11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Q:

Bijdrager
    miryamfaken

iphoto slideshow op cd

Goedemorgen,

Ik heb 128 foto’s in iphoto waar ik een slideshow van gemaakt heb(met muziek).
    Nu moet ik voor n klant van mij die slideshow (40 x) op cd zetten.Kan hij op een of andere manier zo omgezet worden dat de PC mensen hem zonder probleem kunnen openen of moet ik dan quicktime op het cd’tje meebranden?.Het allermooiste zou zijn als hij gewoon in een dvd bekeken kan worden.
    Heb het ook al vanuit imovie geprobeerd maar dat lukt me niet, het is wel duidelijk dat ik hier geen verstand van heb vandaar vraag ik hier om hulp, alvast bedankt

Bijdrager
    rembrand

Goede morgen ,
    Als je iDVD van apple hebt is het een koud kunstje.
    Je kunt de kant en klare slideshow importeren en er een geweldige dvd van maken.
    Anders kun je het ook met toast doen.
    Veel succes

Bijdrager
    Jecman

Volgens mij kun je vanuit iPhoto de slideshow exporteren als een Quicktime filmpje. Deze kun je vervolgens op CD zetten. Quicktime is ook beschikbaar voor de PC.

Bijdrager
    cdeleeuw

Een Slideshow op DVD is erg makkelijk te maken en speelt af in iedere DVD-speler (inclusief Mac en Windozen) Je kunt de slide’s dan echter niet individueel timen op de muziek (als je dat wilt). Een DVD-speler speelt slides in een slideshow af met een vaste tussentijd, die je wel voor de hele show kunt instellen maar weer niet per slide varieren…

Als je een filmbestand maakt (quicktime oid) ben je heel afhankelijk van de instellingen op de afspelende computer dus kun je nooit zeker zijn dat het allemaal goed werkt.

Christiaan.

Bijdrager
    steve1
    ”cdeleeuw”

Een Slideshow op DVD is erg makkelijk te maken en speelt af in iedere DVD-speler (inclusief Mac en Windozen) Je kunt de slide’s dan echter niet individueel timen op de muziek (als je dat wilt). Een DVD-speler speelt slides in een slideshow af met een vaste tussentijd, die je wel voor de hele show kunt instellen maar weer niet per slide varieren…

Als je een filmbestand maakt (quicktime oid) ben je heel afhankelijk van de instellingen op de afspelende computer dus kun je nooit zeker zijn dat het allemaal goed werkt.

Christiaan.

Dit klopt niet helemaal hoor. Als je opgeeft dat de slideshow zolang of zo kort moet duren als de muziek is dit wel mogelijk. In je diavoorstelling zie je rechts onder de knop “instellingen”, klik erop en daar zie je het staan.

Bij 128 foto’s heb je ongeveer gedurende 6min. en 40 sec. muziek nodig (3 sec per foto)
    Maak je er een DVD van via de menu “Deel” – “stuur naar iDVD” wordt het een DVD en speelt het op elke dvd speler hetzelfde. in iDVD uiteraard nog eerst wat spelen met de menu en zo.
    Wil je het op Cd branden moet je de diavoorstelling exporteren via de menu “Archief” – “Exporteren” het wordt dan een “.mov” bestand. Met QuickTime af te spelen op elke computer.

De timing van de muziek klopt zowel bij de DVD als de CD.

Bijdrager
    cdeleeuw

Hoi Steve,

Dank voor je aanvullingen, maar je begrijpt denk ik niet helemaal wat ik bedoel.

Bij bewegend beeld kan het erg belangrijk zijn dat de beeldovergangen precies op het juiste punt in de muziek plaatsvinden; bijvoorbeeld eerst het tromgeroffel en dan opeens die ene dramatische foto… Of aanzwellende muziek terwijl het beeld langzaam opkomt etc.

Dat valt echter bij een slideshow op DVD niet in te stellen: Iedere dia komt na exact dezelfde tussentijd, waarbij je de timing van individuele plaatjes niet onderling kunt varieren, dus niet exact ‘timen’ op de muziek. Bijvoorbeeld een bepaalde dia langer laten staan, totdat de muziek een dramatisch punt heeft bereikt (en dan opeens is daar… de volgende dia;-) dat werkt dus niet. En je krijgt het geheel ook niet op ritme, tenzij je het aantal plaatjes aanpast aan het aantal maten muziek dat je hebt, maar dat is bijna onbegonnen werk met veel trial and error.

Oftewel; als je het echt mooi wilt hebben moet je de plaatjes in een edit-programma op muziek leggen en het geheel als een filmpje exporteren. Als je een diashow wilt maken die onafhankelijk van de achtergrondmuziek (muzak?) gewoon verderkabbelt, dan kan de slideshow-functie prima voldoen.

Christiaan.

Bijdrager
    MDF

Als je wil werken met “synchrone” beelden dan moet je het bijna maken in een edit programma (iMovie, FCP…). Exporteer het vervolgens als een film.

Want de vrijheid die je normaal de gebruiker geeft in een slideshow (om zelf het moment te kiezen wanneer men van slide wil wisselen) is in jouw project niet van toepassing. Jij en het muziekeffect hebt immers bepaald wanneer het moet gebeuren.

Ik zou zeker geen QuickTime meebranden op de CD. Zeker PC-gebruikers zijn meestal wat weigerachtig om dit QT op hun PC te installeren enkel maar om de presentatie te kunnen zien. Zij hebben immers Windows Mediaplayer.

Waarom niet platform onafhankelijk exporteren naar Flash formaat. Dit kan bijna 98% van de computergebruikers lezen zonder QT of WMV-player… :?

Bijdrager
    cdeleeuw

Flash is ook een leuke optie. Je programma (warmee heb je de diashow gemaakt?) moet dan wel naar Flash kunnen exporteren, dat kan lang niet ieder programma. Ook moet de gebruiker de flash-player geinstalleerd hebben, wat helaas ook lang niet altijd het geval is. Veel bedrijven staan dit bijvoorbeeld niet toe, en een flash-plugin in de browser laat lang niet zo’n mooie slideshow zien omdat ze haar eigen menu’s etc. eromheen laat zien dus daar word je ook niet echt gelukkig van.

Je kunt wel weer een zelfstandige player maken in flash, met de nieuwe video-componenten in Flash 8 is dat niet moeilijk (maar je moet natuurlijk wel Flash 8 hebben en er mee kunnen werken ;-). Helaas zijn de players voor Mac en voor Windows nog steeds niet compatibel, dus je zult ook weer twee versie moeten maken etc etc etc. Ik denk dat we nu te ver af komen van de oorspronkelijke vraag, namelijk een eenvoudige diashow met muziek op CD.

Voor het allermooiste resultaat kun jje toch het beste een edit-programma gebruiken en het resultaat als filmpje op een DVD-video zetten.

Christiaan.

Bijdrager
    miryamfaken

Ik heb dus nu 40 cd’s verstuurd naar de klant met Quicktime filmpje. en kreeg vandaag ’n heel kwaad telefoontje van klant (HEMA) die de slideshow niet kan afspelen op zijn PC.
    Wat een gezeur zeg om gewoon 128 foto’s in een slideshow te verwerken die compatible is met een PC.dacht dat alle pc gebruikers ook wel quicktime op de comp. hebben maar helaas.
    De klant gaat nu de factuur niet betalen en heb ik dus een dag of 3 voor niets gewerkt (plus onkosten).
    Een PC wat moet je er mee??
    Hij krijgt nu gewoon 128 jpg bestandjes en dan kijkt hij zelf maar wat ie ermee doet(some where were the sun don’t shine) Sorry moest ik even kwijt.
    Maar in ieder geval bedankt voor de aangegeven oplossingen.

grt miryam

Bijdrager
    cdeleeuw

Hoi Mirjam,

Da’s knap klote! De klant blijft toch het lastigste onderdeel van Multimedia producties ;-).

Maar als je echt drie dagen bezig bent geweest om een mooi filmpje te maken met dia’s op muziek dan is het zonde om dat weg te gooien. Waarom maak je er geen DVD-video van? Dat moet niet lastig meer zijn als je al een kant en klaar QT filmpje hebt! Gewoon in DVDStudio op track1 pleuren, start=track1 instellen en klaar is Myriam! ok, ff renderen en branden maar daar hoef je niet bij te blijven.

Daar zou ik het project niet voor laten mislukken (en zeker geen drie dagen betaling laten vervallen)! Als ik er nog verder mee kan helpen dan zeg je het maar, want dit vind ik zonde, echt!

Sterkte,
    Christiaan

PS. Ik wil dit zelfs wel helemaal (gratis) voor je doen, als je het kant en klare QT bestand makkelijk bij mij kunt krijgen… FTP bijvoorbeeld?

Bijdrager
    miryamfaken

Hallo Christiaan,

Ja zeker weten zonde van die 3 dagen. maar wilde gewoon cd’tjes op HEMA cd’s branden omdat dat mijn klant is(was) en HEMA heeft geen eigen dvd’s vandaar al dat gedoe.
    Maar morgen weer nieuwe dag en moet nog steeds 40 cd’s inleveren en dus krijgt hij gewoon foto’s op HEMA cd in jpg formaat en dan klaar….
    Dan maar klant kwijt maar wel factuurtje betalen.
    Toch fijn om wat begrip te krijgen.

Bedankt voor aanbod,

grt miryam

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.