speciale functies voor de video (en nano) zoals de Hi-Fi…. plus je hebt nog die extra mogelijkheid van video afspelen.. .misschien ook niet verkeerd…

Bijdrager
    Neowave
    ”unSOUND”

De iPod photo heeft het voordeel ( in mijn ogen ) dat hij zowel USB als FireWire heeft, de iPod video heeft alleen USB. Verder is hij goedkoper, en zijn er momenteel meer accessoires voor.

Je gaat toch ├╝berhaupt geen oude iPod meer kopen als er een nieuwe versie uit is? Tweedehands oke, maar in de winkel. Helemaal omdat Apple nogal makkelijk is met het laten vallen van support qua software updates en nieuwe functies.

Zo’n 60 GB iPod 4g is gigantisch vergeleken met een 30 of zelfs 60 GB iPod 5g.

Moderator
    unSOUND
    ”neoWave”

En je gaat toch geen oude iPod meer kopen als er een nieuwe versie uit is?

Waarom niet ?

In mijn geval bijvoorbeeld had de iPod photo voordelen, en heb ik bewust geen iPod video gekocht. Zo kan ik mijn Mac opstarten vanaf mijn iPod, iets wat niet meer kan met de iPod video omdat die geen FireWire heeft. Tevens had ik al een aantal accessoires die niet op de video konden.

Nieuwer is niet voor iedereen automatisch ook beter.

Bijdrager
    Neowave
    ”unSOUND”
    ”neoWave”

En je gaat toch geen oude iPod meer kopen als er een nieuwe versie uit is?

Waarom niet ?

In mijn geval bijvoorbeeld had de iPod photo voordelen, en heb ik bewust geen iPod video gekocht. Zo kan ik mijn Mac opstarten vanaf mijn iPod, iets wat niet meer kan met de iPod video omdat die geen FireWire heeft. Tevens had ik al een aantal accessoires die niet op de video konden.

Nieuwer is niet voor iedereen automatisch ook beter.

Opstarten van je iPod is een slecht idee omdat de HD dan zeer intensief gebruikt wordt zonder dat ie z’n hitte kwijt kan. Dus tja… En accessoires komen meestal vanzelf wel.

Als ik het verhaal van de starter van deze thread zo lees kan ie beter een iPod 5g nemen dan een verouderde 4g. Scherm van de 5g is veel groter en scherper dus ideaal voor foto’s kijken.

Moderator
    unSOUND

Als je de iPod met de chromen kant naar boven legt kan het prima, hij kan zijn hitte dan via het staal afvoeren, ik werk geregeld op deze manier, en het gaat perfect.

Er staat alleen dat de topicstarter hem wil gebruiken om foto’s op te slaan, er staat niet dat ze ook bekeken moeten worden op het scherm van de iPod. Voor hetzelfde geld wil de topicstarter hem dus gewoon gebruiken als externe opslag voor zijn digitale camera, en daar is de iPod photo prima voor te gebruiken.

Bijdrager
    Neowave
    ”unSOUND”

Als je de iPod met de chromen kant naar boven legt kan het prima, hij kan zijn hitte dan via het staal afvoeren, ik werk geregeld op deze manier, en het gaat perfect.

Er staat alleen dat de topicstarter hem wil gebruiken om foto’s op te slaan, er staat niet dat ze ook bekeken moeten worden op het scherm van de iPod. Voor hetzelfde geld wil de topicstarter hem dus gewoon gebruiken als externe opslag voor zijn digitale camera, en daar is de iPod photo prima voor te gebruiken.

Als je zo’n ding voornamelijk gaat gebruiken voor het opslaan van foto’s is het ├╝berhaupt lekkerder om een groot en helder scherm te hebben al is het alleen maar ter controle. Die iPod 5g is er niet groter of dikker van geworden t.o.v. de 4g.

Ik snap totaal niet waarom je iemand een verouderde iPod zou aanraden wanneer deze niet aangeeft dat firewire-support een must is en aangezien de topic starter een “newbie” is op het gebied van iPods lijkt het me ook niet aannemelijk dat deze veel accessoires zal hebben die niet compatible zijn met de nieuwe generatie.

Conclusie:
    Is Firewire support geen must en heb je geen accessoires die niet compatible zijn met de nieuwe generatie iPods? Koop dat een iPod 5g (Video).

Moderator
    unSOUND

Als zijn/haar doel voornamelijk opslag is, maakt de grootte van het scherm niet veel uit. Daar komt bij dat de FireWire aansluiting van de oudere iPod veel sneller is dan de USB aansluiting van de nieuwe iPod, dus zeker bij gebruik voor data-opslag is FireWire de betere keus. ( en al helemaal als je een Mac met USB 1 hebt ) En de iPod photo is goedkoper.

Oftewel: sneller en goedkoper…. daarom adviseer ik de iPod photo.

Bijdrager
    dingesontwerpt

Las ik niet vorige week een topic dat de video-pods door apple op de 60days risico lijst gezet zijn….oftewel: de kans dat er een echte video-pod uitkomt is groot… Ik zou daar ff op wachten…. 8)

Bijdrager
    Neowave
    ”unSOUND”

Als haar doel voornamelijk opslag is, maakt de grootte van het scherm niet veel uit. Daar komt bij dat de FireWire aansluiting van de oudere iPod veel sneller is dan de USB aansluiting van de nieuwe iPod, dus zeker bij gebruik voor data-opslag is FireWire de betere keus. ( en al helemaal als je een Mac met USB 1 hebt ) En de iPod photo is goedkoper.

Oftewel: sneller en goedkoper…. daarom adviseer ik de iPod photo.

Firewire 400 = 400 mb/s, USB 2.0 = 480 mb/s. Hoezo is USB 2.0 trager?

Hoe je het ook went of keert, je zult gebruik maken van de interface van zo’n iPod en is een groter scherm met hogere resolutie toch echt lekkerder.

Moderator
    unSOUND

Verschil tussen theorie en praktijk….

FireWire heeft zijn eigencontroller, USB niet. USB moet dus de processor inschakelen om te werken, wat vertraging oplevert. In de praktijk is FireWire meestal de helft sneller, bij veel kleine bestanden zelfs 2 maal zo snel.

Bijdrager
    Neowave
    ”unSOUND”

Verschil tussen theorie en praktijk….

FireWire heeft zijn eigencontroller, USB niet. USB moet dus de processor inschakelen om te werken, wat vertraging oplevert. In de praktijk is FireWire meestal de helft sneller, bij veel kleine bestanden zelfs 2 maal zo snel.

Ah oke cool. Ik wist dat er een verschil zat maar wist niet precies waar.

Blijft eigenlijk raar dat ze Firewire support uit die iPods hebben gehaald.:|

Bijdrager
    Wallinator

iPod 5G

– groter scherm
    – nieuwste firmware (ondersteuning voor nieuwste producten)
    – dunner
    – betere batterij

Bovendien denk ik dat de snelheidswinst die je krijgt als je FireWire gebruikt niet zoveel uitmaakt voor liann. Je zet die foto’s maar 1x over, dus zo belangrijk zal snelheid niet zijn. USB is snel genoeg. Het voordeel van FireWire (qua snelheid) is niet zo groot om dan gelijk een verouderd apparaat te nemen.

Moderator
    unSOUND

Het is niet alleen die snelheid dus he… Als het puur om opslag en muziek gaat, is de photo goed genoeg, en goedkoper…

Dunner vind ik geen reden… ik heb nog geen enkele broek- of jaszak gezien waar de photo niet in kon, en de video wel… dat is dus een onzin-reden.

nieuwste firmware, zou kunnen, als jij per se de FM-remote wil gebruiken.

Groter scherm klinkt leuk, maar is dat dat extra geld waard ? Niet als je de iPod gaat gebruiken voor data-opslag en muziek luisteren, ik denk dat dit pas mee weegt als liann wat meer info geeft over wat ze er mee wilt gaan doen.

Bijdrager
    Neowave
    ”unSOUND”

Dunner vind ik geen reden… ik heb nog geen enkele broek- of jaszak gezien waar de photo niet in kon, en de video wel… dat is dus een onzin-reden.

Ik heb beide modellen gehad, de iPod 5g is gewoon een stuk lichter en dunner wat prettiger is als ‘m vaak bij je hebt. Mijn iPod 4g 40 GB was echt een bonk in m’n zak.

Dunner + Lichter is gewoon positiever dan Dikker + Zwaarder. Vrij onzinnig om daar over te gaan debatteren.

”unSOUND”

nieuwste firmware, zou kunnen, als jij per se de FM-remote wil gebruiken.

Grote kans dat er meer updates aankomen in de nabije toekomst. En zeer grote kans dat de iPod 4g niet meer ondersteund wordt. Het is in 2004/2005 ook al paar keer gebeurd tussen de iPod 3g en 4g. De toen trok de 3g toch echt aan het kortste eind. Zal nu niet veel anders gaan tussen de iPod 4g en 5g.

”unSOUND”

Groter scherm klinkt leuk, maar is dat dat extra geld waard ? Niet als je de iPod gaat gebruiken voor data-opslag en muziek luisteren, ik denk dat dit pas mee weegt als liann wat meer info geeft over wat ze er mee wilt gaan doen.

Die paar tientjes die je bespaard? De iPod 4g wordt echt niet voor bodemprijzen verkocht in die Mac Housen etc. In combinatie met alle andere voordelen en nieuwe functies die een iPod 5g over een 4g heeft is dat het zeker waard ja.

Moderator
    unSOUND
    ”neoWave”

Dunner + Lichter is gewoon positiever dan Dikker + Zwaarder. Vrij onzinnig om daar over te gaan debatteren.

Wat een flauwekul. kiezen tussen dik/dun, licht/zwaar is een persoonlijke keuze. En de meeste mensen dragen hem in hun jaszak of weet ik wat, en daar merk je het echt niet, tenzij je een jasje van parachutestof hebt…

”unSOUND”

Grote kans dat er meer updates aankomen in de nabije toekomst. En zeer grote kans dat de iPod 4g niet meer ondersteund wordt.

Maar dan ga je er dus weer van uit dat hij/zij al die accesoires ook wil gaan kopen… voorlopig hebben we maar 1 ding gezien op het eisen-lijstje, en dat was opslag-mogelijkheid. Ga dan dus niet te ver op de zaken vooruit.

”unSOUND”

Die paar tientjes die je bespaard?

Er zit een verschil van 90 euro tussen de photo 60 en de video 60… ik vind het een aardig verschil, zeker omdat je bij de photo ook nog een lader en 2 kabels krijgt…

Bijdrager
    Tinnieman

Welke ipod je ook koopt, denk goed na over wat je wilt en neem de adviesen van de experts hier ter harte.

Vergeet alleen niet dan unsound altijd wat conservatief is wat betreft nieuwe hardware, dat blijkt ook wel uit de talloze topic waar hij de voorkeur uitspreekt over de G5 ten opzichtre van de nieuwe intel-macs.

Toen de ipod photo uitkwam heb ik het oude model gehaald aangezien er meer accesoires bijzaten en het een paar tientjes goedkoper was. je kunt best een ouder model kopen maar denk goed na over wat je wilt.

ik vind de video ipod minder mooi dan de oude photo maar wie ben ik….

Bijdrager
    Neowave
    ”unSOUND”

Wat een flauwekul. kiezen tussen dik/dun, licht/zwaar is een persoonlijke keuze. En de meeste mensen dragen hem in hun jaszak of weet ik wat, en daar merk je het echt niet, tenzij je een jasje van parachutestof hebt…

Ik vind het gewoon in een woord onzin dat je dit aanvecht. Uiteindelijk is alles een persoonlijke keuze. Als je een iPod 5g hebt met exact dezelfde opslag capaciteit als een iPod 4g terwijl ie ook nog eens veel dunner en lichter is, is dat alleen maar meegenomen. Het verschil in gewicht en dikte tussen een iPod 5g 60 GB en iPod 4g 60 GB zal je zeker merken.

Dit stond destijds op jullie voorpagina:

Opmerkelijk verschil tussen de 4e en de 5e generatie is de dikte. De 30Gb versie is ruim 30% dunner dan het voormalige 20Gb model. Zelfs de 60Gb iPod is dunner dan de vroegere 20Gb iPod.

http://www.macosx.nl/?p=showarticle&art_id=2102

”unSOUND”

Maar dan ga je er dus weer van uit dat hij/zij al die accesoires ook wil gaan kopen… voorlopig hebben we maar 1 ding gezien op het eisen-lijstje, en dat was opslag-mogelijkheid. Ga dan dus niet te ver op de zaken vooruit.

In het verleden zijn updates er niet alleen geweest voor nieuwe accessoires dus weet niet waar je dat vandaan haalt. Met oog op de toekomst zit je veiliger met een iPod 5g omdat het zeker is dat die nog wel even ondersteund zal worden. Met de 4g is dat sterk de vraag.

Als we ons aan het lijstje gaan houden zijn jouw argumenten van Firewire-support en Mac OS X opstart mogelijkheden te verwaarlozen. We weten immers niet of de topicstarter wel of geen USB 2.0 support heeft. Misschien moet ie wel gebruikt worden in combo met een PC zonder Firewire poorten.

Bijdrager
    itachi

60 GB Photo kost in de V&D maar 360 euro
    de Video is stukken duurder.
    als je meer dan 30GB nodig hebt (dus niet alleen fotos, maar misschien ook nog andere dingen als opslag) kan je beter de photo in dit geval halen.

Ikzelf wil graag video’s kijken vandaar dat mijn keuze alleen zou vallen op de Video

Moderator
    unSOUND
    ”neoWave”

In vind het gewoon in een woord onzin dat je dit aanvecht.

Tja, ik vind het pure onzin om de vorm als een argument te gebruiken… Je geeft zelf al aan dat het iets persoonlijks is, dus wie zegt dat liann wel dezelfde smaak heeft als jij ?

”neoWave”

We weten immers niet of de topicstarter wel of geen USB 2.0 support heeft. Misschien moet ie wel gebruikt worden in combo met een PC zonder Firewire poorten.

De iPod photo kan ook met USB en FireWire overweg, dus dat maakt niet uit in dit geval.

”Tinnieman”

Vergeet alleen niet dan unsound altijd wat conservatief is wat betreft nieuwe hardware

Concervatief is wellicht wat overdreven… Maar ik vind wel dat men zich gek staart op het nieuwste van het nieuwste. Voor heel veel taken is ook een (goedkopere) voorganger ook een prima keuze… lang niet iedereen heeft het nieuwste nodig. En als de topicstarter de iPod puur wilt om muziek te luisteren en bestanden op de slaan, dan is de video wellicht overkill. En dat is het enige waar ik men probeer op te attenderen.

Bijdrager
    Neowave
    ”unSOUND”

Tja, ik vind het pure onzin om de vorm als een argument te gebruiken… Je geeft zelf al aan dat het iets persoonlijks is, dus wie zegt dat liann wel dezelfde smaak heeft als jij ?

Dat geldt dan net zo goed voor jouw standpunt. En tja vind het opzicht wel grappig dat deze site zelfs aangeeft dat het verschil tussen beide modellen opmerkelijk is.

”unSOUND”

De iPod photo kan ook met USB en FireWire overweg, dus dat maakt niet uit in dit geval.

Geen extra argument om een iPod 4g te nemen.:wink:

Persoonlijk ben ik het 100% met je eens dat het zonde is dat de iPod 5g geen Firewire support meer heeft.

Bijdrager
    PietjePuk

Tijd dat Liann alles op een rijtje zet en een beslissing neemt dus:)

Moderator
    unSOUND
    ”neoWave”

En tja vind het opzicht wel grappig dat deze site zelfs aangeeft dat het verschil tussen beide modellen opmerkelijk is.

Maar dat is enkel de mening van de auteur van dat artikel… Dat ik lid ben van dit forum betekend niet dat ik het met alle artikelen eens hoef te zijn.

”neoWave”

Geen extra argument om een iPod 4g te nemen.:wink:

Wel als de machine in kwestie alleen FireWire en USB 1 heeft, wat bij veel PC’s en Macs het geval is.

Bijdrager
    Neowave
    ”unSOUND”

Wel als de machine in kwestie alleen FireWire en USB 1 heeft, wat bij veel PC’s en Macs het geval is.

Meeste PC’s hebben al veel langer USB 2.0 support dan Macs met standaard configuratie. Veel PCs (vooral budget) worden ook niet geleverd met Firewire. Niet helemaal gelijk dus.

Moderator
    unSOUND

Die accu valt ook wel mee, 20 uur speeltijd tegenover 18 uur van de photo…
    maar goed, het kan een voordeel zijn…

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 63)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.