12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Q:
    Bijdrager
    MacAanZee

iPhoto opent niet bij gebruik iMac als externe HD

Mijn zoon heeft een paar dagen geleden zijn iMac lelijk laten vallen, waardoor het beeldscherm het niet meer doet. Daar moeten we nog wat op bedenken. Intussen heeft hij foto’s en andere dingen nodig van zijn iMac. Via een ander draadje kreeg ik de raad om met Firewire zijn kapotte iMac te verbinden met mijn iMac en met ‘T’ ingedrukt op te starten. Zo zou ik vanaf mijn iMac toegang hebben tot zijn HD.
    Dat lukt, MAAR: als ik zijn iTunes wil opstarten (voor syncen van zijn nieuwe iPhone) gaat dat niet en komt er een mededeling dat mijn iTunes nieuwer is en daardoor de iTunes bibliotheek niet opgestart kan worden. Hetzelfde bij zijn iPhoto. Hij heeft dringend een aantal foto’s nodig, maar als ik zijn iPhoto wil opstarten, gaat dat niet en komt er een mededeling dat dit niet lukt omdat de iPhoto versie verschilt. Erg lastig allemaal. Is er een manier om dit op te lossen?

Bijdrager
    Oppie

Als je nou de respectievelijke bibliotheken op jouw iMac sleept, en het daar opent vanuit de Finder (en dus niet vanuit iTunes/iPhoto) en betreffende bestanden eruit vist.
    Of je laat die bibliotheken op jouw iMac bijwerken naar de laatste versie. Het zijn toch maar kopieën, die bieb’s.

Bovendien heeft ie natuurlijk gewoon een backup op een externe HD en die kun je ook op jouw iMac aansluiten, toch?!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Bijdrager
    JaNiintendo

Ik verbaas mij erover hoe je iMac kan laten vallen…

Of tilde hij hem op?

On-topic: Doe het zelfde, maar start dan de iMac op met alt (option) ingedrukt. Of je kan naar een APR gaan.

Bijdrager
    Hansi2124

Gezien het hier een probleem betreft van met name iPhoto heb ik het even naar het juiste forum verplaatst.

Moderator
    Night

Ik sluit me ook aan bij Oppie. Kopieer de hele iPhoto database (of de hele map ‘Pictures’) naar jouw Mac en start iPhoto dan op met alt ingedrukt. je kan dan kiezen welke database iPhoto moet gebruiken. Kies dan de database die je gekopieerd hebt en haal de foto’s eruit die je nodig hebt. Wil je je eigen database daarna weer gebruiken, dan gewoon iPhoto nogmaals opstarten met alt ingedrukt en weer je eigen database selecteren. Overigens geldt hezelfde voor iTunes.

Bijdrager
    MacAanZee

Ik ga dat op die manier proberen. En hoe hij hem heeft laten vallen…gewoon heel dom. Hij zat op bed, keyboard op schoot, iMac op kastje naast zijn bed. Hij ging anders zitten, schoof op en trok per ongeluk met het snoer van het keyboard de iMac ondersteboven van het kastje. Die viel precies met de plek boven de webcam op de bedrand,.

Hij heeft geen backup op een externe HD. Slepen naar mijn iMac van zijn iTunes of iPhoto gaat denk ik niet, want dat kost teveel geheugen. Ik heb nog maar zo’n 6Gb vrije ruimte op mijn iMac.

@ Night: wat bedoel je precies met ‘database’, bedoel je daarmee het programma iPhoto. Wat is het verschil in effect tussen het overslepen van iPhoto of de map pictures?

Moderator
    unSOUND
    MacAanZee op 27 juni 2010

@ Night: wat bedoel je precies met \’database\’, bedoel je daarmee het programma iPhoto. Wat is het verschil in effect tussen het overslepen van iPhoto of de map pictures?

Nee, gewoon de iPhoto library die in de map Afbeeldingen staat.

Nu wil die misschien niet openen omdat de rechten die bij die library horen niet hetzelfde zijn als de rechten van de machine waar je nu iPhoto op draait, en dan wil de library ook nog wel eens problemen geven met openen.

Moderator
    Night

…en in dat geval moet je eerst even de permissies herstellen (m.b.v. Disk Utlility / Schijfbeheer)
    En met 6 GB kom je wellicht inderdaad krap uit. Mijn iPhoto bibliotheek is al 7 GB en ik heb er echt niet belachelijk veel foto’s instaan.

Moderator
    unSOUND
    Night op 27 juni 2010

…en in dat geval moet je eerst even de permissies herstellen (m.b.v. Disk Utlility / Schijfbeheer)

Ehm… Nee.

De rechten staan immers niet verkeerd, ze horen gewoon bij een andere gebruiker. Daar doet permissies herstellen nul komma niks aan. Ten tweede worden door het schijfhulpprogramma alleen de rechten van software en hun onderliggende bestanden aangepast, niet de rechten van losse bestanden zoals foto’s.

Bijdrager
    Oppie

Als je oversleept worden de rechten volgens mij gewoon netjes aangepast. Daar moet geen probleem ontstaan.
    Maar als je inderdaad nog maar 6 GB vrij hebt, en geen backup, tja, dan zul je moeten neuzelen in de zijlijn…succes.:sealed:

Geblokkeerd
    Anoniem

Zeg eens, nu die iMac aan de jouwe hangt in Target Mode, dan kan je natuurlijk ook proberen om van die schijf te -booten-. Dan werk je namelijk 100% in de omgeving van de Mac van je zoon.

Dus:

1. iMac in Target Mode aan andere mode.
    2. Andere Mac aanzetten
    3. ALT toets ingedrukt houden tot boot keuze scherm verschijnt
    4. Booten vanaf schijf van zoon’s iMac.

Hij heeft geen backup op een externe HD

Tja, je weet wat ze zeggen!

Bijdrager
    prullenbak

1. Koop een externe harde shijf
    2. krijg toegang tot zijn harde schijf op bovengenoemde manier
    3. Zet alle data van zijn mac op de externe harde schrijf
    4. laat de imac repareren.
    5. zet alle data van de externe harde schrijf terug op de mac, formateer de harde schijf en gebruik voortaan time machine.

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.