4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Q:
    Bijdrager
    mekker

iphoto to aperture, enkele vragen

Op het ogenblik werk ik met iphoto, ik zit er aan te denken over te stappen naar aparture de hoofd redenen zijn

de manier waarop iphoto met raw omgaat is niet erg handig
    exif/icsp(or whatever) support
    de zgn “stacks”
    en de light-table die me erg intressand lijkt

nu komen de volgende vragen op
    -wat kan niet in aparture wat wel met iphoto kan?
    -omdat ik geen zin heb om meerder foto beheer progamma’s te hebben, kan ik m’n iphoto bib over zetten naar aperture(of verlies ik dan alle commentaren en keywords) en hem van daaruit beheeren?
    -werkt aparture het zelfde samen met photoshop als iphoto?
    – “stacks” kun je die zelf samenstellen? dwz ik heb 3 fotos in photoshop tot één bewerkt, kan ik deze dan in dezelfe stack bewaren als de definitieve foto en de bron bestanden?
    – werkt aparture aleen met RAW of kun je ook je je jpgs (ed) er in bewerken?
    – is aperture voor iemand die iphoto al ingewikkeld, vind maar zo nu en dan een photo wil e-mailen of printen handelbaar?

so far.
    (by the way ik ken de andere alternatieven ( lightroom iview ed) het gaat me hier om aperure.)

Bijdrager
    Overstappertje

Ik weet niet op alle vragen antwoord, maar toch een reactie:

- is aperture voor iemand die iphoto al ingewikkeld, vind maar zo nu en dan een photo wil e-mailen of printen handelbaar?

>Ja hoor, de interface is een van de sterkste punten van Aperture. Het werkt heel makkelijk. Sommige meer geavanceerde functies zitten ietsje verder weg, maar het is erg handig werken zonder dat je je er flink in hoeft te verdiepen.

– werkt aparture aleen met RAW of kun je ook je je jpgs (ed) er in bewerken?

>In Aperture kun je ook prima met jpeg-jes werken, het is niet alleen voor RAW.

- “stacks” kun je die zelf samenstellen? dwz ik heb 3 fotos in photoshop tot één bewerkt, kan ik deze dan in dezelfe stack bewaren als de definitieve foto en de bron bestanden?

>Ja, dat kan. Je kunt zelf aangeven welke foto’s bij elkaar in een stack komen te zitten.

de “non-destructive” manier van bewerken, waarbij de aanpassingen altijd als een bundeltje aanpassingen aan het originele bestand worden geplakt (en dus ook weer ongedaan gemaakt kunnen worden) bevalt mij supergoed.

Nog een ding: Heb je een snelle mac? Aperture is redelijk asociaal qua systeemeisen.
    Op mijn iMac G5 2.0 Ghz 20″ met 1,5 GB RAM loopt het wel, maar er blijft nog duidelijk wat te wensen over qua snelheid.
    Ik heb de indruk dat je redelijk wat hebt gezocht op internet over Aperture en daar zul je wel zijn tegengekomen dat je een rappe mac nodig hebt.

Bijdrager
    mekker

de “non-destructive” manier van bewerken, waarbij de aanpassingen altijd als een bundeltje aanpassingen aan het originele bestand worden geplakt (en dus ook weer ongedaan gemaakt kunnen worden) bevalt mij supergoed.

geld dit ook voor jpgs? En voor handelingen die je buiten aparture doet (neem aan van niet maar je weet maar nooit)?

Bijdrager
    Overstappertje
    ”mekker”

geld dit ook voor jpgs? En voor handelingen die je buiten aparture doet (neem aan van niet maar je weet maar nooit)?

Ja, dat geldt ook voor jpgs.
    En inderdaad niet voor de handelingen buiten aperture.

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.