12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Q:

Bijdrager
    Clai

iPhoto naar foto's op externe harde schijf

Hallo,

Ik heb een vraag? Ik heb mijn iPhoto bibliotheek op een externe harde schijf. Nu wil ik foto’s gaan gebruiken en iPhoto niet meer. Nu wil ik in foto’s de bibliotheek van iPhoto importeren maar wel op een externe harde schijf. Weet iemand hoe dat moet?

Bijdrager
    McMeller

De iPhoto-bibliotheek importeren in Foto’s is niet helemaal de juiste beredenering. De iPhoto-bibliotheek wordt gemigreerd naar een Foto’s-bibliotheek.

Wat je wil is niet ingewikkeld maar er ontbreekt een belangrijk detail. Je zegt dat iPhoto-bibliotheek op een externe harde schijf staat en ook dat de Foto’s-bibliotheek op een externe harde schijf moet komen. Gaat dat tweemaal over dezelfde schijf?

Bijdrager
    Clai

Ja het liefst op dezelfde schijf want dan kan ik me iPhoto bibliotheek wissen.

Bijdrager
    McMeller

Ik begrijp niet wat dat met elkaar te maken heeft. Kun je de iPhoto-bibliotheek dan niet wissen als je een andere schijf gebruikt? Of bedoel je dat je anders een nieuwe schijf moet kopen? Maar goed, het antwoord is duidelijk, je wil dezelfde schijf gebruiken.

In dat geval is het het meest eenvoudig. Open de externe schijf in Finder. Sleep de iPhoto-bibliotheek op Foto’s in het Dock, of klik er rechts op en kies voor Open met > Foto’s.

Foto’s zal nu openen en de bibliotheek wordt voorbereid, oftewel gemigreerd. Daarna moet de gehele inhoud overgezet zijn in de nieuwe Foto’s-bibliotheek.

Vervolgens kun je nog even in de info van de iPhoto-bibliotheek kijken (rechts erop klikken, Toon info), of deze als gemigreerd wordt aangemerkt. Als dat het geval is, is het in principe veilig om deze te verwijderen. Maar neem vooral geen overhaaste beslissingen.

Ik vraag me sowieso af: als je fotobibliotheek extern staat, waar staat de backup daarvan dan?

Mocht je je trouwens afvragen: maar hoe past die hele bibliotheek dan twee keer op de schijf? Het kan inderdaad voorkomen dat je minder vrije ruimte hebt dan je oude iPhoto-bibliotheek vraagt. Door een intelligente manier van werken van de Mac, is het niet zo dat de ruimte dubbelop nodig is. Beide bibliotheken maken namelijk gebruik van dezelfde bronbestanden. Daar merk je als gebruiker niks van. Je zult zien dat het omzetten naar Foto’s amper vrije ruimte vraagt en het verwijderen van de iPhoto-bibliotheek ook maar weinig ruimte vrijmaakt. Toch win je uiteindelijk wat ruimte want Foto’s is efficiënter dan iPhoto.

Bijdrager
    McMeller

Geslaagd?

Bijdrager
    Clai

Nou probeerde het maar me schijf had toch te weinig ruimte dus ben nu eerst me iPhoto blik oorheelkunde aan het kopiëren naar een grotere schijf. Dan nog een keer proberen. Je hoort van me.

Bijdrager
    Clai

iPhoto-bibliotheek bedoel ik. Staat beetje raar hierboven.

Bijdrager
    Clai

Mcmeller het is gelukt. Idd hoe jij zei. Ik kan nu toch me iPhoto bibliotheek op dezelfde schijf wissen? Bedankt voor je oplossing.

Bijdrager
    McMeller

Zoals in mijn reactie al stond:

Vervolgens kun je nog even in de info van de iPhoto-bibliotheek kijken (rechts erop klikken, Toon info), of deze als gemigreerd wordt aangemerkt. Als dat het geval is, is het in principe veilig om deze te verwijderen. Maar neem vooral geen overhaaste beslissingen.

Ik heb ook een instelling van ‘wat weg kan, kan weg’. Tegelijkertijd zijn foto’s vaak dierbaar bezit en door de manier waarop het bestandssysteem dit regelt vraagt de gemigreerde iPhoto-bibliotheek ook niet zoveel ruimte. Maak die afweging zelf.

Je hoeft mij overigens niet te bedanken voor de oplossing want wat je hebt gedaan is gewoon de standaard aanpak.

Bijdrager
    Clai

Mcmeller ik heb nog een vraag. Nu me foto bibliotheek op een externe harde schijf is kan ik via iTunes niet meer die foto bibliotheek benaderen. Zeg maar als ik via me iPhone of Apple tv foto s wil bekijken of erop zetten kan ik die foto bibliotheek niet selecteren. Ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel. Weet je een oplossing?

Bijdrager
    McMeller

Oei, dat weet ik niet met zekerheid te zeggen want ik gebruik zelf geen Apple TV voor toegang tot Foto’s via iTunes.

Wel weet ik dat je in de instellingen van iTunes moet selecteren in welk programma de Apple TV moet kijken. Staat Foto’s daar geselecteerd?

Bovendien durf ik aan te nemen dat dan altijd zal worden uitgegaan van de systeem-bibliotheek. In de instellingen van Foto’s kun je zien of de bibliotheek als zodanig is aangemerkt.

Ik gok dat één van deze instellingen niet correct is en dat het weer werkt zodra je dit corrigeert.

Bijdrager
    Clai

Nou het is me nog niet gelukt. Ik kan niets vinden bij voorkeuren van itunes of foto’s. Ik zal het nog een keer uitleggen misschien helpt dat bij een oplossing.
    Ik heb me gehele foto bibliotheek op een externe harde schijf. Nu wil ik wat albums vanuit me foto blibliotheek naar me iphone overzetten met itunes. Als ik me telefoon aansluit kan ik bij kopje foto idd het mapje foto aanklikken maar daar zitten niet me foto’s die op me externe harde schijf staat. Ik vermoed dat die de bibliotheek van mijn nterne harde schijf van me mac pakt.
    Weet iemand hoe ik wel foto’s van me externe harde schijf naar me iphone kan kopieren.

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.