15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Q:
    Bijdrager
    904passie

Iphoto Library plus iTunes verplaatsen naar externe harde schijf

wij hebben een Imac die van de 250GB, 240 GB aan data heeft opgeslagen. hierdoor loopt de computer steeds vast. De data bestaat voornamelijk uit foto’s en muziekbstanden. Deze willen we kopieren naar een externe harde schijf, waarna we alle bestanden van de computer willen verwijderen. We willen vervolgens alle bewerkingen en nieuwe foto’s extern doen/opslaan. Vraag daarbij is: blijven alle indelingen (gebeurtenissen) binnen de Iphoto Library bestaan of komen alle foto’s op 1 grote hoop? Wat kunnen we nu het beste aanschaffen? Wij denken nu aan een externe harde schijf naast een bestaande externe schijf waar nu Time machine opdraait, plus een server van Synology die zal fungeren als NAS met dubbele harde schijf die weer als backup van elkaar kunnen draaien.ook hierop willen we eventueel nog eens een back-up van de hele centrale bibliotheek plaatsen. Hoe moet het totale plaatje er nu uitzien?
    Welk type NAS van Synology moeten we aanschaffen? En wat voor harde schijf? Mijn vrouw en ik zijn beiden niet erg ervaren op dit vlak, dus graag een advies in Jip en Janneke taal.

Bijdrager
    TheBigZ

Je kunt je gehele iTunes map op een (direct aangesloten) externe schijf zetten. Idem voor je iPhoto Library. Vervolgens start je iTunes op met Alt/Option ingedrukt, en kies je de iTunes Library op je externe schijf.

Time Machine backups kun je laten maken op een NAS van zowel de data op je interne schijf als op je externe schijf (waar dan je iTunes map op staat). Voor zo’n externe schijf moet je dat wel eenmalig expliciet aanzetten in de Time Machine voorkeuren.

Het type Synology NAS maakt verder niet zoveel uit, als de ruimte op de NAS maar ruim groter is dan de backups die je wilt maken. Omdat je tegenwoordig al schijven van 3TB hebt die in zo’n NAS werken, kom jij zelfs met een 1-bay NAS al een heel eind.

Wat de schijven voor in de NAS betreft: Western Digital heeft tegenwoordig een “Red” serie speciaal bedoeld voor gebruik in een NAS. Die zijn ietsje duurder dan de “Green” serie.

Bijdrager
    Yggdrasil

Je kunt je gehele iTunes map op een (direct aangesloten) externe schijf zetten. Idem voor je iPhoto Library. Vervolgens start je iTunes op met Alt/Option ingedrukt, en kies je de iTunes Library op je externe schijf.

Geldt dit ook voor bv. een interne SSD en HDD? Zeg maar dat je je programma’s op de SSD plaatst en je bibliotheken op de interne HDD?

Bijdrager
    904passie

dank je wel voor je snelle reactie. kun ji bevestigen of de gebeurtenissen zoals we ze nu opgeslagen hebben in iphotolibrary, behouden blijven? Dus of alle gebeurtenissen behouden blijven? En als ik een backup via Time Machine op mn externe schijf maak, terwijl ik de data op mn Imac verwijderd heb, is het dan niet zo dat Time machine na anderhalf a twee jaar een backup draait waar de data dan ook verwijderd zijn voor goed?

Bijdrager
    TheBigZ
    Yggdrasil op 04 januari 2013

Geldt dit ook voor bv. een interne SSD en HDD? Zeg maar dat je je programma\’s op de SSD plaatst en je bibliotheken op de interne HDD?

Ja, het maakt voor iTunes eigenlijk niet uit waar je iTunes Library staat.

Bijdrager
    Beech

Waarom een NAS ? Ik heb de eenvoudigste Mac Mini aangeschaft (waar mijn vrouw op werkt) met daarbij een externe schijf van 2 GB, totale kosten ongeveer € 750. Mijn gehele iTunes-bibliotheek heb ik op de externe HD staan. Mijn iMac beneden zit ook in het thuisnetwerk, evenals mijn Apple TV 3. Werkt prima.

Bijdrager
    TheBigZ
    904passie op 04 januari 2013

dank je wel voor je snelle reactie. kun ji bevestigen of de gebeurtenissen zoals we ze nu opgeslagen hebben in iphotolibrary, behouden blijven? Dus of alle gebeurtenissen behouden blijven?

Ja als je zoals gezegd een kopie maakt van je gehele iTunes map, en je gehele iPhoto Library, dan blijft alles behouden. Echt alles.

Bijdrager
    Yggdrasil

Merci TheBigZ!

Bijdrager
    TheBigZ
    904passie op 04 januari 2013

En als ik een backup via Time Machine op mn externe schijf maak, terwijl ik de data op mn Imac verwijderd heb, is het dan niet zo dat Time machine na anderhalf a twee jaar een backup draait waar de data dan ook verwijderd zijn voor goed?

Ik begreep dat je je iTunes data op een extra externe (USB) schijf wilde zetten. Die kun je laten backuppen door Time Machine naar een andere externe (USB) schijf, of naar een Synology NAS.

Ik zou de (originele) iTunes map niet op de NAS zetten, maar op een externe (USB) schijf.
    Je NAS kun je gebruiken voor het maken van backups, en om andere gegevens op te zetten waar je vanaf meerdere computers/iDevices bij wilt kunnen (“locale cloud”).

Time Machine gooit inderdaad alles uiteindelijk wel een keer weg als het niet meer op je schijven staat waarvan je backups maakt. Als jij je iTunes map verplaatst van je interne schijf naar je externe (USB) schijf, en die schijf ook laat backuppen door Time Machine, dan zal in eerste instantie alle data dubbel in je Time Machine backups staan. Als je een flinke backupschijf koopt (3TB) dan heb je daar niet zoveel last van.

Bijdrager
    rapplew

Hoe zit het dan met en nas waarop en itunes server opzit. Bijv. bij de mybook live

Inactief
    Anoniem
    TheBigZ op 04 januari 2013

Ja, het maakt voor iTunes eigenlijk niet uit waar je iTunes Library staat.

Kun je een iTunes library op een externe schijf zetten die je dan draadloos kan benaderen vanuit het hele huis?

Bijdrager
    kelisdina

Hot Gangnam Style Dancing Shaped U Disk USB Flash Memory Drive 4GB, http://url7.me/78Ah . Promotion price : $7.99 + Free shipping !! A lot of people in the world like it so much,and you ?!!

Bijdrager
    TheBigZ
    koen op 05 januari 2013

Kun je een iTunes library op een externe schijf zetten die je dan draadloos kan benaderen vanuit het hele huis?

Je kunt een externe schijf met je iTunes Library aan een Mac hangen waarop iTunes draait. Via Thuisdeling (“Home Sharing”) kun je dan vervolgens de liedjes (draadloos) afspelen op je andere computers/iDevices.

http://support.apple.com/kb/HT3819?viewlocale=nl_NL

Inactief
    Anoniem

Maar dan moet de Mac met de externe schijf wel continue aan blijven staan, correct?

Bijdrager
    TheBigZ

Correct. Om iTunes te gebruiken dient er altijd op een af ander apparaat een iTunes server te draaien. Dat is doorgaans het progamma iTunes op een computer (Mac of PC) maar sommige NAS systemen hebben ook een iTunes server aan boord.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.