13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Q:
    Bijdrager
    Filip

iPod mini, het dock, en een audio kabeltje

Dit is een typische rant, negeer mij indien nodig. Op de apple site was ik op zoek naar een e-mail adres om mijn klachten te dumpen, maar dat vond ik niet. Daarna dacht ik dat het misschien verstandig zou zijn om hier even te checken of mijn verontwaardiging terecht is.

Via de site heb ik een ipod mini gekocht, met een dock erbij. Vervolgens ben ik naar een nieuw geopende mac-winkel gegaan, om een kabeltje te kopen tussen het dock en mijn stereo-installatie. Mijn precieze bewoordingen zullen wel iets geweest zijn als “ik wil graag de ipod afspelen over de stereo”. Toen heb ik een kabel meegekregen die in de brede poort op de ipod moet (de poort waar doorgaans de dock connector in zit).

Wat blijkt? Apple heeft, om de line-out uitgang te maken die ook op de dock zit, de line-out functie van de dock onklaar gemaakt. Met andere woorden: je hebt een ander kabeltje nodig om je dock aan een stereo aan te sluiten dan om je ipod aan een stereo aan te sluiten!

Als klant had ik dit niet kunnen weten. Het stond niet in de gebruiksaanwijzing van de ipod, niet in die van de dock, en ook niet op het doosje van de kabel. Op het doosje stond zelfs: “Verbind de iPod met behulp van de dock connector”. Maar wat ze bedoelen is “…de connector onder op de ipod die eventueel gebruikt kan worden voor het dock, maar zeker niet het dock zelf!” Omdat ik het doosje van de kabel open heb moeten knippen om dit uberhaupt te ontdekken nemen ze het produkt niet meer terug.

Nu begrijp ik dat dit soort dingen kunnen gebeuren, en ik vind het ook niet erg dat er fouten worden gemaakt. Maar de manier waarop een winkel met fouten omgaat bepaalt de kwaliteit. En de apple store was bijzonder star. Of ben ik onredelijk omdat jullie vinden dat /ik/ de fout heb gemaakt?

Filip (die stoom kwijt is nu)

Bijdrager
    Kyokushinkai

Ik denk dat jij de fout hebt gemaakt door in die doos om te knippen. Als je dat niet had gedaan hadden ze het waarschijnlijk wel terug genomen. Je was zeker te ongeduldig om het op de gewone manier te openen? weer een wijze levensles. :)

Bijdrager
    Filip

Ik weet niet of je dat soort doosjes kent, maar ze zijn compleet geseald en geshrinkt. Er zat in het plastic doorschijnend doosje zelfs nog een plastic wrap om het snoertje. Zelfs de keukenschaar had er moeite mee (maar daarover stuur ik wel weer weer klacht naar Ikea).

Vreemder nog: de verkoper was het eigenlijk wel eens dat ik het snoertje er op geen andere wijze uit kon krijgen.

Bijdrager
    rburgt

Is er geen wet dat je aankopen via het internet binnen een x aantal dagen terug kunt brengen? Ik ben het helemaal vergeten, wellicht weet iemand op het forum er meer vanaf.

IIg, je zou nog altijd kunnen proberen om een brief te schrijven

Locale contact:
    Apple Nederland
    Kosterijland 42
    3981 AJ Bunnik

Bijdrager
    Kyokushinkai
    ”Filip*”

Ik weet niet of je dat soort doosjes kent, maar ze zijn compleet geseald en geshrinkt. Er zat in het plastic doorschijnend doosje zelfs nog een plastic wrap om het snoertje. Zelfs de keukenschaar had er moeite mee (maar daarover stuur ik wel weer weer klacht naar Ikea).

Vreemder nog: de verkoper was het eigenlijk wel eens dat ik het snoertje er op geen andere wijze uit kon krijgen.

Ok, dat veranderd de zaak. Kon je van tevoren wel zien wat voor aansluiting er aan het kabeltje zat?

Bijdrager
    Filip

Jazeker, maar dat dat niet zou werken was een verassing. Ik had niet verwacht dat de dock er voor zou zorgen dat de brede connector geen audio-info meer zou door geven. Misschien vinden anderen dat je dat als klant wel verwachten kan…

Bijdrager
    iMac-Boy

Op deze manier heb ik mijn iPod mini aangesloten op mijn stereo installatie. Ik ben naar de lokale dozenschuiver (radio,tv’s, magnetron enz.) gegaan en heb daar een kabeltje gekocht met een minijack (koptelefoon) aansluiting naar een dubbele tulp stekker. Deze stop ik in de koptelefoonaansluiting van mijn iPod en de tulp stekkerstjes stop ik in de aux ingang van mijn stereo installatie en voila geluid. Je moet de stereo wel wat harder dan normaal zetten want de uitgang van de koptelefoon is beveiligd door apple, ze zijn bang dat je doof word en hun aanklaagd.
    Dit grapje koste mij € 3,95 kijk hier maar eens dan kun je zien wat ik bedoel.
    Het dock heb je dus helemaal niet nodig.

Bijdrager
    macpro

Als jij bij de leverancier duidelijk hebt gevraagd voor een kabel om de iPod MET Dock aan te kunnen sluiten op de stereo, dan heeft de leverancier niet geleverd wat jij hebt gevraagd. Hij zal dan de kabel terug moeten nemen.
    Heb jij niet duidelijk gemaakt dat er een dock tussen zit, dan valt de leverancier weinig te verwijten.

Bijdrager
    vic

@Imac-boy: de volumebeveiliging kan er af hoor: zoek maar eens op “gopod” in het forum… (eigen risico). En met een dock gaat ie nog een stuk harder als je hem zo aansluit op de stereo vind ik…
    greetz

Bijdrager
    Filip

Ik had natuurlijk ook een kabeltje met een mini-jack kunnen kopen, maar de mac-winkel was net open, en ik wilde er wat kopen: welkom in de buurt, we zijn blij dat jullie er zijn enzo. Bovendien wilde ik graag een wit kabeltje. Tja, nu niet meer natuurlijk. Nu probeer ik van mijn witte kabel af te komen.

Ik hen dat dock ook niet gekocht voor de verbinding met de stereo. Het dock dient om de ipod netjes neer te zetten ipv hem neer te leggen. Een onderdeel van het audio-cencept bij ons thuis, begrijp je…

Bijdrager
    basiel

je hebt bij elke aankoop het recht binnen de 14dagen af te zien van u aankoop en die terug te brengen zelfs als je hem al gebruikt hebt, je winkelier moet die terugnemen. Gewoon even ter sprake brengen dat je je wetgeving kent en dan zijn ze direct een stuk vriendelijker.

Bijdrager
    Filip

Ondanks een beschadigde verpakking? Heb je daar referenties bij?

Bijdrager
    basiel

zal eens opzoeken, bedenk mij wel juist dat dat in belgie zo is mss niet in nederland valt onder wetgeving van de handelspraktijken

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.