8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Q:
    Bijdrager
    sonnyjan

iPhoto Spinning wheel

Sinds kort heb ik op mijn (1 jaar oude) MacBookPro een probleem binnen iPhoto. Er verrschijnt een gekleurde bal (de zg spinning wheel) bij het uitvoeren van een opdracht (bijvoorbeeld aanmaken diashow), die de totale laptop langdurig blokkeert.

De Apple Care helpdesk kon dit probleem niet oplossen (en ik moest als ” oplossing” een nieuw account aanmaken, waarbij ik een groot aantal instellingen in iPhoto kwijtraakte).

Kent iemand dit probleem?

Is er een verklaring/oplossing voorhanden?

Hoor het graag.

Bijdrager
    Hansi2124

Welkom op dit forum!

De zoekfunctie biedt hier waarschijnlijk wel wat oplossingen voor je:
    http://www.onemorething.nl/community/zoeken?q=spinning+wheel

Het nieuwe account dient ervoor zodat je kan nagaan of daar het probleem zich ook voordoet. Niet dat je vanaf dat account persé moet blijven werken.
    Hebben ze je dat niet verteld bij Apple?

Verder is het wel handig dat je vertelt wat je allemaal hebt geprobeerd tot nog toe en wat daar de ervaringen van zijn…..

Bijdrager
    sonnyjan

Bedankt voor de snelle reactie. Ik ben bewust wat kort geweest, maar kan nog aanvullen, dat het nieuwe account inderdaad was om te zien of daar het probleem weer bij optrad. Nee – tot nu toe niet, maar sinds het instellen van het nieuwe account (dat ik nu dus ook gebruik) heb ik ook nauwelijks meer met iPhoto gewerkt. Dat vanwege mijn angst om weer heel veel werk er aan te gaan besteden (gezichten herkennen, teksten maken, verbeteren van foto’s, organiseren in albums etc.etc.) zonder de oorzaak te kennen van het probleem.
    In de basis heb ik een nieuw account moeten aanmaken en zijn de oude data (eigenlijk alleen maar foto- en muziekbeheer doe ik met de laptop) overgezet, zodat ik die weer kan gebruiken.
    iTunes werkt normaal, maar in iPhoto mis ik alle eerder ingebrachte veranderingen en heb nu slechts een bibliotheek met vele gebeurtenissen (die ook afwijken van mijn eerste account).

Nogmaals – zo lang ik de oorzaak niet weet van het verschijnen van het spinning wheel en daardoor blokkeren van de laptop – ben ik huiverig om weer gewoon er mee aan de slag te gaan.

Vreemd overigens was ook, dat bij het maken van een diashow en het bijvoegen van muziek (uit iTunes) er slechts gebrom hoorbaar was in de luidspreker, terwijl als je gewoon de basis voorgestelde muziek aanhield – er wel normaal iets werd afgespeeld.

mvg

ps

Door tijdgebrek – kan ik pas na 15.30 uur weer terugkijken op dit onderwerp

Bijdrager
    Hansi2124

Dat het in het nieuwe account tot nog toe goed gaat, is positief. Dan zit er dus iets in het originele account niet goed.
    Het is misschien te proberen om in het originele account de com.apple.iPhoto.plist op het bureaublad te parkeren (misschien is dat bestandje corrupt) en kijken of dat de oorzaak zou kunnen zijn.
    Dat is te vinden in de thuisfolder in de Finder van het originele account (zal wel beheerdersaccount zijn). Het pad is dan
    ~/Bibliotheek/Preferences/com.apple.iPhoto.plist

Overigens is het altijd verstandig om een backup te hebben, zodat je daar altijd op terug kan vallen als iets niet gaat zoals de bedoeling is.

Tot later.

Bijdrager
    sonnyjan

Hallo Hansi2124,

1.
    Ik kan in het oude account het door jou genoemde bestand (/plist) helaas niet vinden. Ook niet via spotlight. Dat komt wellicht ook door mijn (Mac-) onkunde als ervaren Windows gebruiker tot nu toe.

Mijn hoop is/was via dit forum (met geweldige deelnemers zoals jij, die meteen proberen te helpen) een ander te vinden, die het probleem ook herkende.

Dan zou het misschien mogelijk zijn om het probleem meteen te tackelen.

Anders zit er niet veel op om maar weer mijn hele foto bibliotheek opnieuw te gaan opzetten (het gaat toch sneeuwen…), want iPhoto lijkt nu weer wel normaal te functioneren in de nieuwe account.

Ik zit nu met een min of meer vervuild systeem (oude en nieuwe account) en ga ook dan maar eens opruiming houden.

2.
    Een back-up heb ik wel hoor (Time Capsule), maar ik kan niets terugzetten, omdat ik niet wist waar het probleem begon.

mvg en vast een gezellige avond,

Jan

Bijdrager
    Hansi2124
    sonnyjan op 23 november 2010

Ik kan in het oude account het door jou genoemde bestand (/plist) helaas niet vinden. Ook niet via spotlight. Dat komt wellicht ook door mijn (Mac-) onkunde als ervaren Windows gebruiker tot nu toe.

Ik denk dat je dus verkeerd hebt gezocht. Je moet niet de Bibliotheek van je hd bekijken, maar je thuismap. Dat is waar jouw naam voor staat als gebruiker. In mijn geval Hans:

Probeer dat toch maar eerst.
    Je kan altijd experimenteren met hoever je terug moet gaan met TM, zolang je diverse data hebt waarop die backup is gemaakt…..

Bijdrager
    sonnyjan

Hallo Hans,

Ik heb aan de hand van jouw instructies inderdaad het bestand gevonden. Kan er verder niets bijzonders aan zien.

Ga de komende tijd wel eens aan de slag met mijn back ups.

Bedankt, dat je me op gang hebt geholpen.

mvg Jan

Bijdrager
    Hansi2124

Graag gedaan.
    Succes!

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.