13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Q:
    Bijdrager
    Reinier K2

iPod hapert…soms wel, soms niet, soms wel, soms niet…

Hallo daar,
    Sinds een half jaar heb ik een iPod 20 Gb. Zo’n oudere versie, nog nét zonder kleurenscherm. De iPod gebruik ik voornamelijk als geluidsbron tijdens live optredens met een band. Na ongeveer 25/30 minuten lijkt het of de iPod hikt, en speelt dan soms uit zichzelf door, of dient handmatig een zetje gegeven te worden. Niet altijd (thuis nooit namelijk), maar af en toe (live). Erg lastig.
    Opties:
    -Heeft dit te maken met het ‘inlezen’ of bufferen van de iPod?
    -Batterij-problemen ?(nauwelijks voor te stellen, iPod wordt weinig gebruikt)
    -Gebruik van AIFF/Wav files in plaats van mp3 files?
    De batterij wordt voor gebruik altijd helemaal opgeladen.
    Graag uw mening…

Groeten,
    Reinier

Bijdrager
    Festinger

1 opmerking:

– Batterij-problemen ?(nauwelijks voor te stellen, iPod wordt weinig gebruikt)

Het feit dat je een apparaat weinig gebruikt wil niet zeggen dat de staat van de batterij niet achteruit kan gaan. Er zijn zelfs typen batterijen waarbij het gebruik ervan juist bevorderlijk is voor de levensduur (op langere termijn). Of dit ook voor iPods geldt weet ik niet.
    Li-ion batterijen gaan in het algemeen ook in capaciteit achteruit door natuurlijke veroudering. Verder is het te warm worden van zo’n batterij erg slecht voor zijn levensduur. Daarmee wordt de veroudering sterk versneld. In de zon, in een auto is bijvoorbeeld geen goede combinatie.

Dus: Een batterij probleem zou ik me wel kunnen voorstellen.

Batterijen van MP3 spelers, Notebooks, camera’s, zijn een complex geheel van chemie en electronica. De intelligentie van die electronica heeft veel invloed op de levensduur van de batterij. Het opnieuw calibreren van de electronica is vaak zinvol, vooral als de batterij vaag gedrag vertoont. Dit calibreren gebeurt meestal als je de accu volledig leeg laat lopen en vervolgens weer in 1 keer oplaadt.

Bijdrager
    Victor88
    ”Reinier

Denk dat het ook aan je baterij ligt. Het is altijd beter om hem helemaal leeg te laten lopen en dan helemaal op te laden, en niet in 1x af en toe als je hem even nodig hebt en hij nog voor de helft vol is.

Bijdrager
    Esquare

Het lijkt me niet dat het aan de batterij ligt. Maar bufferproblemen zou een mogelijkheid zijn. Hoe groot zijn de bestanden die je afspeelt? Volgens mij ligt het optimum ergens bij 9 MB: alles wat langer is vergt veel van de iPod.

Bijdrager
    ATT

Zelf gebruik ik de iPod ook live tijdens optredens.
    We draaien hier onze beats over af en die zijn altijd AIFF formaat.
    Deze files lopen soms wel op 15 mb en ik heb nog nooit een probleem gehad.
    Volgens mij heb ik dezelfde generatie iPod als jij hebt.
    Je zou het een keer kunnen proberen door de batterij te resseten? (ik meen dat je hem dan helemaal op moet laden, vervolgens van de stroom af en aan 1 stuk leeg moet spelen en dit nog een keer zo moet herhalen. Maar zoek dit nog even op hier op het forum).

Succes ermee.

Ps wat voor een muziek maak je?

Bijdrager
    juud85
    ”Victor88″
    ”Reinier

Denk dat het ook aan je baterij ligt. Het is altijd beter om hem helemaal leeg te laten lopen en dan helemaal op te laden, en niet in 1x af en toe als je hem even nodig hebt en hij nog voor de helft vol is.

Dit is bij de Li-on batterijen niet het geval!
    Batterij tips voor een maximale levensduur: http://www.ipodreparatie.nl/ipod_batterij_tips.html
    Regelmatig gebruiken.
    Bij onregelmatig gebruik, minstens een keer per maand opladen.
    Niet in de zon bewaren. Liefst op kamertemperatuur.
    Opladen zodra er gelegenheid is.
    Nooit volledig ontladen*.
    Als de batterij leeg is, laad hem zo snel mogelijk weer op.
    Hold switch op Hold zetten. (Spaart stroom.)
    * Volledig ontladen: De iPod gaat vanzelf uit voordat de accu volledig ontladen is. Maar als u keer op keer probeert om de iPod aan te zetten ontlaad u deze steeds verder. Vergeet niet dat de iPod stroom gebruikt als hij “uit” is. Als de batterij dus leeg is, laad hem dan zo snel mogelijk weer op. U kunt de iPod batterij ook rustig opladen ook al heeft u hem maar even gebruikt. De batterijen van de iPod hebben geen “geheugen” effect.

Er is hier ook al meer over geschreven op dit forum…zelf dacht ik ook altijd dat het beter was om je accu volledig te ontladen maar dat geldt dus niet voor dit type accu!

Bijdrager
    Reinier K2

…goede input!:D Waarvoor oprecht dank.
    Ik zal eens gaan uittesten welke totnutoe genoemde opties tot opheldering van dit onaangepaste gedrag van de iPod kunnen leiden.
    De audiofiles die ik gebruik zijn wel ferm, rond de 50-60 Mb… Misschien is dat ‘t.
    Ook een ander batterij/power verbruik zal ik eens proberen.

@ATT
    : kijk eens op http://www.angelsandagony.com

Ik houd jullie op de hoogte!:wink:

Bijdrager
    itachi

gothic muziek dus…….. :sealed:

Bijdrager
    Reinier K2

@ Itachi: …ik noem ’t zelf niet Gothic hoor, vind ik te beperkend. Ik denk dat we te elektronisch zijn voor echt Gothic muziek. Maar we hebben wel fans uit die scene. En ja, we dragen op ’t podium wel veel zwarte kleding en soms ook zwarte randjes rond de oogjes…:evil:
    Misschien maken we wel…Elektrothic?…:wink:

Bijdrager
    Victor88

@juud85: Goed om te lezen hoe je met je baterij moet omgaan ik hoorde namelijk eerst altijd anders.

Bijdrager
    Jello

Ik ondervind soms ook een probleem, meer bepaald als ik enkele malen op volgend nr. duw (enkele malen) en dan bv. het 5de liedje laat spelen… dan speelt hij de eerste sec, stopt ie 1 sec, en speelt ie dan weer verder… maar dat zal wel de buffer zijn, hoop ik:roll:

Bijdrager
    Skilip

@Jello:Hee, dat probleem heb ik ook steeds. Ik heb een iPod Photo 20GB. Heb je het probleem al verholpen??

Bijdrager
    Jello
    ”Skilip”

@Jello:Hee, dat probleem heb ik ook steeds. Ik heb een iPod Photo 20GB. Heb je het probleem al verholpen??

Nog geen oplossing gevonden nee maarja is er wel een oplossing mogelijk… hij buffert bv. 5 liedjes, en dan wil jij opeens snel het 6de afspelen, dat moet opnieuw bufferen … denk ik toch achja

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.