8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Q:

Bijdrager
    Tee Loo

iPhoto MODIFIED folder verdubbelt opslagvraag

Hallo,

Vraag:
    Als ik foto’s in iPhoto importeer, maakt het een map aan onder ORIGINALS..etc..
    Zodra ik in iPhoto een foto wijzig (efftects, red-eye removal etc) dan slaat iPhoto’s deze gewijzigde versie naar de map MODIFIED… met dezelfde hirargische structuur aan mappen.

Betekend dit nou, dat ik elke foto die ik aanpas automatisch dubbel op de schijf heb staan (origineel en aangepast)?.
    Als ik dus 2000 foto’s van 3MB per foto heb, heb ik geen +/-6 GB maar +/-12 GB mocht ik ze allemaal hebben aangepast.

Is dit de opzet van iPhoto? Of moet ik gewoon niet zeuren als ik toch 60GB ruim over heb op mijn HD?

Vroeg me dat gewoon af. Uit softwareontwerp interesse.
    Moet zeggen dat iPhoto een erg mooi programma is, maar je hebt het dubbele aan opslag nodig dan je eerste vermoeden is.

Geeks, can’t wait your answers.

thx!

Teeloo

Bijdrager
    lowfi

Ja elke foto die je edit wordt een copie van gemaakt. Beste is uit de iphoto library in finder te blijven. Je hebt er eigenlijk niks te zoeken:P

Wel kan je bv iPhoto diet gebruiken om dubbel bestanden uit je library te halen.

Bijdrager
    Buzz

Ja, je hebt het goed door. Je kan in iPhoto met een rechtermuisklik op de foto op deze manier altijd het origineel weer tevoorschijn halen, mocht dat nodig zijn.

Er zijn trouwens wel utilities te vinden die ervoor zorgen dat alle gewijzigde foto’s netjes originelen worden, voor als je krap in de schijfruimte zit en zeker weet dat je de originelen niet meer nodig hebt.

En lowfi was me net voor!

Bijdrager
    Joefje

Aha, dat verklaart een hoop! Ik vond al dat mijn nieuwe MacBookje zo snel bijna vol was! Ik heb 60 GB harde schijf, niet veel bijzonders geinstalleerd behalve de standaarddingen en Office, ik heb er 16 MB muziek op staan en 6 GB foto’s en ik heb nog maar 5 GB over. Maar als die foto’s er dus stiekem 12 zijn in plaats van 6…. en wat gebeurt er met de foto’s die je verwijderd hebt? Blijven die ook ergens rondslingeren of…?

Anyway, zo’n opruimprogje zou wel handig zijn. iemand enig idee wat en waar?

Bijdrager
    Buzz

Foto’s die je verwijdert uit de library komen in de prullenbak (trash) van iPhoto. Pas als je die trash leegt zijn ze ook echt weg.

Bijdrager
    Joefje

Ja, die had ik door inderdaad. Maar daar wordt dus niet nog ergens, na het leegmaken van je trash, een kopietje van bewaard ofzo. Da’s mooi.

Ik ga al die originelen maar eens op een dvd’tje branden denk ik, en dan deleten.

Bijdrager
    Joefje

Ik heb inmiddels iPhoto Diet gedownload. Nu wil ik graag even zeker weten of wat ik denk te zien, klopt, voor ik ermee verder ga en al mijn foto’s (en al mijn modify-ing….) vernaggel…

Het lijkt voor mij alsof Diet de gemodificeerde foto’s in de originelen-map zet, op de plek waar eerst het origineel zat. Dus nadat ik Diet volledig heb laten draaien zou mijn map Modify volledig leeg moeten zijn (mits alle orginelen nog bestaan natuurlijk). Klopt dat? En die originelen verdwijnen dan naar de trash, niet van iPhoto maar van mijn MacBook. Zie ik dat nou goed of ben ik nou het verkeerde aan het weggooien? Wat het zo verwarrend maakt is de melding die iPhoto de hele tijd geeft over dat ik m’n origineel terugzet of zoiets, wat ik volgens mij niet doe.

Nou ja, wie het weet, mag het zeggen… :)

Bijdrager
    Tee Loo

Lowfi, Buzz_D,

Bedankt voor de snelle reply.
    Lowfi, ik begrijp wat je bedoeld, maar ik ben nog steeds zelf de baas over mijn hoe en wat op de HD… dat ik er tot op zeker hoogte met mijn tengels van iPhoto mappen af moet blijven, snap ik, anders weet iPhoto het niet meer;-)
    Maar het is goed te weten dat je altijd kopien kan maken uit de Original Map van iPhoto mocht je behoefte hebben met Finder foto’s eruit te plukken. Dat dat eigenlijk nooit meer hoeft, snap ik ook… uiteindelijk kun je met iPhoto netjes alle foto weer exporteren in onderandere het originele format etc…
    iPhoto blijft mooi spul.
    Ik kom net van XP dus heb nog die ‘ik-manage-mijn-eigen-folder’ drang;-) vandaar de ‘Finder’ inkijk op het hele verhaal… ik wil altijd graag weten wat software met mijn HD doet.;-)

Wat ik wel merk: als je een berg foto’s op een externe harde schijf hebt, en die in iPhoto wilt meenemen (importeren), krijg je gezellig alle foto’s net zo goed op je HD van je Mac. Pas je al die foto’s ook nog eens aan, krijg je ze ook nog eens in de Modified folder. Dan heb je dus 3 foto’s van hetzelfde formaat (EXT-HD, ORG en MOD).
    Natuurlijk kun je voor de optie gaan om de optie ‘kopien maken bij importeren” UIT te zetten in iPhoto, waardoor je slechts links krijgt in de Original map.

Voordeel: je kan je hele externe HD foto verzameling bekijken in iPhoto met thumbnails zonder externa HD aangesloten te hebben.

Nadeel: wil je ze fullsize zien, moet de externe HD eraan vast.

Buzz_D: bedankt voor die info. Dat is nou precies wat het iPhoto compleet maakt: de optie om de MODIFIED foto’s over de ORIGINALS te laten schrijven… en dus van 2 naar 1 foto gaat.

Wel moet ik zeggen: doe dat alleen met foto’s waar je 100% van weet dat je ze nooit meer wilt modifien: komt er een jaar later een 100x beter bewerkingsprogramma, dan kun je niet meer vanaf het origineel werken en moet je een modified foto bewerken,… en dat is dus dood zonde en eigenlijk nog slechter dan de eerste bewerking.

Ik moet eerlijk zeggen: ondertussen heb ik de mindset: maak ik foto’s op mijn digi camera van 3MB format dan is dat eigenlijk 6MB. En dan ga je een stuk vrolijker om met iPhoto.

Voordeel:
    Mocht de nieuwe iPhoto (7) een beter “rode ogen” programma/ filter hebben, dan is het fijn het echte (onge-diete) origineel opnieuw te bewerken dan het ver-origineelde modified bestand (jeetje waar gaat die naartoe?!;-) )…………… lachen!

Nou, wie dit nu nog aan het lezen is.. thanks!!
    :-)

Teeloo

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.