22 berichten aan het bekijken - 1 tot 22 (van in totaal 22)
  • Q:
    Bijdrager
    MacAanZee

iPhoto werkt niet meer in Mavericks

Mijn MacBook Pro 15″ geüpdatet naar Mavericks. Direct vanaf Snow Leopard naar Mavericks. Het meeste werkt prima, maar ik kom een paar problemen tegen. iPhoto werkt niet meer. Ik krijg de volgende mededeling:

Hoe kan ik mijn iPhoto updaten, zodat ik wél een werkende versie heb in Mavericks?

Bijdrager
    Targaryen

Heb je iPhoto gekocht in de App Store of op dvd? Ik heb de dvd en als ik wil updaten naar de nieuwe versies moet ik betalen… Misschien gaat dat ook op voor jou?

Bijdrager
    MacAanZee

iPhoto is toch gewoon onderdeel van MacOS X? Dat is gewoon waar je je foto’s moet opslaan! iPhoto heb ik nooit hoeven aanschaffen, dat zat – in elk geval tot en met Snow Leopard – altijd gratis bij MacOS X. En updates van iPhoto waren ook altijd gratis te downloaden via software update. Is dat nu veranderd? Dat zou wel erg gemeen zijn…! Wel een gratis update weggeven voor MacOS X, maar je dan € 13,99 (heb intussen even in App Store gekeken) laten betalen voor een update van een programma dat je al hebt? Terwijl het altijd gratis was?!

Bijdrager
    bluap

iPhoto is géén onderdeel van OS X (net als iMovie), maar werd wel met nieuwe Macs meegeleverd en stond dan ook vaak op de OS X installatie CD die bij die mac hoort. Het kan dus zijn dat Mavericks niet werkt met oude versies van iPhoto en je dus iLife moet kopen…

Bijdrager
    MacAanZee

iPhoto stond altijd op de OS X installatie CD – in elk geval tot en met Snow Leopard. Ik zie iPhoto nu staan in de App Store voor €13,99. Moet ik dus blijkbaar dan aanschaffen om mijn iPhoto weer aan de praat te krijgen? Ik vind dat schandalig! iPhoto beschouw ik niet als een app, maar net als iTunes gewoon als onderdeel van MacOS X. Programma’s waarin je foto’s, films en muziek bewaard, bekijkt en beluisterd. Als Apple zo door gaat kan je verwachten dat je straks ook voor een update van iTunes gaat betalen.

Het zelfde geldt voor Comic Life dat ik al had. Dat gaat me € 26,99 kosten als ik die weer wil gebruiken. Dus de “gratis” download van Mavericks gaat me nu al €40,99 kosten als ik dezelfde dingen weer wil doen die ik eerst kon doen!

Het blijkt dus dat Apple inderdaad de kant op is gegaan van MacOS X gratis als “App” laten downloaden om je dan vervolgens dure in-App aankopen te laten doen.

Bijdrager
    Nikita
    MacAanZee op 23 oktober 2013

iPhoto stond altijd op de OS X installatie CD

Die grijze wel ja, omdat het bij een nieuw systeem werd meegeleverd. Bij de retail DVD stond iLife er niet op.

In elk geval, je kan in de App Store een update downloaden van iPhoto (9.5). Wellicht lost dat je probleem op. Voor wat ik heb begrepen is Apple bezig met een oplossing om ook voor DVD-installaties deze update gratis verkrijgbaar te maken. Heeft iets te maken met de aankopen gekoppeld aan je AppleID.

Bijdrager
    MacAanZee

Ik heb mijn MacBook Pro twee jaar geleden gekocht met Snow Leopard erop. Heb het dus nooit “los” aangeschaft. @Nikita: ik begrijp daarom niet helemaal wat je bedoelt.

Bijdrager
    Nikita

Dan klopt het dus; iPhoto (en de rest van iLife) worden én werden met een nieuwe Mac meegeleverd en hoefde je dus niet los te kopen én staat het op de grijze installatie DVD’s die bij je Mac horen.

Alleen als je de losse retail DVD van OS X kocht, stond daar géén iLife op. Die kon je los aanschaffen als een apart pakket (van destijds iets van € 49,- ).

Nieuwere versies van iLife moest je voorheen altijd nieuw kopen (van iLife 06 > 08 bijvoorbeeld). Apple heeft alleen in de afgelopen jaren geen compleet nieuwe iLife suite geïntroduceerd. Vanaf iLife ’11 is iPhoto bijvoorbeeld versie 9.x., dus kan het heel goed zijn dat dat de versie is die bij jouw Mac destijds is meegeleverd. In principe heb je dus recht op de update naar 9.5 die nu in de App Store verkrijgbaar is (gratis). Ik kon ‘m in elk geval zo downloaden omdat ik in 2011 een MacBook Air heb gekocht met Lion en iLife 11, en dit is gekoppeld aan mijn Apple ID.

Echter, als je deze programma’s nooit aan een AppleID hebt gekoppeld (zogenaamde DVD-installaties), weet Apple natuurlijk ook niet dat je een legale versie hebt, die in aanmerking komt voor de gratis update. Daar zijn ze nu mee bezig, las ik verderop. De prijs die in de App Store staat vermeldt, is alleen voor als je iPhoto 9.x nooit eerder hebt aangeschaft (al dan niet i.c.m. een nieuwe Mac, zoals in jouw geval).

Bijdrager
    Nikita

Link m.b.t. het upgraden van iLife en iWork indien je vanaf DVD hebt geïnstalleerd: http://forums.macrumors.com/showthread.php?t=1657982

Bijdrager
    MacAanZee

Mijn iPhoto is versie 9.2.3, zoals je hierboven kunt zien. Dan zou ik dus eigenlijk wél zonder kosten een update moeten kunnen maken. En als dat niet kan omdat ik het – zoals je schrijft – nooit online in de store heb aangeschaft, zou bij een update in Mac OS X toch automatisch gesignaleerd moeten worden dat ik recht heb op een gratis update.
    Het kan dan zo zijn dat iLife als apart pakket altijd al te koop was. Ik heb vaak mijn MacOS X geüpdatet, maar heb nooit meegemaakt dat iPhoto na een nieuwe update niet meer werkte, Updates van iPhoto kwamen altijd gratis in de software update.

Bijdrager
    Targaryen

De work-around werkt voor mij niet, Nikita. Ik was ‘m ook al tegengekomen…

Bijdrager
    Nikita

@ MacAanZee: dat is correct. Schijnbaar kijkt de Mac App Store bij de installatie van Mavericks niet verder dan z’n neus lang is, om wat voor reden dan ook. Maar hoe het ook zij; Apple schijnt aan een oplossing hiervoor te werken.

Bijdrager
    BenDover

Yes, iWork, Aperture en iPhoto update via de Appstore, nooit gekocht daar.

Bijdrager
    basiel

Gewoon onder software update kijken in appstore daar staat versie 9.5 klaar voor Mavericks gebruikers en deze is gratis. Daarna werkt alles wel weer.

Bijdrager
    ArtofEvents

Hoi allemaal,

Is er inmiddels al een oplossing? Als ik de software-update inschakel laat hij m’n apple id zien en vraagt hij het wachtwoord, maar als ik dat wachtwoord intoest zegt dat het gekoppeld is aan een ander apple id?

Bijdrager
    KarelWillem

Ga er dan ook maar vanuit dat dat zo is.
    Je zult de eerste niet zijn die de combinatie ID en wachtwoord niet helemaal meer op een rijtje heeft.:)

Bijdrager
    HYD

We hebben hetzelfde probleem. Op de Macbook van mijn vrouw krijg ik de update van iPhoto niet voor elkaar. Ik krijg dezelfde melding als #ArtofEvents en kan dan verder niks! Op mijn eigen Macbook is alles goed gegaan. En wat #KarelWillem aangeeft snap ik niet, want aan het apple ID en het wachtwoord is niets veranderd. Hopelijk heeft Apple een oplossing!

Bijdrager
    Tarinne

om iphoto weer normaal te laten draaien onder maverick is heel eenvoudig.
    mac instellen van Nederlands naar Engels, opnieuw opstarten .update uitvoeren, terug zetten naar Nederlands en weer opnieuw opstarten
    en allah.alles is weer zoals hetzij moet

Bijdrager
    HYD

het is gelukt. Het had toch te maken met een ander Apple ID waarmee Iphoto geïnstalleerd was. #Tarinne dank voor je reactie, jouw methode had ik al uitgevoerd.

Bijdrager
    ArtofEvents

Helaas,

Dank voor alle goede tips en alles geprobeerd, maar hij blijft het volgende aangeven: Deze update is voor een app die gedownload is met een andere Apple ID. Log in met die Apple ID en probeer het opnieuw. Iemand nog een suggestie?

Bijdrager
    N0reen

Tarinne je bent geweldig!:lol: Ik had gelijk alle update voor Ilife en Iwork. Bedankt!

@ArtofEvents
    sorry ik heb echt geen idee.

Bijdrager
    Mabotje

Tarinne, bedankt! Dit deed het ‘m, gewoon de taal veranderen. Is toch raar dat dat nodig is, of ben ik nou gek? Kreeg nu tevens de update voor imovie & aperture, alles weer bijgewerkt. Bedankt!

22 berichten aan het bekijken - 1 tot 22 (van in totaal 22)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.