23 berichten aan het bekijken - 1 tot 23 (van in totaal 23)
  • Q:
    Bijdrager
    CMD-Z

iPhoto Lightroom

Hey allemaal!

Ben net terug van een geweldige vakantie in New York; en heb natuurlijk veel foto’s geschoten.

Inmiddels begint iPhoto 11 met 50 gb aan foto’s in vele events toch echt wel traag te worden af en toe. Zoals jullie allemaal waarschijnlijk hebben gemerkt, hebben de iphoto updates de afgelopen jaren het programma alleen maar trager gemaakt.

Echter, de integratie die iPhoto heeft met mail, facebook, en andere iApps (bv foto’s op de ipad krijgen via itunes) maken iPhoto helaas onmisbaar.

iPhoto levert mijn inziens te vaak strandballen op bij het foto bewerken (MBP 2,4 C2D 4gb RAM).
    Lightroom is op dit gebied (en vele andere) superieur.

Nu wil ik dus de foto’s die ik in iPhoto bewaar, met lightroom bewerken, maar dus de uiteindelijke foto’s wel in iPhoto hebben staan.

Wat is hiertoe de beste workflow?

Bijdrager
    kosters.mathijs

Al aan Aperture gedacht?

Bijdrager
    CMD-Z

ehm, nee niet echt;

die heeft zeker een goede integratie met iphoto bedoel je?

maar hoe zit het met de snelheid daarvan?

Bijdrager
    mymac

Ik stel ook voor dat je Aperture eens probeert. Als je overweg kan met Lightroom moet je Aperture ook wel onder de knie kunnen krijgen. De snelheid kan ik niet zo veel over zeggen, want ik heb niet zo’n grote bieb en ik werk er niet veelvuldig mee.
    Foto’s kan je ook via iTunes op je iPad/iPhone etc zetten met Aperture, en op alle andere vlakken is Aperture ook geïntegreerd zoals iPhoto dat is. Hierdoor is iPhoto dus niet meer nodig voor die functies, en kun je alle foto’s gewoon in één programma importeren, bewerken en ordenen.

Bijdrager
    CMD-Z

klinkt goed!

kan ik ook in aperture iphoto events ‘inzien’ en die foto’s in aperture wijzigen, maar ze wel opgeslagen laten zijn in de iphoto library?

Bijdrager
    Stargazer72

Ik hanteer de volgende workflow:

Importeren in Lightroom
    Selecteren en beoordelen in Lightroom
    Bewerken in Lightroom (hierin veel meer mogelijkheden dan iPhoto).

En dan de resultaten waar ik verder nog wat mee wil doen exporteren vanuit Lightroom naar iPhoto.
    Hiervoor zijn diverse gratis plug-ins beschikbaar.

Daarna verder in iPhoto voor voorstellingen, kaarten, boeken, etc.

Overigens heb ik inmiddels bijna 400 GB aan foto’s in Lightroom (ben een RAW schieter), zonder dat ik iets aan de performance merkt.

Bijdrager
    CMD-Z

ok thanks!

dus je hebt de RAWs in lightroom en de bewerkte foto’s in iphoto staan als ik het goed begrijp?

zou idd vanaf nu dan jouw workflow kunnen gaan hanteren.

heb iemand toevallig een tip/link naar de plugin voor lightroom -> iphoto export die hierboven genoemd wordt?

Bijdrager
    Stargazer72

Klopt. De RAW staan in LR. Daarin doe ik ook alle beheer en back-up acties. Zo kun je altijd weer opnieuw starten met je originele bestanden. De LR bibliotheek back-up ik ook, want hierin zitten al je bewerkingen die je hebt uitgevoerd op je foto’s.

De resultaten exporteer ik als JPG naar iPhoto. En dan daarin verder zoals gezegd.

Plug in:
    Export to iPhoto

Bijdrager
    CMD-Z

thanks!

Bijdrager
    CMD-Z

zal van beiden de trial downloaden (lightroom/aperture) en vergelijken

Bijdrager
    Ir.Bob

Lightroom is een B*tch in de organisatie van je foto’s als je het vergelijkt met Aperture en heeft een walgelijk slechte interface.

Mijn suggestie zou zijn om over te stappen naar Aperture en niet meer om te kijken naar iPhoto. Er is een zekere communicatie tussen de beide programma’s, maar eigenlijk is het helemaal niet nodig om iPhoto naast Aperture te behouden.

Aperture biedt dezelfde organisatie mogelijkheden als iPhoto, maar ook meer uitgebreidere.

Aperture heeft dezelfde integratie met mail, facebook, flickr & OS X als iPhoto.

Aperture biedt min of meer dezelfde RAW mogelijkheden als Lightroom. (Enkele uitzonderingen daargelaten, beide programma’s zijn zeer aan elkaar gewaagd en beide zijn op bepaalde vlakken superieur aan elkaar)

Aperture biedt net als iPhoto de mogelijkheid boeken te printen en slideshows te maken.

Aperture biedt de mogelijkheid om je video’s te sorteren en te gebruiken in je slideshows. (Dit kan Lightroom niet)

Last, but certainly not least, Aperture is stukken goedkoper dan Lightroom. (65 euro (in app store) vs 300)

Wat je ook kiest, ga niet je workflow opzetten in een combinatie van photomanagers. Dat gaat gegarandeerd ervoor zorgen dat je het overzicht kwijt raakt. Daarnaast neemt het in het gunstigste geval veel meer schijfruimte dan noodzakelijk. In het slechtste geval kan je gemakkelijk per ongeluk foto’s kwijt raken.

Bijdrager
    Sascha

Heb je deze optie al in de voorkeuren van iPhoto gezien (Bewerk foto’s):

Als je dan onderaan het venster in iPhoto op ‘bewerk’ klikt, opent het door jou opgegeven programma en worden de wijzigingen ineens in iPhoto opgeslagen:

Bijdrager
    CMD-Z

@lr Bob: dank voor je uitgebreide antwoord; erg overtuigend! ga aperture zeker proberen. Ben alleen inmiddels zo gewend aan iphoto als ‘photo database’. (en vind de events interface erg fraai)

@sascha: dankjewel, dit heb ik idd nog niet gezien! de wijzigingen worden dan ook al edit ik in lightroom/photoshop automatisch in de iphoto library opgeslagen? gaaf!

Bijdrager
    CMD-Z

PS wat is dit toch een topforum!!

Bijdrager
    CMD-Z

Hebben jullie trouwens ook de ervaring dat iPhoto in verhouding zo retetraag is?

Hoe is aperture wat snelheid betreft ivm iphoto?

Zouden de faces/places features hier iets mee te maken kunnen hebben? is er een manier om dit te disablen?

Bijdrager
    CMD-Z

heb inmiddels een stappenplan haha: downgraden naar iphoto 08.

Ik heb trouwens gezien dat het ‘editen in lightroom’ kiezen vanuit iphoto inderdaad zorgt dat lightroom wordt opgestart, en het importeren van die foto geprompt wordt, maar na editen staat hij wel in de lightroom library en niet in de iphoto library. Dubbel dus, want exporteren naar iphoto is daarna nog vereist.

Moderator
    unSOUND
    CMD-Z op 25 maart 2011

Hoe is aperture wat snelheid betreft ivm iphoto?

Zouden de faces/places features hier iets mee te maken kunnen hebben? is er een manier om dit te disablen?Faces kan de boel flink vertragen, zeker na het importeren. Als ik een paar mappen met foto’s geïmporteerd heb kan ik beter wat anders gaan doen, want dan staat hij wel een uurtje of 2 te pruttelen. In Aperture kun je Faces gelukkig uitschakelen, in iPhoto niet.

Ik vind Aperture zelf prima qua snelheid, maar ik gebruik het voornamelijk op de Mac Pro, op de MacBook slechts incidenteel… Daar duurt enkel het opstarten van Aperture wat langer, maar ik sluit het dan eigenlijk niet meer af.

Bijdrager
    CMD-Z

thanks again

Bijdrager
    CMD-Z

dus unsound; wat is jouw workflow?

Je importeert in aperture, edit in aperture, en hebt daar dus de volste library, en exporteert dan sommige foto’s naar iphoto (08) library? Gebruik je wel de nieuwste versie van aperture?

Heb inmiddels aperture, waar ik graag mee wil gaan werken, maar vind hem inderdaad ietsje traag op mn macbook (heb daarnaast ook nog een imac waar hij prima op draait). Wat zou de handigste workflow zijn?

Alle foto’s in iphoto hanteren? en dan de foto’s editen in aperture, via de import functie (maar de lokatie behouden in iphoto?)

Moderator
    unSOUND

Alles wat binnenkomt gaat naar iPhoto. Daar sorteer ik alles. Wat ik over hou gaat naar Aperture ( ik draai Aperture 3 ), daar beheer ik alles door middel van een systeem met mappen, projecten en albums.

Bijdrager
    CMD-Z

Interesting! Vraag me af nog: wat is dan de toegevoegde waarde van iPhoto? het feit dat het sneller draait?

Ik heb inmiddels mijn gehele iphoto 11 library geimporteerd in Aperture (duurde ff voor zoveel gigabyte foto’s). Dit ging verder prima. Aperture lijkt inderdaad een top programma, maar draait zoals verwacht niet heel soepel op mijn macbook pro c2d.

Als ik nu mijn leven zo makkelijk mogelijk wil maken; hoe kan ik dan het beste de foto’s uit aperture exporteren om daarna met zo min mogelijk informatieverlies (events, modified pictures) ze in iphoto te importeren?

thanks!

Bijdrager
    Ir.Bob

Als je Aperture gebruikt heeft iPhoto m.i. nul toegevoegde waarde. Als je Aperture gebruikt zoals je iPhoto gebruikt, dwz alleen als foto database, dan geloof ik niet dat hij langzamer is dan iPhoto (niet op m’n iMac c2d in ieder geval). Maar Aperture is inderdaad een zwaarder programma dan iPhoto, het bevat immers veel sterkere bewerkingsmogelijkheden.

Zoals als ik in het andere draadje al aangaf is het vrijwel ondoenlijk Aperture en iPhoto gesynchroniseerd te laten lopen met elkaar. Kies dus voor een van de twee. Als ik de methode van Unsound goed lees gebruikt hij voornamelijk Aperture, maar importeert hij ook in iPhoto. Dan staan de beelden wel in beide programma’s maar als je edit in AP zie je dat niet terug in iPhoto. Zelf zie ik geen toegevoegde waarde aan deze workflow, maar misschien kan Unsound die meerwaarde nog even toelichten.

P.s. enkele post hiervoor noemde je de ‘events’ interface van iPhoto, die is exact gelijk aan de ‘projects’ interface van Aperture.

Bijdrager
    CMD-Z

Thanks, ben dan (om dit topic ook daarna maar te sluiten) benieuwd naar waarom UNSOUND wel iphoto en aperture naast elkaar gebruikt!

23 berichten aan het bekijken - 1 tot 23 (van in totaal 23)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.