24 berichten aan het bekijken - 1 tot 24 (van in totaal 24)
  • Q:
    Bijdrager
    Vin

iPhoto probleem! help!

Hallo. Ik heb een probleem met m’n iPhoto! alle zwart/wit foto’s die ik laatst van een fotograaf heb gehad worden niet goed weergegeven in m’n iPhoto. Als thumbnail zijn ze zwart en als ik ze full-screen bekijk (werk-modus) dan zie ik mijn iPhotobibliotheek erdoorheen! ik zie dus dan de gebeurtenissen staan en alle andere thumbs…. Erg vreemd. Heeft iemand hier ervaring mee en kan iemand me helpen dit probleem op te lossen?

Bedankt!

Moderator
    unSOUND

Dit wil nog wel eens gebeuren als ze in een afwijkende kleurruimte zijn opgeslagen, of als er een foute exif tag aan hangt… Waarschijnlijk zien de foto’s er in Photoshop gewoon goed uit…

Bijdrager
    Vin

ja dat klopt! ik kan ze in voorvertoning of in photoshop wel goed zien! maar ik wil ze in iPhoto ook gewoon goed kunnen zien natuurlijk! hoe kan ik het probleem verhelpen dan?

oja, en alle staande foto’s blijven liggend. Ook nadat ik ze in iPhoto heb gedraaid! De thumbnail is staand en als ik ze fullscreen bekijk gaan ze weer liggen….. is dat ook te verhelpen?!

Moderator
    unSOUND

Dan moet je eerst zorgen dat de foto’s ge├»mporteerd kunnen worden in iPhoto, dan zal de rest ook zeer waarschijnlijk weer gewoon werken. Zorg dan dus dat ze gewoon in 8bits rgb staan, en geen exotisch kleurprofiel bevatten.

Bijdrager
    Vin

oke! zal ik eens proberen! en hoe zit t met die foto’s die maar niet willen draaien?

Moderator
    unSOUND

Ik begrijp dat die van dezelfde persoon zijn ? Zoals ik in mijn vorige post al schreef, sla ze dan eerst eens allemaal op een andere manier op, en kijk dan nog eens. Dikke kans dat er gewoon een manier van opslaan is gekozen die iPhoto niet ondersteund…

Bijdrager
    Vin

nee. dat van die gedraaide foto’s geldt voor AL mijn foto’s!:(

en ik heb t probleem pas sinds iPhoto ’08! beetje raar dus….

EDIT: is Gray Gamma 2.2 een exotisch profiel??

Moderator
    unSOUND

Dat probleem met het niet kunnen draaien kan komen door een probleem met de permissies. Start iPhoto eens op met de ALT en de COMMAND toets ingedrukt, en kies ervoor om de rechten na te kijken. ( onderste optie )

Het kleurprofiel geeft aan dat de foto’s zijn opgeslagen als grayscale. Op zich geen echt exotisch formaat, maar het wordt nooit gebruikt in digitale camera’s… waarschijnlijk is dat de oorzaak voor de slechte weergave in iPhoto.

Bijdrager
    Vin

ik heb net gedaan wat je zei maar heb nog steeds hetzelfde probleem. Dan dubbelklik ik op n foto, wordt ie groter (dan is ie altijd nog ff wazig weet je wel!) en zodra ie niet meer wazig is draait ie m weer naar liggend!!!!!! erg, erg vervelend!

Moderator
    unSOUND

Lijkt er dus op dat de library niet in orde is… Toevallig niet bezig geweest met tooltjes of plugins voor iPhoto ?

Bijdrager
    Vin

ja, alleen iPhoto Diet… is dat erg?

die gebruikte ik om de dubbelen te wissen… kan ik het nog verhelpen?

Moderator
    unSOUND

Bij mijn weten is iPhoto diet nog niet geupdate om met de library van iPhoto ’08 te werken, of vergis ik me ? Dan heb je dus hele grote kans dat het dingen veranderd / verwijderd heeft die bij iPhoto ’08 juist van belang zijn…

Bijdrager
    Vin
    ”unSOUND”

Bij mijn weten is iPhoto diet nog niet geupdate om met de library van iPhoto ’08 te werken, of vergis ik me ? Dan heb je dus hele grote kans dat het dingen veranderd / verwijderd heeft die bij iPhoto ’08 juist van belang zijn…

ja! je bedoelt dus toen ik nog iPhoto 6 had? dat is wel erg jammer! moet ik nu al die probleem foto’s exporteren en dan draaien in photoshop en dan weer importeren ofzo?

Moderator
    unSOUND

Denk niet dat dat zin heeft om te doen als je nog niet zeker weet dat daar het probleem ligt. Probeer het eerst eens met een nieuwe foto…

Darna zou ik overwegen om gewoon een totaal nieuwe library te maken. Dus alle albums exporteren naar mappen, nieuwe library maken en dan de alle mappen weer importeren.

Bijdrager
    Vin

pppfffffffffff dat wordt wel veel werk zeg…. zal t eerst eens gaan proberen met n nieuwe foto idd!

Moderator
    unSOUND

Waarom wordt dat gelijk een heel werk dan ? Zo veel werk is het niet… het grootste deel is het exporteren en importeren, maar dat kan gewoon door middel van een scriptje gedaan worden… het zal alleen vooral tijd kosten.

Bijdrager
    Vin

maar dan ben ik ook al mijn foto waarderingen kwijt enzo….

Moderator
    unSOUND

Dat zou wel kunnen ja… Ik gebruik alleen maar de mappen en albums van iPhoto, verder niks.

Bijdrager
    Vin

en als ik opstart met alt en appeltje. kan ik dan niet heel de bibliotheek opnieuw opbouwen e.d.? Zou dat ook helpen?

Moderator
    unSOUND

Ik denk persoonlijk niet dat dat zal helpen, omdat ik niet denk dat daar het probleem zit. Proberen kan natuurlijk altijd, maar het komt er waarschijnlijk op neer dat er bestanden / instellingen verwijderd zijn door iPhoto diet… De library opbouwen is bedoeld om nieuwe miniaturen aan te maken en te kijken of de foto’s nog op hun plek staan… Het is een functie die is bedoed om fouten van iPhoto zelf te corrigeren, niet om fouten van 3rd party apps te corrigeren…

iPhoto diet zegt zelf immers niet voor niets dat je van te voren een backup moet maken van je library, want het gaat gewoon geregeld mis. Daarom is het al vaker gezegd dat je het beste gewoon zonder al die tooltjes kunt werken… Het kost je schijfruimte, maar bespaard je veel problemen.

Bijdrager
    Vin

Ik heb geprobeerd om foto’s die ik wil importeren eerst te openen met voorvertoning en ze daar vast in te draaien. Als ik ze dan importeer in iPhoto dan blijven ze wel staand maar dan zijn er weer 2 bestanden (modified en original). En dat is raar omdat ik de foto niet heb ‘bewerkt’ in iPhoto maar in voorvertoning! Hoe kan dit? moet ik nou dus echt m’n foto’s gaan draaien in photoshop of gaan werken met 2 bibliotheken?!

Moderator
    unSOUND

Het is al vaker gezegd: draaien in voorvertoning doet NIETS met de foto zelf. Voorvertoning zegt alleen dat de foto voortaan gedraaid moet worden bij het openen, en draait de foto dus niet echt. iPhoto doet vervolgens dus precies wat voorvertoning zegt, namelijk gelijk de foto draaien bij het openen… Dit gebeurt dus niet als je de foto draait in Photoshop, of bij het werken met een tweede library, omdat de foto dan wel daadwerkelijk gedraaid wordt.

Bijdrager
    Vin

oke. dan ga ik ze in het vervolg draaien met photoshop of met n 2e library. Kan ik de foto’s die nu niet goed draaien exporteren, goed draaien en dan weer importeren of moet ik alles opnieuw doen? oftwel een hele nieuwe library maken?

Moderator
    unSOUND

Je kunt de “probleem-foto’s” inderdaad gewoon uit de library exporteren, dan wissen uit iPhoto, en dan de gedraaide versies importeren. Laat daarna iPhoto alle miniaturen opnieuw aanmaken zodat de library weer heemaal up-to-date is. Maar doe dat pas als je bijvoorbeeld naar je werk of naar bed bent, want dat kan gerust een uurtje of 2 duren.

24 berichten aan het bekijken - 1 tot 24 (van in totaal 24)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.