15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Q:
    Inactief
    Anoniem

iPod aluminium, waarom?

Ik zat zojuist met een vraag, waarom heeft Apple ervoor gekozen om een iPod in aluminium te maken?

Is dit gewoon omdat het mooi oogt? sterk en toch licht is?

Bijdrager
    KarelWillem
    ”W0utR”

I…Is dit gewoon omdat het mooi oogt? sterk en toch licht is?

Ehm… ja?

Wat had je dan gewild? Plastic? Titanium? Bakeliet?

Bijdrager
    lbarends

bakeliet en dan laten vallen.

Bijdrager
    Patrock

Omdat het zo’n moeilijk woord is om uit te spreken, staat dus heel stoer als je zegt dat je iPod van aluminium is.

Al staat het een stuk minder stoer wanneer je zegt dat ie van alumnu.. alimuni..alminui…alminium.. een soort metaal is gemaakt.

Inactief
    Anoniem

Ik vroeg het eigenlijk omdat ik bezig ben met iets van school.

Ik moet kunnen uitleggen waarom aluminium zo veel gebruikt word.
    Hierbij gebruik ik ook het voorbeeld van de iPod.

Bijdrager
    St. Mobbs

Persoonlijk denk ik dat ze in dit geval voor de stevigheid hebben gedaan. Plastic is was slapper. En in metaal kan een deukje ontstaan als je hem laat vallen, terwijl plastic dan kapot (kan) gaan.
    Daarnaast is het gevoel. Aluminium geeft een kwaliteitsgevoel. Zoiets als het handvat van een Aston Martin. Is gemaakt van aluminium. Weegt wel zwaarder en is duurder dan plastic, maar geeft een betere indruk.

En als je voor metaal gaat, heb je de keuze uit twee soorten: staal en aluminium. (Kijkend naar relatieve kosten en beschikbaarheid). Aluminium is drie keer zo licht als staal.
    Alleen iets slapper. Dus heb je weer iets meer nodig dan staal om het weer net zo stevig te maken. Maar uiteindelijk is het resultaat lichter. Nu moet ik bij het laatste wel opmerken dat dit laatste (compensatie voor sterkeverlies) wordt gedaan door de automobielindustrie. Want die hebben een bepaalde sterkte nodig.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

Bijdrager
    Renzsz

Een mooie bijkomstigheid is waarschijnlijk ook dat het heel makkelijk ge-recycled kan worden!

Bijdrager
    Simon90

Kunststof is toch ook eenvoudig te recyclen?

Bijdrager
    Calpa
    ”Simon90″

Maar minder hip :roll:

Bijdrager
    Cloudsurfer

Het is denk ik gewoon een esthetische keuze. Mijn iPhone is van plastic en glas, maar doet kwa bouwkwaliteit en fraaiheid zeker niet onder voor een iPod nano.

Ik vind het aluminium overigens wel heel erg mooi staan op de computers. Vraag me af of die nieuwe unibodies ook net zo makkelijk deuken als de metalen computers voorheen…

Bijdrager
    nicksuy1

Aluminium is een enorm dankbaar metaal voor de meeste bewerking (draaien, frezen, plooien,…) en is daarnaast ook nog eens sterk en opvallend licht. Deze makkelijke bewerking zorgt voor lagere productiekosten (volg een richting waarbij dergelijke onderwerpen aan bod komen vandaar de kennis hierover)
    Aluminium is enkel moeilijk te lassen, maar dat zorgt bij elektronica toch voor gen enkel probleem.
    Verder is aluminium ook relatief goedkoop en nog eens zo goed als roestvrij ook (aluminium creëert een roestlaag van enkele micrometers die zelfs nog sterker is dan de aluminium zelf en ook nog eens aan het zuiver aluminium gebonden blijft).

Op zich voldoende redenen om aluminium te gebruiken dunkt me.

Bijdrager
    sven-
    ”Simon90″

Uhm…nee. Glas en aluminium zijn “highly desirable materials” om te recyclen. Plastics niet.

Bijdrager
    trabant

Alu en glas kan 100% worden hergebruikt en behoudt zijn kwaliteit.

Plastic wordt altijd een mindere kwaliteit en op gegeven moment heb je wel genoeg reflectorpaaltjes langs de weg staan.

Sla de keynote maar erop na, waarin de alu imacs cq. de eerste iPhone werd voorgesteld.

Bijdrager
    KarelWillem

Het is dan wel weer jammer dat de productie van aluminium een uiterst smerig en energievretend proces is.

Recyclen van alu is juist weer relatief eenvoudig en goedkoop.

Bijdrager
    trabant

Maar het blijft water slurpen.

”KarelWillem”

Het is dan wel weer jammer dat de productie van aluminium een uiterst smerig en energievretend proces is.

Dat is de productie van zo’n veelgeprezen Toyota Prius ook. Die is drie keer zo miljeukbelastend als die van een normale auto. Moet je heeeel lang mee rijden om dat weer goed te maken. Zeker vier lange leasecontracten. Zie ik ook niet gebeuren. De doelgroep van die iPhone zal ook eerder een nieuw apparaat nemen dan dat het toestel stuk gaat.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.