12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Q:
    Bijdrager
    Steo

iPhoto library gebruiken met meerdere gebruikers

Ik heb de verschillende topics over iPhoto al doorgelopen, maar ik heb geen antwoord kunnen vinden op mijn probleem.

Op onze iMac gebruiken wij iPhoto ’11 met een library dat in een gedeelde map staat. Beide gebruikers kunnen nu bij de foto’s en kunnen ze ook bewerken.
    Echter gaat het mis bij b.v. een kaart maken van een foto. De ene gebruiker kan dat zonder problemen en bij de andere gebruiker kun je niet eens doorklikken.
    Het gaat tevens mis bij het importeren van foto’s. Bij het ene gebruiker gaat dit prima en bij de andere staan ze er in totdat je van map wisselt.

Wie kan ons helpen?

Bijdrager
    iquik

Kan het zijn dat de rechten van de iPhoto Library niet voor iedereen op “Lezen en Schrijven” staan?

Bijdrager
    Steo

Volgens mij staat alles goed. Ik heb ook geprobeerd om de andere gebruiker beheerder rechten te geven. Ook dit bracht geen soelaas:(

Iemand goede ideeën?

Moderator
    unSOUND

De library is een pakket, maar daarin staan nog duizenden andere bestanden. De rechten van het pakket veranderen, veranderd nog niet de rechten van alles wat in het pakket staat.

Bijdrager
    Steo

Hmm.. het blijft vervelend dat mijn vrouw nu niet eenvoudige de foto’s kan gebruiken in andere programma’s.

Misschien dan toch alles maar eens opnieuw installeren. Maar wat is dan de beste plek voor de foto library?
    Nu staat hij bij gebruikers/gedeeld/afbeeldingen/

Moderator
    unSOUND

Opnieuw installeren heeft natuurlijk geen enkele zin. Het “probleem” is dat je nu data probeert te delen tussen accounts, terwijl accounts juist zijn gemaakt om data van verschillende gebruikers van elkaar gescheiden te houden… Wat je wilt staat dus eigenlijk haaks op waar accounts voor zijn gemaakt.

Wat je kunt doen is de library op een andere schijf of partitie zetten, daar hebben verschillende accounts dezelfde rechten.

Bijdrager
    Steo

Misschien heb je wel gelijk, maar aan de aan de andere kant; wat ik wil is toch niet zo vreemd? Zeker niet als je je library in een ‘gedeelde’ map zet.

Maar ik ga het in ieder geval eens uitproberen. Als test maak ik met schrijfhulp een partitie aan en zet daar een iphoto library op en probeer dit vanaf twee gebruikers te benaderen.

Moderator
    unSOUND
    Steo op 20 februari 2011

Misschien heb je wel gelijk, maar aan de aan de andere kant; wat ik wil is toch niet zo vreemd?

Dat je foto’s wilt delen met je vrouw is natuurlijk niet vreemd. Maar wat vaak gedaan wordt is dat men meerdere accounts gaat aanmaken puur omdat de één liever tegen een ander bureaublad aan kijkt dan de ander… En dan zijn accounts niet snel de oplossing, omdat die dus juist zijn bedoeld om data van elkaar te scheiden.

Wat je eerst nog kunt doen is proberen om ook de rechten van alle interne bestanden van de library aan te passen naar beide gebruikers, maar ik zou dan wel eerst een backup van de hele library maken.

Bijdrager
    Steo

Tja, wij hebben drie gebruikers. Maar het programma gebruik is dan ook heel anders bij elke gebruiker. En juist die gebruikers vinden wij erg handig. Ook om je mail makkelijk te scheiden, foto’s (niet gezamenlijke), websites enz.

Heb net even een proef gedaan door op een externe harddisk de library te zetten. Dit ging perfect! Helaas is dat geen optie, want de harddisk wordt gebruikt als timemachine backup; dan wordt er geen backup meer gemaakt van de foto’s. Maar we weten nu dat daar wel de fout ligt.

Had geprobeerd om een tweede partitie aan te maken met schijfhulp. helaas ging dit niet. Wellicht omdat er te weinig ruimte vrij is. Dus nu eerst wat videobestanden overhevelen.

Bedankt voor de hulp!

Moderator
    unSOUND

Partities gaan aanmaken op een schijf waar ook OS X al op staat is niet verstandig. Ik zou dan toch eerder kijken naar een extra externe schijf voor alle gedeelde data, of kijken of het niet toch intern te regelen is door de rechten aan te passen van alle data in de gedeelde map.

Bijdrager
    Steo

ohw… da’s jammer.

Maar hoe pas ik de rechten aan van alle data in de gedeelde map?

Moderator
    unSOUND

Bij mappen is het vrij simpel, in het info-venster verander je van de map de rechten, en daarna klik je op het tandwieltje en kies je voor “pas toe op ingesloten onderdelen”. Dan gelden de veranderingen ook voor bestanden dieper in de map, en niet voor de map alleen.

Maar ik weet niet uit mijn hoofd hoe een iPhoto library daar mee omgaat, dus of je daar ook dat trucje uit kunt halen. Zo niet, zou je in het paket van de library moeten duiken ( rechter muisknop, en dan kiezen voor “Toon pakketinhoud” ), en dan daar alles selecteren, de rechten veranderen en dan ook daar kiezen voor “Pas toe op ingesloten onderdelen”.

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.