5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Q:
    Bijdrager
    Sylvester

iPhoto : uitroepteken in veel foto's / consistentie probleem

Weet iemand wat er aan de hand geweest is?
    Even in het kort schetsen : ik heb een hele verzameling foto’s in één iPhoto bibliotheek , en laatst heb ik er nog eens 1000 toegevoegd van onze vakantie.
    Deze staan allemaal in één bibliotheek die op de interne harde schijf van een Mac mini staat. Deze Mac gebruik ik zo’n beetje als server, maar volgens mij is dat niet van belang.
    Als ik de bibliotheek met de Mac mini rechtstreeks opende , was er niks aan de hand.
    Maar als ik de bib met mijn Macbook Pro (via het netwerk) opende, kreeg ik bij veel foto’s een uitroepteken.
    Ook in een ander account op die Macbook Pro.
    Ik heb niets aan of in de bib veranderd, want ik weet dat je er niet in mag knoeien. Hij heeft wel eens een tijdje geleden een ‘consistentie-probleem’ gemeld, maar na het automatisch herstellen was het ok.
    Naast die bibliotheek heb ik nog twee andere kleinere bibliotheken. Deze heb ik dan als laatste test proberen te openen. Ik kreeg de melding dat deze bib aangepast moest worden voor de nieuwer iPhoto (was al lang geleden). Na aanpassing werkte deze bib héél normaal.
    Maar daarna werkte ook mijn hoofd-bib heel normaal, geen uitroeptekens meer.
    Ik stel deze vraag omdat ik ongerust ben en niet wil dat mijn hele verzameling foto’s naar de haaien gaat.
    Hoe komt dit? Kan ik dit vermijden? Moet ik ergens iets opkuisen in de systeemmap of zo? Kan ik zomaar ongestraft één bib openen en gebruiken op meerdere Macs?
    Ik ben nu wel een beetje in paniek. Dat heb je natuurlijk als je je hele vertrouwen in zo één stukje techniek legt.
    Alvast bedankt.

Bijdrager
    Ir.Bob

Het uitroepteken komt doordat de originele foto’s niet te vinden zijn. Als ze op de Mac Mini wel te vinden zijn, dan heb je ze waarschijnlijk als ‘referenced’ in je iPhoto bibliotheek staan. M.a.w. ze staan niet in de bibliotheek, maar in de bibliotheek staat alleen een verwijzing waar ze wel te vinden zijn. Dat is dus vermoedelijk ergens anders op de Mac Mini waardoor de MacBook ze niet meer kan vinden.

N.B. iPhoto is niet ontworpen om over een netwerk gedraaid te worden, als je dat wel doet kan je tegen zulke problemen aanlopen.

Bijdrager
    Sylvester

Dank voor de info.

Maar volgens mij heb ik ze niet als referenced in de bibliotheek gezet. Ik zet ze altijd op dezelfde manier erin.
    Het heeft altijd gewerkt, en plots niet meer, dus ik vermoed dat de foto’s niet zomaar plots ergens anders gaan staan.
    Zoals ik al zei werkt het nu terug zonder dat ik iets aan de bibliotheek heb veranderd.
    En ik weet niet waarom.

Ik heb altijd via het netwerk gewerkt, omdat het gemakkelijk is. De bib staat centraal en kan gebruikt worden door mij, en door een andere mini met front-row, en met de ATV2.
    Tot nu toe is dat nog nooit fout gegaan.

Bijdrager
    Ir.Bob

Tsja, dat het altijd goed is gegaan wil natuurlijk niet zeggen dat het altijd goed zal blijven gaan. Hoe was het ook al weer, resultaten in het verleden… enfin.

Vertel eerst eens even hoe je normaal gesproken je foto’s in iPhoto zet. Kijk daarna even in de voorkeuren van iPhoto en dan met name op het bovenste vinkje zoals je hieronder ziet.

Ten tweede open iPhoto eens met cmd-option ingedrukt. Je krijgt dan onderstaand schermpje

Het is goed mogelijk dat de bovenste optie de boel alweer hersteld, zo niet kies dan voor repair database en als dat ook niet werkt rebuild database.

Misschien ten overvloede, maar ik maar ik neem aan dat je op de MacMini en de MacBook dezelfde gebruikersnaam hebt. Of eigenlijk belangrijker, dezelfde verkorte gebruikersnaam.

Bijdrager
    Sylvester

Oei, dit topic ben ik uit het oog verloren, waarschijnlijk omdat ‘houd me op de hoogte’ niet standaard is aangevinkt op dit forum.

Ondertussen is alles goed gegaan, maar ik weet niet meer precies wat ik heb gedaan om het goed te krijgen.

Maar… een paar dagen geleden kreeg ik opnieuw een consistentie-probleem. Nu was het omdat iemand mijn laptop had dichtgeklapt terwijl hij (veel) foto’s aan het importeren was.
    De eerste keer openen na het voorval ging ‘schijnbaar’ goed, maar bij de tweede keer kreeg ik een consistentie-probleem. Hij gaf aan dat hij de database terug moest opbouwen.
    Voor zover ik kan zien is alles goed gegaan.
    Alle foto’s zijn aanwezig, en alle correcties (ogen, kleuren enz…) zijn er nog.
    Maar… ik heb wel gezien dat sommige (of alle?) gewiste foto’s terug aanwezig waren.

3 vraagjes :
    Kan het zijn dat hij bij een herstelling de verwijderde foto’s terugzet ?
    Han een ‘herstelling’ of ‘heropbouw’ van de library wel eens fout lopen?
    Hoeveel foto’s kan men eigenlijk in iPhoto kwijt? Want ik merk nu dat hij in de appleTV alle previews terug moet aanmaken, en dat het wel even duurt vooraleer hij aan een diavoorstelling begint.

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.