21 berichten aan het bekijken - 1 tot 21 (van in totaal 21)
  • Q:
    Bijdrager
    OMT-fan

iPhotolibrary synchroniseren

Ik heb een intern (bedraad) netwerk met 3 computers, exra HD’s etc.
    Nu wil ik dat de iPhotolibrary die op 1 van de Macs staat, automatisch gesynchroniseerd wordt met een mac mini die een verdieping lager staat, zodat ik beneden op de HDTV (zit de mini aan vast) foto’s kan bekijken.
    De library bevat ca. 7000 foto’s en is 65Gb, dus als ik die nu via het netwerk benader duurt het minuten voordat ik iets zie.
    Hoe kan ik de iPhotolibray die op de iMac (boven) staat synchroniseren met de mini (beneden) zodat de foto’s direct zijn op te vragen zonder dat dit over het (trage) netwerk moet?

Bijdrager
    Lauwrence

Ik was hier in het verleden ook naar op zoek en kwam daarbij dit pakket tegen.

Bijdrager
    OMT-fan

mmmm Ik zie nog niet hoe dit prog het synchroniseren tussen de 2 Mac’s kan uitvoeren.

Bijdrager
    Lauwrence

Sorry, je hebt gelijk. Hoe ik deze software gebruikte was door mijn lokale lib te sync’en met mijn iMac boven alwaar eerdergenoemd pakketje een lib merge deed.

Een ‘on-the-fly’ sync is er bij mijn weten niet echt.

Bijdrager
    OMT-fan

Ben nu aan het kijken naar Dropbox

Bijdrager
    Pieterr

Een andere optie is gebruik maken van een programma als Chronosync.

Bijdrager
    Lauwrence

Chronosync gebruikte ik inderdaad ook voor het kopieerwerk, doet echter geen lib merge.

Bijdrager
    Pieterr

Ik zou ook niet aanraden om vanaf m??r dan ??n Mac je library te willen beheren. Ik begrijp dat het Hans vooral om het bekijken in de woonkamer te doen is.

Bijdrager
    OMT-fan

Dropbox is het ook niet (max. 2Gb gratis anders per maand betalen).
    Ik wil inderdaad alleen maar de foto’s (en filmpjes) beneden kunnen bekijken zonder minuten te moeten wachten

Bijdrager
    NiellS

Hang een externe schijf aan je Mac mini bij je tv. Benader dan deze externe schijf met je andere Mac via het netwerk. Je zet je iPhoto library op die externe schijf. Zo hoef je bij het bekijken van je foto’s op je tv niet lang te wachten.

Als je nu foto’s gaat toevoegen op die andere Mac, gaat het natuurlijk eventjes duren.

Bijdrager
    Pieterr

Waarom zet je je iPhoto Library niet op de Mac mini die aan je TV hangt? (Of desnoods op een externe schijf die direct aan de Mac mini hangt)?
    Vervolgens stel je op je iMac boven in dat je je iPhoto Library beheert die op je Mac mini staat (via iPhoto opstarten met de Alt/Option toets ingedrukt). Dan heb je één instantie van je iPhoto Library die altijd up-to-date is. De enige catch is dat je Mac mini moet aanstaan als je boven op de iMac je foto’s wilt beheren in iPhoto.

Bijdrager
    NiellS

Pieterr 2 minuten geleden #
    Waarom zet je je iPhoto Library niet op de Mac mini die aan je TV hangt? (Of desnoods op een externe schijf die direct aan de Mac mini hangt)?
    Vervolgens stel je op je iMac boven in dat je je iPhoto Library beheert die op je Mac mini staat (via iPhoto opstarten met de Alt/Option toets ingedrukt). Dan heb je één instantie van je iPhoto Library die altijd up-to-date is. De enige catch is dat je Mac mini moet aanstaan als je boven op de iMac je foto’s wilt beheren in iPhoto.

Wat ik zei dus…
    En je Mac mini laten aanstaan is zo heel erg niet, dat ding verbruikt toch bijna niets.

Bijdrager
    OMT-fan

Had ik ook al eens bedacht, Pieterr maar op de iMac (boven) sluit ik altijd mijn Nikon aan en bewerk ik de foto’s etc. Dus dan is het wachten op het trage netwerk in omgekeerde (mini naar iMac) ook van toepassing.
    Mac mini en iMac staan overigens altijd aan, vraagt inderdaad nauwelijks stroom, heb het eens uitgerekend, de mini kost ca. 7€ per jaar aan stroom extra.
    Ik overweeg nu een Gigabitrouter als netwerk-router te installeren. Dus een Gigabit-router aan de experiabox en alle computers, HD’s etc aan de gigabit. Dat zou de boel toch behoorlijk versnellen, of niet?

Bijdrager
    Pieterr

Als je hele netwerk gigabit is (100 MB/s theoretisch, praktisch uiteraard wat lager), en zowel je iMac als je Mac mini zijn via ethernet aangesloten (ipv WiFi) dan zou je niet een noemenswaardig verschil moeten vinden in toegangssnelheid tot je foto’s. Je harde schijf zit ook in de orde van 70MB/s.

Gebruik je nu nog een 100 Mbps router en kabels?

Bijdrager
    OMT-fan

Ik heb mijn computers allemaal met CAT5E (allemaal een eigen kabel) bedraad aan de experiabox (100Mbit) hangen.
    CAT5E zou gigabit aan kunnen (volgens zeggen) dus als ik de computers aan een gigabit-router hang (waarvan de WAN naar de experiabox gaat) zou de INTERNE snelheid 1000Mbit moeten kunnen worden, toch?
    Of bepaald de experiabox (de traagste) de snelheid van het hele netwerk, ook al gaat de data alleen van iMac naar mini?

Bijdrager
    Pieterr

Klopt volgens mij helemaal.

Ik vermoed dat de router ervoor zorgt dat het gedeelte achter de router op gigabit-snelheid functioneert, ook als de WAN-zijde aan een 100 Mbps modem/router (zoals de Experiabox) hangt. Maar ik heb nog geen link gevonden die dit vermoeden ondersteunt.

Bijdrager
    OMT-fan

Het netwerk neemt dus niet de (laagste) snelheid van de experiabox aan?
    Dan ga ik NU de Sitecom Wireless Gigabit Router 300N (WL-351) kopen!!!
    Ik meld me wel als alles werkt (en sneller is)!

Bijdrager
    Pieterr

En toen bleef het stil…:smile:

Hopelijk is het allemaal gelukt, Hans.

Bijdrager
    OMT-fan

Sitecom wordt morgen afgeleverd, ….. wordt vervolgd

Bijdrager
    OMT-fan

Inmiddels de Gigabit router aangesloten en….. inderdaad, de iPhoto library van 65Gb laadt snel!
    Eerst duurde het ca. 10 minuten voordat de foto’s beschikbaar kwamen van mijn iMac op de 1e verdieping naar mijn HDTV beneden, nu duurt het nog (maar) 50 seconden!!!

Bijdrager
    Pieterr

Gefeliciteerd met deze enorme verbetering!

21 berichten aan het bekijken - 1 tot 21 (van in totaal 21)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.