30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 32)
  • Q:
    Bijdrager
    mowat

iPhoto verdwenen na installeren Catalina

Ik heb enkele dagen geleden Catalina geïnstallleerd. De 32 bits progs ben ik geleidelijk aan aan het vervangen en verwijderen.

Nu zie ik echter dat iPhoto in de apps lijst ook verdwenen is. Ik heb foto’s tot hiertoe nooit gebruikt maar als ik het open is het leeg dus mijn albums en diavoorstellingen zijn bij de installatie niet automatisch overgezet van iPhoto naar foto’s. Maar hoe krijg ik al die honderder mappen en duizend foto’s weer terug . Ik zie wel dat bij afbeeldingen de iPhoto-library van enkele GB’s staat maar hoe krijg je die naar foto’s ? Heeft iemand daar ervaring mee ?

(iTunes is ook vervangen door “Muziek” maar daar zijn al mijn nummers en afspeellijsten netjes overgezet.)

Dank bij voorbaat.

Bijdrager
    fred44nl

als je in Finder rechts-klikt op de iPhoto-library, dan krijg je een context-menu.

en daarin kun je Foto’s kiezen.

Bijdrager
    mowat

Bedankt voor je reactie fred44nl.

Ik heb met rechtsklik op de library gekozen voor openen met foto’s en de bibliotheek laten bijwerken. Foto’s opende dan maar er zijn hoogstens 5 % van al de foto’s in de “iPhoto library” terug te vinden. Wel de hele indeling in mappen en diavoorstellingen maar ik zie maar enkele foto’s per album en de rest zijn gewoon grijze vakken.

Ik heb “foto’s” afgesloten en eens opnieuw ingeschakeld maar nu is alles weer volledig leeg zoals voor de bijwerking van de bibliotheek.

Wat kan ik nu doen om alles toch terug te krijgen ?

Bijdrager
    fred44nl

misschien moet je Foto’s een beetje meer tijd gunnen.

Bijdrager
    mowat

OK Fred , we gaan foto’s de tijd geven.

Ik heb juist nog even nagezien bij afbeeldingen.De map “iphotoLibrary.migratedPhotolibrary” (waarin ik veronderstel dat alles van de oude iPhoto library zit) bevat 3.26 GB. De nieuwe map Photoslibrary.photoslibrary ( waarin de al overgezette afbeeldingen zouden moeten zitten) daarentegen bevat maar 4,4 MB. Dus daar kan echt niet veel inzitten en we hopen dan maar dat  het geheugen van mijn iMac de zaken ergens aan het overzetten is.

Toch blijft met vreemd dat Foto’s nu bij opening steeds maar volledig leeg blijft , er zou toch dat beetje van juist na de overzetting nog in moeten zitten.

Bijdrager
    fred44nl
    Bijdrager
    GoeieDag

Wat ik vreemd vind dat je dit laat gebeuren. Je wordt voor de installatie duidelijk gewaarschuwd.

Bijdrager
    koen

En een gewaarschuwd mens telt voor twee.

Bijdrager
    mowat

Goeidag en Koen ,

Sorry jongens , maar ik heb noch tijdens de installatie van Catalina , noch tijdens die overzetting van de iPhoto- naar de foto’sbibliotheek ook maar enige waarschuwing op mijn scherm gezien.

Ik heb zojuist nog eens even geprobeerd met een kopie van een oude  iPhotobibliotheek ( uit sierra , maar identiek aan die uit mojave)  in afbeeldingen te plakken en het proces van omzetting nog eens overgedaan maar het resultaat is hetzelfde. De structuur van mappen en diavoorstellingen zit er wel in maar slechts enkele foto’s en voor de rest grijze vakken.

Misschien catalina eens herstarten. Helpt bij veel probleempjes naar het schijnt.

AANVULLING: Ook herstarten hielp niet.

• Deze reactie is gewijzigd 1 maand, 3 weken geleden door mowat.
    Bijdrager
    Shmoo

Hmmm, dit klinkt als iemand die na een potje Pac-Man z’n opgegeten bolletjes terug wilt. 😶

Bijdrager
    GoeieDag

Ik gebruikte ook nog iPhoto, maar kreeg zeker een waarschuwing dat iPhoto niet meer zou werken. Ik had geen 32-bits apps meer; misschien jij wel een aantal en daar stond iPhoto dan tussen.

Als je Foto’s opstart met de optie/alt toets ingedrukt, krijg je ook de mogelijke biebs te zien; misschien geeft dat nog soelaas.

Anders Mojave op een externe schijf installeren, en dan weer even aan de gang met iPhoto.

Of de backup van Mojave terug zetten.

Bijdrager
    mowat

Shmoo,

de bolletjes zitten niet meer op hun plaats zoals ik ze wil maar ze zijn echt niet zoek. Ik heb al mijn fotomateriaal , in mappen gelijklopend met zoals ik alles in iPhoto heb , ook nog gewoon als bestanden in een fotomap op mijn iMac staan.

Maar ik denk dat ik veroordeeld zal zijn om  in “foto’s” opnieuw allemaal nieuwe albums aan te maken en alle afbeeldingen opnieuw importeren.

GoeieDag,

Als ik met ALT foto’s start dan krijg ik 4 bibliotheken.

Bij 3 ervan blijft “Foto’s” als ik ze kies gewoon leeg. Bij de 4 de krijg ik”foto’s” met zoals boven, beschreven hoogstens 5 % van mijn originele inhoud. ( naam “iphoto library.photoslibrary”)

Ik had inderdaad nogal wat 32 bits op mijn iMac maar heb zeker geen waarschuwing gekregen dat iPhoto zou verdwijnen of niet meer zou werken. (Alles wat ik verwijderd heb zit trouwens nog in de prullenbak en dar zit geen iPhoto bij dus ik neem aan dat Catalina dat automatisch gedaan heeft zoals de omzetting van iTunes)

Het lijkt me nu het eenvoudigste ( maar wel tijdrovenste) om gewoon op één van die lege libraries terug vanaf 0 te beginnen en nieuwe albums aan te maken. Ik neem aan dat ik nadien de andere libraries die toch veel plaats innemen (enkele gigabytes)  kan deleten?  Of delete ik gewoon alle albums en mappen in de library die wel enkele foto’s geeft en begin ik daar opnieuw ?

Ik heb Mojave nog , met alle inhoud  opstartbare superduperkopie op een externe schijf dus daar heb ik ook alles nog maar ik wil toch ook graag alles in Catalina in orde krijgen.

Wat is jullie advies ?

Aanvulling : Ik zie nu ook dat in één mapje met reisfoto’s dat volledig is dat ook de naam op de foto’s , de overgang en de plaatselijke muziek ( bv. Spaanse muziek bij reis naar Spanje) bij de diavoorstelling verdwenen is. En ik zie nergens waar je die zoals bij iPhoto kon aanpassen of toevoegen. Heeft men iPhoto zo erg uitgekleed ?

• Deze reactie is gewijzigd 1 maand, 3 weken geleden door mowat.
    Bijdrager
    GoeieDag

Mowat, ook jij hebt een waarschuwing gehad. Je hebt ‘m alleen gemist. Of denk jij dat zo’n installer maar een beetje at random waarschuwingen uitdeelt, zo van ‘we doen het wel bij GoeieDag, en maar eens lekker niet bij Mowat’?!

En daarmee wil ik zeggen: kijk goed per stap als je nieuwe zaken installeert; het kan je veel ellende besparen.

Voor de rest veel vragen, die moeilijk even te beantwoorden zijn. Punt is dat jij en ik al veel te lang hebben gewacht met de overstap van iPhoto naar Foto’s. We wisten dat het een keer zou gebeuren dat iPhoto niet meer zou werken. Ik baal alleen dat daar niet eerder ruchtbaarheid aan is gegeven; niet door Apple en ook niet door de alpha en beta gebruikers van Catalina. Want dan was ik die (verplichte) transitie wat eerder begonnen.

Ik heb het uiteindelijk zo gedaan: alle iPhoto foto’s (25.500 stuks) geexporteerd in de album als mappen structuur en dit weer geimporteerd in Foto’s. Alle foto’s heb ik daarmee in Foto’s, maar het blijft een rommeltje, want de albums staan niet op datum/tijd.

Nog steeds vind ik Foto’s de mindere van iPhoto. Maar het is niet anders…

Bijdrager
    Maikelw

Als je inderdaad nog een externe opstartbare backup hebt, dan heb je mazzel: dan kun je die opstarten en het linkje van @fred44nl er bij pakken om zo je bibliotheek om te zetten naar het format van Foto’s. ( https://www.macrumors.com/how-to/how-to-transfer-photos-from-iphoto-to-photos )

En volgens mij heeft “Foto’s” inderdaad minder functies dan iPhoto of Aperture. (Maar neem dit met een korreltje zout: heb persoonlijk geen ervaring verder met “Foto’s”) ik meen ook ergens gelezen te hebben dat langzaam maar zeker functies van Aperture zich een weg weten te vinden naar Foto’s. (Zie: https://www.differencebetween.com/difference-between-iphoto-and-vs-photos/ Dit artikel is wel van 2015 dus ongetwijfeld zal er wel al veel aangepast zijn.

Bijdrager
    fred44nl

toen Foto’s pas uit was, ging alles gemakkelijk over van iPhoto naar Foto’s.

dan zat je met 2 libraries, die kruislings, inwendig gelinkt waren, als je begrijpt wat ik bedoel.

moet ik nu begrijpen, dat die methode niet meer werkt ??

of werkt dat nog wel zolang je nog op Mojave zit, maar niet meer als je over bent naar Catalina ??

Bijdrager
    mowat

Tja , het lijkt er inderdaad op dat ik te lang gewacht heb met het overschakelen van Iphoto naar foto’s omdat ik niet direct verwacht had dat Apple iPhoto volledig zou laten verdwijnen. Ik had eerder gedacht aan niet meer updaten of zo.

Gelukkig heb ik alle foto’s nog als bestand staan op mijn account en ik heb ook nog een superduperkopie van Mojave ( en van oudere systemen)

Ik ga gewoon proberen een library leeg te maken vanuit foto’s en alles opnieuw importeren. Even werk maar dan is alles toch weer in orde voor  (hoop ik tenminste) een aantal jaren.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Toen ik een nieuwe Mac kocht ging ik van 10.9 naar 10.13 en dus ook naar foto’s. Zodra ik die voor de eerste keer gebruikte kon ik mijn oorspronkelijke iPhoto bibliotheek (afkomstig dus van de TM backup) gewoon importeren. Als dit nu in combinatie met Catalina een probleem is geworden is dat doodeenvoudig een grote blunder van Apple want dataverlies bij een transitie van 32 naar 64 bit is gewoon te vermijden.

Want de bibliotheek zou, ook al werkt iPhoto zelf niet meer op Catalina wel gewoon geconverteerd moeten kunnen worden. De waarschuwingen die wij de afgelopen tijd hebben gekregen m.b.t. 32 bit gingen steeds over een programma en niet over een document (in dit geval de foto bibliotheek).

Bijdrager
    fred44nl
    Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Zo op het eerste gezicht fred zijn dit tips om verdwenen foto’s terug te halen uit een bestaande iPhoto of Foto’s bibliotheek. Terwijl het hier eerder gaat over het niet meer kunnen openen c.q. converteren van een complete bibliotheek.

Bijdrager
    GoeieDag

Het is niet de fout van Apple, Hendrik. Wij, als stugge gebruikers van iPhoto, zijn niet meegegaan in die transitie toen Apple dat prima automatisch regelde. Op een gegeven moment houdt dat natuurlijk op. Ze hadden alleen eerder en duidelijker mogen aankondigen dat iPhoto ook daadwerkelijk zou verdwijnen in Catalina. En dat is blijkbaar een bewuste keus, want iPhoto was al lang 64-bits, dus daar lag het niet aan.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

iPhoto als programma is “verdwenen” wordt er hier gezegd en dat was het al veel langer dan sinds Catalina. Maar dat geldt dus niet voor de foto bibliotheek. Die staat er gewoon nog, alleen lukt het converteren van de iPhoto structuur naar die van Foto’s dus niet meer. De TS zegt bovendien dat het omzetten van de iTunes bibliotheek naar die van het nieuwe “Muziek” wél gelukt is, dus ja, echt wel de schuld van Apple en duidelijk een bug.

Wat hier gebeurt is dat een update van Foto’s de bibliotheek van zijn voorganger niet meer herkent en dat is gewoon een fout. Onder de vorige OS versies was dit geen probleem en Apple heeft nooit gewaarschuwd dat je foto bibliotheek niet meer herkend wordt en dat hoeven ze ook niet want het is zo duidelijk als wat dat of je nu over Mojave of Catalina praat je bibliotheek is niks meer dan een mappenstructuur die zonder meer behoort te worden gelezen. (En dat lijkt ook te gebeuren maar het zaakje stopt voortijdig)

Bijdrager
    mowat

Ik moet Hendrik bijtreden dat ik ook vind dat wat Apple met Itunes foutloos gedaan heeft ook met iPhoto had moeten kunnen.

Ik heb ondertussen al zowat de helft van mijn reisfoto’s opnieuw in “foto’s” geïmporteerd en in albums gezet zoals voorheen maar zie steeds meer dat ‘foto’s’ op veel punten de mindere is van “iPhoto” en ik had eerder verwacht dat Apple bij zo’n vervanging  juist een programma met meer of minstens dezelfde mogelijkheden zou aanbieden.

Verder werkt Catalina , voor zover ik al getest heb , naar behoren.

Bijdrager
    GoeieDag

hendrik ijzerbroot op 12 oktober 2019 om 01:55
    iPhoto als programma is “verdwenen” wordt er hier gezegd en dat was het al veel langer dan sinds Catalina.

iPhoto heeft altijd gewoon goed gewerkt in in alle macOS versies na OS X Yosemite 10.10.3 van 8 april 2015, en bleef altijd keurig staan waar ie stond; niks aan de hand. Het was alleen uit de App Store verdwenen. Bij Catalina is de app ook niet verdwenen, maar er staat een verbodsbod doorheen en werkt gewoon niet meer. Einde iPhoto.

De bibliotheek blijft wel bruikbaar, en waarom dat bij TS niet lukt zou ik niet weten.

In juni 2014 (5 jaar geleden) heeft Apple aangekondigd met iPhoto te stoppen, dus de mensen -waaronder ik- die stug doorgingen met iPhoto wisten dat ze keer in de problemen zouden komen. Alleen had Apple m.i. best nog wel een waarschuwing mogen doen uitgaan voor de release van Catalina.

Bijdrager
    GoeieDag

Mowat, dat heeft Apple gedaan, 4 jaar geleden, toen ze iPhoto inruilden voor de Foto’s.app. En dat hebben ze ook heel ingenieus gedaan, met 2 bibliotheken die toch niet dubbel waren. Is hier op het forum genoeg over geschreven, dat is toentertijd een hele hype geweest. Apple dwong je bijna om over te gaan.

Dat heb jij allemaal bewust overgeslagen, en nu verwacht je dat Apple het alsnog opnieuw even voor je regelt?

Bijdrager
    fred44nl

misschien is dit een oplossing:

https://www.fatcatsoftware.com/powerphotos/

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

<p class=”cite”>mowat op 12 oktober 2019 om 10:53</p>
    en ik had eerder verwacht dat Apple bij zo’n vervanging  juist een programma met meer of minstens dezelfde mogelijkheden zou aanbieden.

Toen Apple met een ‘grote’ update van iMovie kwam regende het klachten over de ‘nieuwe’ mogelijkheden die ook veel simpeler waren dan voorheen. Het zelfde gebeurde met Final Cut pro X. Toen dat in 2011 FCP 7.0 verving waren de professionals niet mals in hun negatieve reacties. Veel mensen weten het misschien niet maar er zijn maar betrekkelijk weinig programma’s die Apple zelf van de grond af aan heeft opgebouwd. Bekende namen zoals FCP, FileMaker Pro, Logic Pro zijn opgekocht door Apple en wat Apple wel zelf heeft gemaakt zoals Pages, Numbers, Keynote en Garageband stralen geen echte professionaliteit uit.

Bijdrager
    GoeieDag

Op zich is Foto’s een prachtig programma geworden, met bv in ‘bewerken’ veel meer mogelijkheden dan iPhoto. Ook op ander vlakken loopt het voor op iPhoto. Waarom ik Foto’s de mindere vind, is omdat ik zeer gesteld was op ‘Events/Gebeurtenissen’. Ik had daar eigenlijk me hele indeling en beheer aan hangen, en juist dat is verdwenen. Ik heb nog geen nieuwe, goede manier van beheer gevonden in Foto’s.

‘Professionaliteit’? Wat is dat? Veel knopjes, menuutjes en icoontjes? Of iets waar je gewoon mee kan doen waarvoor 99% van de mensen zo’n programma nodig hebben?!

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

<p class=”cite”>GoeieDag op 12 oktober 2019 om 11:15</p>

Dat heb jij allemaal bewust overgeslagen, en nu verwacht je dat Apple het alsnog opnieuw even voor je regelt?

Zowel de iTunes als de foto bibliotheek zijn gewoon mappen. Je ziet bij de foto bibliotheek visueel weliswaar geen map icon staan, maar rechtsklik je erop en vervolgens kies je “toon pakketinhoud” dan kijk je naar een Finder venster net als bij elke willekeurige andere map. Het is dus geen vreemd formaat het zijn gewoon de zelfde mappen en documenten die je elders op je schijf ook vindt. Daarom is het totaal geen probleem voor welk programma dan ook om die mappen in te lezen en om eventueel de structuur te converteren.

Juist door voor deze (universele) mappenstructuur te kiezen heeft Apple een methode die er voor zorgt dat een update van Foto’s (of iTunes) of de overgang van iPhoto naar Foto’s gewoon verder kan met die bibliotheek want mappen blijven mappen.

Heeft dus niets te maken met “iets overslaan”, maar het heeft wél te maken met een bug die er voor zorgt dat het bij Foto’s niet goed gaat en bij iTunes wel.

Bijdrager
    fred44nl

<p class=”cite”>GoeieDag op 12 oktober 2019 om 13:28</p>
    ‘Events/Gebeurtenissen’. Ik had daar eigenlijk me hele indeling en beheer aan hangen, en juist dat is verdwenen. Ik heb nog geen nieuwe, goede manier van beheer gevonden in Foto’s.

als ik het goed heb gezien, dan kun je met Powerphotos gemakkelijk meerdere libraries bekijken.

dan zou je dus per gebeurtenis een library kunnen aanmaken, zodat je nog steeds afbeeldingen kun groepen.

Bijdrager
    GoeieDag

Bedankt voor je meedenken, Fred. 👍🏻

Maar ik vind dat soort opties altijd teveel houtje-touwtje. Je werkt niet via de flow van een programma, en dat kan je weer opbreken bij updates of andere veranderingen. Ik wil het altijd doen met de opties die een programma je geeft, en als dat niet voldoende is zoek ik naar een ander programma.

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 32)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.