6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Q:
    Bijdrager
    pvdheijden

[iPhoto] + Photoshop + versiebeheer

Ik gebruik iPhoto voor het beheren van mijn fotos. Nu wil ik deze nabewerken met Photoshop en het origineel + photoshop bestand bewaren.

Daarnaast hebben de foto’s steeds een naam die de camera geeft, waardoor er vaak dubbele namen zijn. Ik heb niet zo veel zin om alle foto’s die ik maak een omschrijving te geven, dus wilde ik ze nummeren. Dan heb ik meteen een uniek aanknopingspunt. Hoe zou ik dit kunnen combineren met de bewerkte versies en evt. de PS bestanden?

N.B. Ik heb geen geld voor betaalde programma’s zoals Adobe Bridge, die dit allemaal kan. De reden dat ik bij iPhoto blijf is dat de camera het daarin importeert (zwakke reden).

Bijdrager
    jimmoor

Als je Photoshop hebt kun je via een zgn. Batchverwerking in een keer een hele map of serie foto’s van een naam/nummer af wat dan ook laten voorzien. De Batch functie vind je onder Bestand.

Bijdrager
    pvdheijden

Dank je. Alleen importeer ik de foto’s direct met iPhoto van mijn camera. Dan kan ik ze niet daarna nog met PhotoShop hernoemen. Of ik moet ze exporteren en daarna importeren.

Bijdrager
    Neproadie

Je kan in photoshop dan toch wel gewoon de folder op je hd aanwijzen waarin iphoto ze opslaat?

Bijdrager
    Dbakker

Hoi,

Ik zou thuis even moeten kijken, maar je kunt iPhoto zo instellen dat met dubbelklik op de foto vanuit iPhoto Photoshop opent. Daarmee kun je je foto dan bewerken. Ik weet niet hoe apple de ‘terugkeer’ mogelijkheid heeft geregeld, maar het lijkt me sterk dat dat niet goed zou zijn geregeld. Experimenteer er eens mee zou’k zeggen.

Overigens, iPhoto biedt voor selecteren van onderdelen op de foto, knippen en plakken binnen foto’s etc. geen opties. Wel kent versie 6 een behoorlijk krachtige opwaardeerfunctionaliteit van je foto’s. Kijk daar ook eens na, dat maakt de wereld een stuk eenvoudiger.
    (Voor mij is dat in ieder geval ruim voldoende om mijn collega’s op de fotoclub te overtuigen van mijn fotografische kwaliteiten ;-))

Succes
    Douwe-Jan

p.s. oh, ja daar ging het om… je hoeft dan helemaal geen nieuwe namen of structuren te verzinnen;)

Bijdrager
    nookie

FILELIST gebruiken.

Map er op slepen en je kan van alles aangeven.
    Je ziet ook wat het wordt voordat je het daadwerkelijk doet.
    Probeer maar uit, ik gebruik niet anders meer.

http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/27090

FREEWARE!!

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.