5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Q:
    Bijdrager
    Afroman

iPhoto zoekend op trefwoorden

Als ik in iPhoto zoek naar foto’s op trefwoorden krijg ik dit lijstje.

Heel mooi natuurlijk, maar ik zie dus geen trefwoorden die beginnen met een A, een B etc.
    Hoe kan ik dit oplossen zonder een extern beeldscherm te gebruiken?

Bijdrager
    Yaris
    Bijdrager
    Afroman

Zo te zien is het niet op te lossen zonder extra software?
    Wel jammer, ze hadden of de kolommen breder kunnen maken, of gewoon pijltjes kunnen doen. Dat je naar een andere lijst met trefwoorden kon skippen.

Bijdrager
    Dbakker

Daarvoor is geen oplossing anders dan hierboven al beschreven.
    Je hebt nogal wat trefwoorden aangemaakt blijkbaar.

Hoe ga ik hiermee om? (iphoto 16.500 foto’s)
    Ik maak gebruik van mappen, albums en gebeurtenissen.

Een map is een een map zoals je die ook aantreft in Finder.
    Je kunt die in iPhoto vinden onder: archief -> nieuwe map

Een album is een plek waar ik de foto’s plaats die iets gezamenlijk hebben.
    Je kunt in iPhoto een album vinden onder: + je links onderaan of via archief -> nieuw album
    Wat is het voordeel van een album in iPhoto?

Het voordeel van een album is dat daar in feite een snelkoppeling staat naar een foto in de map gebeurtenissen. Foto’s in een album nemen dus geen extra ruimte in op de harde schijf. Je kunt dus ook straffeloos foto’s uit een album verwijderen zonder dat deze feitelijk uit je map gebeurtenissen verdwijnt.
    Verder kun je in een album je foto’s handmatig sorteren en op een volgorde naar keuze plaatsen. Een bijkomend voordeel is dat je foto’s in meerdere albums kunt plaatsen zonder dat dit meer ruimte inneemt op je hd.

Ik maak bijvoorbeeld altijd een album aan voor een website die ik in iWeb wil publiceren. Daarvoor plaats ik alle foto’s van een fotosessie in een album en verwijder de slechte foto’s. De mooie zet ik netjes op volgorde. Wanneer dat allemaal klaar is kan ik dan in iWeb direct naar dit album toe (media -> iphoto -> album), deze selecteren en schuiven in mijn lege website. Klaar is kees. Keurig op volgorde zoals ik had voorbereid in iPhoto.

Verder wil ik de foto’s die ik op iWeb publiceer in een andere volgorde eigenlijk meestal ook laten afdrukken in een fotoboek. Daarvoor maak ik dan een nieuw album aan. Zet de foto’s op kleur of gebeurtenis bijelkaar. Voor het maken van een album selecteer ik vervolgens de foto’s uit het betreffende album en druk op fotoboek. Na selectie kies ik op automatisch vullen en dan is het boek eigenlijk al klaar. Immers de foto’s staan al op volgorde die ik wil.

Hoe ziet mijn mappenstructuur eruit?
    Ik heb in iPhoto de volgende mappen aangemaakt:
    – sterrenfoto’s (hierin staan 5 slimme automatische albums van selectie op 1 ster tot selectie op 5 sterren)
    – foto’s op de website (hierin per website een submap per jaar met daarin de albums die ik heb gepubliceerd)
    – projecten (hierin staat mijn fotoprojecten in submappen per jaar gerangschikt)
    – fotoboeken (hierin staan verschillende albums met de foto’s die ik in mijn fotoboeken heb afgedrukt)

Per saldo een enorme rij albums die voor mij heel geordend op jaar en project zijn opgeslagen in slechts vier mappen (met daaronder uiteraard de nodige submappen).

Als ik door mijn oogharen naar jouw namen van je trefwoorden kijk lijkt dat verdacht veel op een rubricering zoals de mijne maar dan heb je ze als trefwoord gelabeld. Daarmee introduceer je zelf het probleem wat je hierboven schetst. Een oneindig aantal trefwoorden en daarmee eigenlijk weinig overzicht.

Trefwoorden gebruik ik slechts sporadisch. Als trefwoord heb ik alleen de namen van directe familieleden. Dat zijn er circa 20. Daarmee kan ik bijvoorbeeld snel een foto van m’n vader, moeder of kind vinden. Sterren ken ik toe aan foto’s die ik echt mooi vind. 1 ster voor foto’s die ik publiceer op internet, 2 sterren voor foto’s die ik laat afdrukken, 3 sterren voor foto’s die ik op de fotoclub laat zien, 4 sterren voor foto’s die goed gewaardeerd worden en 5 sterren voor foto’s die een prijs hebben gewonnen.

Sorry voor het lange verhaal maar wellicht een mogelijkheid.
    Succes

Douwe-Jan

Bijdrager
    Afroman

Bedankt voor je tip! Grotendeels kende ik al(mappenstructuur) maar sommigen ook niet!
    Ik heb al ontdekt wat ik fout heb gedaan.

Zeg maar als je een foto hebt van een vriendin en mij deed ik “Kimberley/Yannick” in plaats van Kimberley, Yannick. Vandaar ik ook zo vreselijk veel trefwoorden had. Ik moet alles apart doen. Want ik zag ook dat je meerdere trefwoorden per foto kan gebruiken.

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.